Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

WILOO - persbericht

Oostende 14 oktober 2005

 

 

Net 1 jaar geleden op 14/10/04 crashte een Boeing 747 van MK Airlines met registratienummer 9G-MKJ onmiddellijk na het opstijgen in Halifax, Canada.

Het toestel geregistreerd in Ghana was een wekelijkse bezoeker van Ostend Airport. Eén dag voor de crash landde het tuig nog op Oostende.
Na de ramp – die gebeurde tijdens het opstijgen - spatte het volgetankte tuig op het einde van de runway tegen een berm uiteen en brandde volledig uit in de bossen net buiten de landingsbaan.  De zeven bemanningsleden kwamen hierbij om.

Was het drama in Oostende gebeurt dan waren de brokstukken pal op Stene terechtgekomen en zou de ramp niet te overzien zijn geweest.

Het volgeladen toestel was op weg naar Zaragoza in Spanje, bevracht met tractors, vis en zeekreeft en zou van daaruit terug op Oostende zijn geland.  

Onmiddellijk daarop volgde een uitgebreid onderzoek door de Canadese autoriteiten. 

In de Canadese krant “The Brandon Sun” verschenen deze week de eerste resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door de Canadese “Transportation and Safety Board Canada” naar de oorzaken van de crash.  Het onderzoek is niet mals voor het Ghanese MK Airlines.

Uit een voorpublicatie van het rapport blijkt dat volgens de Canadese autoriteiten oververmoeidheid en onvoldoende opleiding de oorzaken waren van het ongeval.

De bemanning van het toestel moest blijkbaar 30 uur na elkaar doorwerken en was onvoldoende opgeleid om met bepaalde software om te gaan!

Lees : http://www.brandonsun.com/story.php?story_id=6635

Na deze bekendmaking startten de zeven families van de slachtoffers een rechtszaak op tegen MK Airlines.  Ze eisen een megasom als schadevergoeding.

En terecht !

Lees : http://www.brandonsun.com/story.php?story_id=6770

WILOO vindt dit allemaal zeer verontrustend !

Blijkbaar heerst er binnen MK Airlines een stresscultuur en ligt het accent op tempo en winst maken ten koste van veiligheid.

Sinds de grote MK-ramp van vorig jaar – de vierde al in amper één decennia -   landden quasi dagelijks MK-toestellen op Oostende.

DC-8-toestellen ouder dan 35 jaar en zéér lawaaierige B-747’s zijn dagelijkse kost voor Ostend Airport waarop.zelfs een dode mus welkom is !

Om deze gevaarlijke situatie aan te klagen stuurde WILOO reeds diverse brieven naar federaal Minister voor Mobiliteit Renaat Landuyt.

Tot op heden lapte de verantwoordelijke Minister de WILOO-grieven aan zijn laarzen.

Net als zijn Vlaamse confrater Peeters lijkt ook Landuyt ongevoelig te zijn voor deze hekele materie en nog andere.

Blijkbaar hanteert men in België en Vlaanderen twee soorten veiligheid.  Een met en een zonder economische gevolgen.

Over de eerste moet men zwijgen !

 

Heden stuurt WILOO een nieuwe brief aan Landuyt waarin we de schorsing eisen van de trafiekrechten van MK (zie bijlage).

 

 

 

 

Wie meer info wenst kan bij ons terecht of kijkt regelmatig op www.wiloo.be

Met vriendelijke groeten,

Vzw WILOO