Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

free web tracker

 

 

 

Oostende, zondag 22 februari 2015

Mededeling aan de pers

Wat baten (AIP *)reglement en bril als den directie niet toepassen wil"

 

VZW WILOO stelt voor de tweede maal op korte tijd vast dat de vliegregels voor oefen- en testvluchten in het AIP (*) voor de luchthaven van Oostende met de voeten werden getreden.
Zaterdagmorgen werd vanaf 9u lokale tijd opnieuw urenlang met een B737 van Jetairfly (reg. OO-JAS) druk boven Oostende geoefend, ondanks het reglement.

Jetairfly doet ‘gewoon’ wat ze wil in Oostende, dat wisten we reeds door de stunt met "Tom Waes" boven Oostende in 2011. Gisteren werd weer eens een oefenvluchtensessie “geregeld” via “de” ‘uitzondering’.
Uitzonderingen worden regel en daarmee verdwijnt uiteraard de (in 2013 reeds sterk ingeperkte) regel.

Oostende moet zowat de minst geschikte plaats zijn voor oefenvluchten. Deze zijn in essentie, met aan boord onervaren piloten, gevaarlijker dan gewone vluchten.
Oostende met zijn woonwijken, shoppingcenters (heel dichtbij), scholen, campings en Seveso-gebied in het verlengde van de start- en landingsbanen is echt geen plek om te oefenen.

Jetairfly getuigt zodoende weer van weinig respect voor de omwonenden en het milieu, want waarom bijv. niet oefenen in voor een vliegtuig toch zeer nabije Vatry (Reims Fr.), daar woont niemand in de buurt.
Van ook weer de uitstoot van veel ultrafijn stof zaterdag (en meer in het algemeen van de grote verspilling van energie en uitstoot van CO2 door hun talrijke korte vluchten, 30% (!) in februari ‘15) ligt Jetairfly blijkbaar niet echt wakker!?

WILOO heeft ondertussen een ontmoeting met de minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke SCHAUVLIEGE gevraagd. In de huidige milieuvergunning staat (in tegenstelling tot Deurne) geen enkele specifieke regel rond oefen- en testvluchten. Dat kan veel beter.

Idealiter worden test- en oefenvluchten op bepaalde luchthavens en zeker in Oostende gewoon verboden!
WILOO vindt dat dergelijke vluchten onder Europese regels zouden moeten vallen, waarbij enkel toelating wordt gegeven op speciaal toegewezen (en voor dit doel veilige) Europese luchthavens. Denk hierbij aan de luchthaven van Vatry (Reims, Fr.).

m.vr.gr.,

vzw WILOO

 

(AIP *) http://www.belgocontrol.be/website/eaip/eAIP_Main/pdf/EB-AD-2.EBOS-en-GB.pdf#AD-2.EBOS /AD 2.20 LOCAL AERODROME REGULATIONS /5.8 TRAINING AND TEST FLIGHTS