Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

 

YR-ABC Oostende 1998

Pecotex-vliegtuig crasht in Victoria-meer

Een ouwe bekende van onze luchthaven kwam zaterdag 19 maart aan zijn einde, toen het crashte in het Victoria-meer in Oeganda. Toen het nog op Oostende opereerde voor het Roemeense Tarom (1), stond het ook al bekend als probleemvliegtuig. In oktober 1998 kon het maar op het nippertje van de grond loskomen en vloog bijna de drukke Pecotex-winkel op de Torhoutsesteenweg binnen. Ondanks twee mislukte pogingen om op te stijgen via Middelkerke, kreeg het toestel niettemin toelating van de Oostendse verkeersleiding om over Stene op te stijgen. Daarbij kwamen de stukken van het plafond bij Pecotex naar beneden. Tarom werd een tijdlang geschorst door toenmalig minister Daerden.

Enkele maanden later was het weer prijs. In februari 1999 steeg het toestel in Oostende op voor Brazilië. Na een tussenlanding op de Azoren moest het vliegtuig wegens een motorprobleem plots de opstijg-procedure onderbreken en hoogdringend afremmen. Daardoor werd het landingsgestel beschadigd en klapten 8 banden kapot.

Tot februari 2001 was het vliegtuig niettemin onverminderd welkom in Oostende, toen het hier zijn laatste vlucht uitvoerde alvorens te worden verkocht aan Johnsons Air (2). Deze Ghanese maatschappij had in 2004 nog een kantoor op onze luchthaven, maar moest opkrassen, toen uitkwam dat één van zijn andere toestellen betrokken was geweest bij illegale wapenleveringen aan Liberia.

Johnsons Air onderhoudt evenwel nog steeds nauwe contacten met First International Airlines, volgens bepaalde bronnen ook al niet zuiver op de graat (3). First International heeft dan weer nauwe banden met Cargo Plus Aviation, waarmee het tot op heden een kantoor op de luchthaven deelt, hoewel vliegtuigen van beide firma’s Oostende sinds lang niet meer aandoen.

Volgens de Oegandese krant, die de crash van het Pecotex-vliegtuig rapporteert (4), was op het ogenblik van de crash het toestel eigendom van Cargo Plus Aviation. Waarom First International en Cargo Plus in Oostende nog steeds samen kantoor houden, lijkt vooralsnog een angstvallig bewaard geheim !

 

 

 

 

 

 


9G-IRL Lake Victoria 2005