Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

Ethiopian terug met vliegende schoorsteen

Ethiopian Airlines verlaat Oostende voor Zaventem, dat was onlangs de boodschap. Ethiopian’s B757, onze minst lawaaierig vrachttoestel, vliegt inderdaad sinds 14/01 dagelijks op Zaventem. Niettemin komt Ethiopian Airlines terug naar Oostende, …maar deze keer wel met een 35 jaar oude roetspuwende DC8 (1).

Dat toestel heeft Ethiopian op de kop getikt bij het obscure in 2002 opgerichte Rwandese Silverback Cargo Freighters. Ethiopian heeft voor de ouwe nieuwkomer (!) een “operating permit” kunnen bemachtigen en oordeelt kennelijk dat dit type vrachttoestel meer dan goed genoeg is voor een luchthaven als die van Oostende.

Overigens werd het “gorilla-vliegtuig” hier in Oostende onlangs gedurende een 6-tal weken “opgekallefaterd” door een duistere Engelse Engineering firma met vestiging op de luchthaven. Op 28 december steeg het toestel op met de vluchtcode van een al even obscure Angolese maatschappij, Socofer, en het landde hier een eerste keer voor Ethiopian op 20 januari.

Het vliegtuig heeft bovendien geen al te zuivere achtergrond. Alvorens hier in Oostende te worden opgeknapt, vloog het een tijdje lang in leasing voor het Liberiaanse International Air Services, alias Air Express Liberia. Deze maatschappij werd in 2003 opgericht als laatste creatie van wapentrafikant Duane Egli. Dat heerschap was bij de luchthavendirectie alom bekend, toen de vliegtuigen van zijn maatschappijen Liberia World Airlines en Ducor World Airlines tot januari 2003 veelvuldig Oostende aandeden (Bron: http://www.cleanostend.com/clos_nl.htm).

Het lijkt erop, dat Ostend Airport, met medeweten vanuit een bepaalde politieke hoek, het maar niet kan laten te flirten met maatschappijen, die banden hebben met de wapenmaffia. Aero Zambia, TAAG Angola Airlines (beiden door manager Vanspauwen zgn. de deur gewezen, maar nu gevestigd in het niet goedkope Jet Center), First International Airways en Air Charter Service (beiden nog steeds met kantoor op O.A.) kunnen hun activiteiten hier nog altijd doorzetten. Alle vier zijn direct of indirect betrokken geweest met illegale wapentrafiek, georganiseerd vanuit de Oostendse luchthaven.

Ostend-Bruges Airport blijft een very dirty airport en van aangekondigde sanering is er helemaal geen sprake !