Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

WILOO-persbericht :  Ostend Airport mist haar doel !
 
Oostende, 4 januari 2005
 
"De luchthaven heeft in 2004 een kwart meer vracht vervoerd dan in 2003" stuurt luchthavenmanager van Ostend-Bruges Airport 'Gino Vanspauwen' vandaag de wijde wereld in. 
Het gaat om een vrachtstijging van 78066 ton vracht naar 97585 ton. 
Het aantal passagiers daalde wel van 150529 naar 111275 in 2004. 
Volgens de Oostendse luchthavendirectie komt die vrachtgroei er na enkele jaren van achteruitgang door de crisis in de luchtvaartsector na de aanslagen van 11 september en omwille van het verbod 's nachts voor Stage-II-vliegtuigen.  Ook is het te danken aan de komst van een aantal nieuwe maatschappijen zoals MK-Airlines,  zegt Vanspauwen.  De winst van OBA is in 2004 verdrievoudigd.
 
Ferme uitspraken en ronkende cijfers die absoluut een woordje uitleg vergen.
 
Voor de vzw WILOO - die de belangen verdedigt van de omwonenden van de luchthaven - mist de Oostendse luchthaven compleet haar doel.  Maar de luchthaven blijft haar toneelstuk intenser opvoeren dan ooit. 
Het moet mooi blijven klinken voor de pers en het grote publiek.
Een stijging van 25 % (97585 ton) lijkt niet onaardig maar is minder spectaculair als men weet dat bvb. in het jaar 1999 ook al 107884 ton gehaald werd.  Ook over die fameuze winstcijfers heeft WILOO serieuse bedenkingen 
maar eerst volgend belangrijk feit :
 
Begin 2003 werd een gemeenschappelijke verklaring met betrekking tot de Oostendse luchthaven getekend door
SP.a, VLD, CD&V, Spirit, het autonoom gemeentebedrijf Haven Oostende, de Kamer voor Handel en Nijverheid, Unizo, ABVV en ACV. In die nota verklaren de diverse organisaties dat ze de luchthaven willen ontwikkelen tot een middelgrote zelfbedruipende luchthaven. Men mikt niet zozeer op tonnage.
Einddoel is een verdubbeling van het aantal jobs op de luchthaven naar zo'n 800 arbeidsplaatsen voor 2008.  
Met dit charter stuurde Oostende net 2 jaren geleden voor de eerste keer een signaal naar de hogere overheid dat ze zelf weet waar ze met de luchthaven naar toe wil.
 
De luchthaven mist dus compleet haar doel gezien het aantal jobs op Ostend Airport maar blijft dalen terwijl het tonnage nu stijgt.
 
Er zouden nu minder dan 350 betrekkingen op OBA zijn waarvan 130 voor ambtenaren.
En na 40 jaren van zotte promotie met belastingsgelden heeft geen enkel luchthavengebonden bedrijf zich gevestigd op de Oostendse luchthaventerreinen (zie ook wiloo-persbericht  op http://www.wiloo.be/persnota_230903.htm).
 
Vanwaar nu  die groei in 2004
 
Wat voor de luchthaven een 'lucky shot' was is voor WILOO niet meer dan een scheefgetrokken economische situatie.
Wat het rendabele Britse Manston Airport (privé-luchthaven bij Ramsgate) in 2004 liever kwijt wou omwille van de overlast kreeg het gesubsidieerde Ostend Airport in 2004 volledig in de schoot gedumpt van over het Kanaal. 
MK is niet nieuw. Ze vloog al verscheidene jaren vanop de Oostendse luchthaven. 
MK verhuisde haar basis vorig jaar wel volledig naar Oostende (meer MK-info : zie www.wiloo.be).
Dit klinkt gek maar quasi alle vracht van MKA-toestellen op Oostende is bestemd voor de Britse markt. Ze wordt direct op Nederlandse vrachtwagens (firma Balkenende) geladen om via de Chunnel terug naar Engeland getransporteerd te worden.  Het milieu, de Vlaamse belastingbetaler en Oostende betalen de prijs.
Input voor de regionale economie ? NJET.    Logisch dat er geen jobs bijkomen !
MK-Airlines dat onlangs nog een toestel verloor te Halifax-Canada geniet een wereldwijde barslechte reputatie.
Ze beschikt over een gammele vloot lawaaierige toestellen waarvan 5 DC-8's die elk meer dan 35 jaar oud zijn en die in 2004 tien keer meer vluchten op Oostende deden dan in 2003 (van 23 naar 227).
WILOO vraagt al enkele jaren om een vliegverbod voor deze Ghanese maatschappij.
Maar de overheid blijft doof (zie laatste bericht op www.wiloo.be).
 
Daarbovenop zijn de cijfers die de Oostendse luchthavendirectie vandaag aan de pers voorlegt nog steeds afhankelijk van de talrijke transitvluchten (tankbeurten) van de Amerikanen en de Saudies waarvoor op de Oostendse luchthaven geen enkele vrachtafhandeling gebeurt.  Het doet de teller wel oplopen !
1/5 van die 97585 ton hangt dus nog steeds af van de oorlog in Irak !
 
"De winstcijfers zouden gestegen zijn van 513.000 euro in 2003 naar 1.400.000 euro in 2004 op een omzet van 11 miljoen euro " beweert de Oostendse luchthavendirectie.
Maar de luchthaven ontving in 2004 wel een dotatie van 2.800.000 euro om te overleven !
En worden de torenhoge investeringskosten wel meegerekend ?
Al naargelang men het begrip winst hanteert en na een kleine rekensom weet elke simpele geest dat ook in 2004 de luchthaven veel gekost heeft aan Vlaanderen.  En voor wat ?
 
De Oostendse luchthaven ' Poort van de Wereld ' is dus ook in 2004 niet meer dan een zorgenkind gebleven.
 
 
De vzw WILOO