Wordt Ostend Airport een EVA?
versie vrijdag 16-sept-05
E-mail Verkeer (antwoorden
Vlaamse overheid)
Van: VAN HOOF, Suzanna
[mailto:suzanne.vanhoof@lin.vlaanderen.be]
Verzonden: vrijdag 16 september 2005 15:21
Aan: jacques.denecker@wiloo.be Onderwerp: [Fwd: luchthaven Oostende
een EVA? stand van zaken?]
Geachte heer Denecker,
Mijn excuus voor een wat laat antwoord. Op dit ogenblik
wordt aangenomen dat de luchthavens DAB's blijven die binnen het
departement gesitueerd worden, zij het dan dat de algemeen directeurs
rechtstreeks aan de minister verantwoording verschuldigd zijn.
vriendelijke groet Suzan Van Hoof tel: 02-553 71 04
Van:
Claeys, Johan
[johan.claeys@coo.vlaanderen.be]
Aan:
WILOO
Verzonden:
do 19/02/2004 12:35
Onderwerp:
luchthaven van Oostende
Geachte,
Ik heb uw tweede mail doorgestuurd naar de
veranderingsmanager van het beleidsdomein Mobiliteit. Hij laat mij het
volgende weten:
In het raam van de bestuurlijke reorganisatie van het Vlaams
overheidsapparaat worden verschillende pistes m.b.t. het toekomstige
bestuurlijke statuut van de luchthaven bekeken. Tot op heden is hierin nog
geen beslissing genomen.
Voorlopig wordt hierover ook niet meer gezegd.
Met vriendelijke groet,
Johan Claeys
(*)
Communicatie BBB
---------------------------
eerste e-mail met WILOO vragen aan overheid
Van: Jacques Denecker [jacques.denecker@skynet.be]
Verzonden: dinsdag 10 februari 2004 23:22
Aan: 'Claeys, Johan'
CC: Onderwerp: RE: Statuut luchthaven Oostende
Geachte Heer,
Bedankt voor uw snelle reactie,
Het proces zit blijkbaar nog in de startblokken. Hoe lang
kan de procedure duren?
Ik zal met aandacht jullie website volgen,
http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/bbb/
new/Ambtenaar/13%20Beleidsdomeinen/Mobiliteit/index.htm
Daar is, tot nu toe, de luchthaven als potentiële ‘EVA’
niet te vinden?
Kunt U mij iets zeggen over de motivatie om van de
Oostendse Luchthaven een EVA te maken?
Wie zijn de initiatiefnemers c.q. drijvende krachten?, de
overheid of het nieuw management?
De luchthaven van Oostende heeft de laatste 20 jaar nooit
aan eender welke groeiverwachting voldaan. Dit ondanks de vele miljarden
die werden geïnvesteerd.
Privé investeerders hadden geen interesse voor de
privatisering. Zelfs Ryanair hield het niet vol. Kortom er is geen markt,
geen behoefte! Verder hypothekeert de luchthaven de hele regio met
betrekking tot duurzame energiewinning! Nergens kan nog een windmolen gebouwd
worden; op geen enkel industrie terrein in de buurt! En juist daar is wel
een grote behoefte aan.
Kan, rekening houden met het hierboven geschetste
luchthavenprofiel, de eventuele nieuwe EVA structuur wel een meerwaarde
creëren? (voor de Vlaamse belastingbetaler). Dit is toch een
hoofdvoorwaarde voor oprichting van dergelijke constructie. Wie zal
opdraaien voor de toekomstige investeringen onder de EVA structuur. Het
kan toch niet zo zijn dat de overheid aan de privé straks een beschutte
werk(gewin)plaats cadeau geeft?
Indien ik de onderstaande Vlaamse beleidsnota goed begrijp,
(die ik ook op jullie website vond), is het enige logische besluit dan
niet, dat niet de ‘EVA’ maar de sluiting moet overwogen worden.
Alle indicatoren wijzen daar op!
Graag wat meer informatie. Hartelijk dank
m.vr.gr,
Jacques Denecker
www.wiloo.be
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Claeys, Johan [mailto:johan.claeys@coo.vlaanderen.be]
Verzonden: dinsdag 10 februari 2004 9:32
Aan: Jacques Denecker
Onderwerp: Re: Statuut luchthaven Oostende
Geachte heer,
De veranderingsmanager voor het beleidsdomein Mobiliteit
heeft recent wel een voorstel in die zin geformuleerd, maar vooraleer de
luchthaven een extern verzelfstandigd agentschap is, moeten verscheidene
stappen worden doorlopen. Allereerst principiële goedkeuring door de
Vlaamse regering en advies van een aantal organen (onder andere de Raad
van State). Daarna een definitieve goedkeuring. Omdat dergelijke vorm van
verzelfstandiging een eigen rechtspersoonlijkheid voor de luchthaven
impliceert, moet er daarna een door het Vlaams Parlement aangenomen
oprichtingsdecreet zijn. Die procedure neemt enkele maanden tijd. Van
zodra de Vlaamse regering een eerste principiële goedkeuring gegeven heeft
aan de oprichting van het verzelfstandigd agentschap Luchthaven Oostende,
zal dat agentschap mee in de voortgangstabellen worden opgenomen.
Voorlopig is nog geen beslissing van de Vlaamse regering bekend.
Met vriendelijke groet,
Johan Claeys
Communicatie BBB
Jacques Denecker schreef:
Geachte Heer,
Op de website van de Vlaamse Overheid vind ik nergens
informatie over het statuut van de Oostendse luchthaven?
In de ‘stand van zaken file’ van de pagina
http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/bbb/
new/Ambtenaar/Organisatie/index.htm
vind ik wel een overzicht maar daar is de Oostendse
luchthaven niet als EVA te vinden?
Via de pers vernam ik dat Ostend Airport wel een EVA is
geworden? Kunt u een woordje uitleg geven of vertellen waar ik meer vind
over het statuut van de luchthaven?
m.vr.gr,
Jacques Denecker
www.wiloo.be
|