Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

free web tracker

 

 

Nieuwe lading (duiven?) voor LibiŽ

Eerste prijs uit Misrata
5-maa-15

Spotman beschouwingen bij de ontbijtkoek!

 

'Onze' luchthaven (en niet die van Keulen) had afgelopen zondag bij "de duivenvlucht op LibiŽ" toch wel weer prijs zeker!
Bij velen ging er in bepaalde kantoren dan ook een zuchtje van verlichting op.


De one and only Moldavische B747 ER-BAM, van het dapperste volk der Oost-Europeanen (of goedkoopste?) en enige die nog op LibiŽ durft te vliegen, landde gelukkig getrouw, na vertrek in Sharjah en een stop in Turkije (om die bange Turken een lesje te leren), weer in Oostende, dit keer vanuit Misrata. Maar wel na een spannend en een visueel spectaculair ommetje rond ItaliŽ. Volgt u een beetje? Geeft niet. Voor de kenners HKG-SHJ-ADB-MRA-OST.

ItaliŽ laat namelijk geen toestellen meer overvliegen die vanuit LibiŽ opstijgen. Laat staan dat er ze zouden mogen landen. In BelgiŽ, en nog een paar landen, mag dit alles onbegrijpelijk dan weer wel. Begrijpt u het nog? Uw spotman in elk geval niet!

Schijnbaar wisten de piloten bij vertrek uit LibiŽ in de ochtend van 1 maart '15 dit niet. Een tijdje na het opstijgen moest plots een 90į "right turn" gemaakt worden om dan verder via een hele omweg, over het zeer mooie ex-JoegoslaviŽ, naar Oostende te vliegen. Net als uw spotman lezen ze klaarblijkelijk de NOTAMMETJES bij de boterhammetjes niet? Of was het toch eerder om BUK-je-snel-raketten te ontwijken? Zie hiernaast. Feit is dat de afgelopen dagen weer eens heel wat extra kerosine werd verstookt in het Europese eengemaakt luchtruim...

Op de filantropieluchthaven van Oostende draait men daar natuurlijk zijn duiven niet voor om. Van een paar duizend liter extra kerosine meer of minder, om toch maar wat verkeer te behouden, ligt men echt niet wakker. Denk aan de verspilling van brandstof bij de Jetairly met zijn korte passagiersvluchten!

Bon, soit, ligt spotman daar niet meer wakker van, dan was het toch even spotmanschrikken toen uw dienaar gisteren het pas verschenen "UN final rapport on Libya" las, lees..., over de stand van zaken rond het wapenembargo in LibiŽ, volgens sommigen trouwens zo lek als een Antonov 12... (1) (2)

In dat VN-rapport staat zowaar dat de opdrachtgever voor de talrijke vluchten in Oostende, het Libische op de EU-zwarte lijst staande "Global Aviation", betrokken was bij wapenhandel... net als het Pakistaanse Rayyan Air dat hier vroeger kwam... Waw, meer hoeft spotman niet lezen om van zijn schietstoel te vallen!
Maar oef... gelukkig las hij iets verder dat er in Oostende lopende controles zijn. Zou dat door de dappersten aller Belgische douaniers zijn vraagt spotman zich af, douaniers die volgens een parlementaire vraag nooit een vasttelling deden (3) omdat malafiden weten dat hier alles doorgelicht, doorprikt en omgedraaid wordt, behalve ... de levende duiven?

Op hoeveel oren mag uw spotman nu slapen?

Wordt vervolgd...

Ps. lees ook...  zeker eerst, (helaas een beetje te laat)

 

 

 

 

 

free web tracker