Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

Een gewone burger mag 's avonds na tien uur zijn buren niet storen!

Cafés, horecazaken,  dancing die in de late uurtjes teveel lawaai maken wordt gesloten...

De luchtvaart elite daarentegen...

Grondlawaai blijvend probleem
 

20 oktober 2007

 

Hinder is struktureel

In de vroege uren van vrijdag 12 en maandag 15 oktober 2007 veroorzaakten de nachtelijke activiteiten op de luchthaven (vooral MK Airlines) weer behoorlijk veel nachtlawaai (en stankhinder).  De luchthaveninspectie trad niet op. Een lawaaierig oud vrachttoestel van MK Airlines mocht op maandag 16 november zelfs twee uur lang zijn op kerosine draaiende boordgenerator (APU) aanzetten en zodoende hele buurten verstoren!

 

De luchtvaartbusiness, in Oostende nooit te  beroerd om 's nachts een hele stad wakker te vliegen (1), zit  blijkbaar net zo min in met een paar uur extra grondlawaai. "Business First" is hun moto.

 

De reacties  van omwonenden uit verschillende wijken bleven niet uit. WILOO ontving veel telefoontjes en mails. Een aantal mensen dienden formeel klacht in of schreven een brief aan de burgemeester.

 

In Oostende staat dankzij het "goed bestuur" van de huidige Vlaamse Regering ook niets in de milieuververgunning met betrekking tot grondlawaai. Enkel een tot nu toe oncontroleerbare code om "zijn best te doen" werd  geïntroduceerd.

 

Toen WILOO in het verleden registratie en cijfers over het grondlawaai (en de evolutie ervan) vroeg aan de luchthavendirectie werd dit trouwens gewoon geweigerd! Kan niet stelde de directie, niet genoeg personeel! (er werken 150 ambtenaren!)

 

In Oostende valt de luchthavenuitbating, regelgeving en inspectie bovendien onder de bevoegdheid van één en dezelfde minister. Niet te verwonderen dat de inspectie dus af en toe een oogje dichtknijpt voor een goede klant?

 

Nieuwe beloftes!

In een reactie op de recente klachten mailde luchthavendirecteur Gino Vanspauwen (tevens klachtenbehandelaar!) dat vliegtuigen nu eenmaal niet anders kunnen dan "hun systemen te testen" vooraleer te vertrekken (twee uur lang bij MK!?) Hij schreef letterlijk:

"Als gevolg op uw klacht laat ik u weten dat het geluid in kwestie wellicht afkomstig is van de APU van het toestel GMKAA type B742 dat op 12/10/2007 om 04:57 lokale tijd opgestegen is. Het gebruik van de APU is van 23:00 tot 06:00 uur verboden, uitgezonderd wanneer de APU noodzakelijk is om pre-flight checks uit te voeren, of de opstartprocedure uit te voeren. Dit betekent in concreto dat het geluid van de APU vlak voor het vertrek van een vliegtuig inherent is aan de vliegbeweging zelf en derhalve behoort tot de normale uitbating van de luchthaven. Dit geluid kan dus enkel zoveel mogelijk beperkt, doch niet helemaal vermeden worden. Momenteel is evenwel een monitoring project opgestart dat ons in staat moet stellen om het probleem gedetailleerd in kaart te brengen."

 

Klinkt mooi, maar wat als de luchtvrachtactiviteiten stijgen? Zelfs bij een minimalisatie via beheer en strenge controle stijgt het nachtlawaai uiteindelijk door de geplande groei! Het is zoals de directeur schrijft, nooit helemaal weg te krijgen. In kaart brengen zal het probleem niet oplossen, groei zal het structureel maken. De excuses voor een volgende (groeiende) portie nachtlawaai worden met ander woorden nu al van stal gehaald.

 

De enige echte oplossing is een volledige nachtsluiting en het omschakelen naar een stedelijke passagiersluchthaven. Maar daar is de politiek c.q. de overheid niet voor te vinden (voor de WILOO voorstellen zie, 2)

 

Juridische aanpak, een oproep

Als omwonenden zijn we een minderheid in de maatschappij en denken we vaak machteloos te staan tegen een onwillige overheid. Dit betekent echter niet dat we niets kunnen doen.

 

Een nieuwe WILOO-strategie, waarbij de verantwoordelijke minister of directieleden van de luchthaven persoonlijk voor de aangerichte gezondheidsschade aansprakelijk worden gesteld, is momenteel volop in onderzoek. Wiloo zoekt daarom mensen die door alle stank en lawaaihinder gezondheidsklachten ondervinden en hiervoor naar de dokter zijn gestapt. Een sterk medisch dossier is hierin van vitaal belang om via de rechter een einde te maken aan alle nachtelijke overlast.

 

Een individueel direct causaal verband aantonen is, zo beseffen we, niet zo makkelijk. Toch willen we deze oproep lanceren. Neemt u slaapmiddelen tegen het nachtlawaai, heeft u bewijs van verhoogde bloeddruk door slaapverstoring, of kent u zo iemand? aarzel dan niet om ons te contacteren!

 

Help ons te streven naar wat in een beschaafde wereld reeds lang een gewone zaak zou moeten zijn: "gewaarborgde nachtrust in woonwijken". Dat de overheid dit niet snapt betekent niet dat wakkere burgers zich bij wantoestanden moet neerleggen!

 

Samen sterk!

 

 

 

 

(1) ook wanneer dit niet eens hoeft  omdat ze bij weinig wind bijvoorbeeld net zo goed boven zee kunnen opstijgen.

 

free web tracker