Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

zie ook: (3) en (4)

BOAG Air stopt ermee, …maar

Gino’s peptalk floreert als nooit te voren
(17-sep-2005)

WILOO vernam zopas dat BOAG Air de selectieprocedure heeft stopgezet. Zo meldt ons de woordvoerder van White Wings Europe, die in opdracht van BOAG instond voor het recruteren van zowel “experienced first officers” als van “ab-initio pilots” (1). Met de dromen van een hoop werkzoekenden werd dus maandenlang de draak gehouden.

Op 7 mei kondigde manager Gino Vanspauwen aan, dat BOAG Air met drie vluchten per week tussen Oostende en het Afrikaanse continent” zou gaan vliegen (2). BOAG is dit jaar, na FOS Logistics, Corendon en Ryanair [herinner zijn uitspraak: “onderhandelingen over nieuwe vluchtlijn naar Gerona zijn rond” (!)], de vierde lucht(haven)bel die uiteenspat. Daarbij mag nog aan toegevoegd worden dat ook Ethiopian Airlines het niet langer in Oostende zag zitten en vertrok naar Brussel!

Maar Gino houdt er de moed in. Vandaag verklaart Gino in Het Nieuwsblad (3) ondermeer: “We kennen een groei van 50 procent qua tonnage. Als lilliputter zijn we gigantisch gegroeid.” Inderdaad, voor de eerste 8 maanden was de groei tegenover 2004 qua tonnage 50 %. De eerste 8 maanden van 2004 waren namelijk bijzonder slecht. Dat is echter lang niet zo met de volgende maanden van datzelfde jaar 2004, dank zij de komst toen van de Saudi’s en de verhuis van MK Airlines van Manston naar Oostende.

Over het ganse jaar 2005 is immers een forse neerwaartse trend te merken in de groei tegenover 2004 en de maandelijkse cijfers zouden vanaf september wel eens negatief kunnen uitvallen. Vandaar dat Gino het hoog nodig vond vlug de voorlopige groei van 50 % nog eens extra in de verf te zetten.

In januari boekte de luchthaven een groei van maar liefst 132 %. Einde februari was de groei ongeveer 145%. Maar vanaf maart ging het neerwaarts. Einde juli werd nog slechts een groei van 56,6 % opgetekend. Voor einde augustus juicht de luchthavenmanager nu over een heerlijk naar boven afgeronde groei van 50%. Redelijker zou het zijn, af te wachten wat het resultaat einde 2005 zal bieden, in plaats van het vel van de beer te verkopen alvorens etc… !

Even ter herinnering. Na de twee puike eerste maanden van 2005 verklaarde Gino in maart “dat de luchthaven [voor 2005] hoopt af te klokken op een record van 140.000 tot 150.000 ton” En heden pocht de manager: “als lilliputters [107.984 ton in 1999] zijn we gigantisch gegroeid [74.927 ton einde augustus 2005].” Er is nog veel werk aan de winkel om 140.000, laat staan 150.000 ton te halen.

Elders in Het Nieuwsblad-artikel verklaart de luchthavenmanager: “Lijnen van low cost carriers zoals Ryanair koopt men. Via subsidies, lagere of zelfs geen landingsrechten”. Is dit een bekentenis? Klopte het toch, toen werd gefluisterd dat Ryanair in 2003 van concurrentie vervalsende Oostendse “toegeeflijkheid” genoot? En wat met MK Airlines? Tenzij haar landingsrechten in Oostende ongeveer gratis zijn, gelooft toch niemand, dat het MK goedkoper uitkomt zijn vracht in Engeland af te leveren vanuit Oostende dan wel vanuit Manston of een andere Engelse luchthaven (4).

Dat hij meer dan een jaar geleden opperde dat een statuutwijziging naar een privaat publieke samenwerking, de zgn. EVA-structuur, juridisch zo goed als rond was (5), maar dat dit  inmiddels in alle stilte werd afgevoerd, dat vind Gino kennelijk marginaal nieuws, het vermelden niet waard.

Waar Gino ook niet over spreekt is het luchthavencharter (6) dat tot doel heef: het verhogen van de tewerkstelling in de Oostendse regio. Halfweg de vooropgestelde periode lijkt eerder een halvering van de werkgelegenheid de realiteit te zijn.

Eén ding moet worden toegegeven: als showman is Gino de ideale persoon om het imago van de luchthaven boven water te houden Een luchthaven die eigenlijk hangt aan een dun draadje van twee klanten en occasionele transporten naar rampgebieden op onze aardbol.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uit het verleden:
(5-feb-04)
 

Yuppietalk mag blijven

Yuppietalk, onze veelzeggende pagina over het functioneren van de nieuwe C.E.O. mag blijven staan