AANGETEKEND
Oostende, 14 augustus 2006
Geachte heer,
Betreft: Klachtenbehandeling “Luchthaven
Oostende-Brugge”
Uw ref: uw brief van 30 januari 2006 /
2005-0656-036
Onze brieven: dd. 28 september en 23 november 2005
In een schrijven
van 4 juli 2006 (zie bijlage 1) aan een omwonende van de luchthaven
Oostende-Brugge meldt de ombudsman dat:
“Om een vlotte klachtenbehandeling te verzekeren, deelt de
algemeen directeur van de luchthaven, de heer Gino Vanspauwen, mij
mee dat hij voortaan zelf zal optreden als
klachtenbehandelaar.”
Even daarvoor,
tijdens de vergadering van 5 mei 2006 van de de Overlegcommissie
Luchthaven Oostende (OLO), verklaart dezelfde algemeen directeur
(zie uittreksel notulen, bijlage 2):
“De heer
Vanspauwen verklaart dat de Secretaris-Generaal van Mobiliteit en
Openbare werken gevraagd werd om de klachten te behandelen. Wij
kunnen moeilijk klachten behandelen die ons zelf aangaan. Volgens
het klachtendecreet mag degene die de klacht behandeld niet
betrokken zijn”
Deze twee
verklaringen zijn totaal tegenstrijdig. Kunt u ons hierover uitleg
verschaffen?
Wij worden stilaan
wanhopig daar we de indruk krijgen dat met de klachten van de
omwonenden niet serieus rekening wordt gehouden:
- Federaal
minister Renaat Landuyt heeft tot nu toe nooit geantwoord op onze
brieven. Klachten hierover, bij de Federale Ombudsdienst, worden ook
niet beantwoord!
- De Vlaamse
Milieu-inspectie antwoordt niet op onze klachten, tenzij na uw
tussenkomst.
- Belgocontrol
weigert uitleg te geven over vliegprocedures c.q. klachten (tijdens
OLO).
- De
luchthavenexploitatie gaat straks over in handen van het Autonoom
Gemeentebedrijf Haven Oostende. De voorzitter, de heer Johan Vande
Lanotte, ontwijkt antwoorden op brieven in verband met klachten rond
nachtvluchten.
Wij blijven dan
ook verzoeken om een neutrale éénloket klachtendienst waar
omwonenden op een eenvoudige manier, zonder van het kastje naar de
muur te worden gestuurd, terecht kunnen met meldingen en klachten.
Een dienst waar de klager een gemotiveerd inhoudelijk antwoord
krijgt op al zijn vragen en waar er een duidelijke registratie is.
Een dienst die jaarverslagen, opvolging en genomen maatregelen
transparant publiceert. Liefst binnen een goed geregeld wettelijk
kader en voor alle omwonenden van Vlaamse regionale luchthavens op
eenzelfde manier. Het kan toch niet zo zijn dat exploitanten van
luchthavens zelf de klachtenspelregels gaan vastleggen/beheren van
de met Vlaams geld gesubsidieerde havens.
Ook zouden wij
graag een andere benadering en een minder enge definitie van het
begrip “klacht” zien. Nu is die blijkbaar niet gelijk voor
omwonenden van de diverse Belgische luchthavens.
Wij hopen zo
spoedig mogelijk van u een antwoord te mogen ontvangen en danken u
hiervoor bij voorbaat.
Hoogachtend,
Jacques Denecker
vzw WILOO
p.s.: deze brief
werd reeds per e-mail verstuurd op 14 augustus ’06
|