WILOO-persbericht : Ostend
Airport mist haar doel !
Oostende, 4 januari 2005
"De luchthaven heeft in 2004 een kwart meer vracht
vervoerd dan in 2003" stuurt luchthavenmanager van Ostend-Bruges Airport
'Gino Vanspauwen' vandaag de wijde wereld in.
Het gaat om een vrachtstijging van 78066 ton vracht naar
97585 ton.
Het aantal passagiers daalde wel van 150529 naar 111275
in 2004.
Volgens de Oostendse luchthavendirectie komt die
vrachtgroei er na enkele jaren van achteruitgang door de crisis in de
luchtvaartsector na de aanslagen van 11 september en omwille van het
verbod 's nachts voor Stage-II-vliegtuigen. Ook is het te danken aan de
komst van een aantal nieuwe maatschappijen zoals MK-Airlines, zegt
Vanspauwen. De winst van OBA is in 2004 verdrievoudigd.
Ferme uitspraken en ronkende cijfers die absoluut een
woordje uitleg vergen.
Voor de vzw WILOO - die de belangen verdedigt van de
omwonenden van de luchthaven - mist de Oostendse luchthaven compleet
haar doel. Maar de luchthaven blijft haar toneelstuk intenser
opvoeren dan ooit.
Het moet mooi blijven klinken voor de pers en het grote
publiek.
Een stijging van 25 % (97585 ton) lijkt niet onaardig
maar is minder spectaculair als men weet dat bvb. in het jaar 1999 ook
al 107884 ton gehaald werd. Ook over die fameuze winstcijfers heeft
WILOO serieuse bedenkingen
maar eerst volgend belangrijk feit :
Begin 2003 werd een gemeenschappelijke
verklaring met betrekking tot de Oostendse luchthaven getekend door
SP.a, VLD, CD&V, Spirit, het autonoom gemeentebedrijf
Haven Oostende, de Kamer voor Handel en Nijverheid, Unizo, ABVV en ACV.
In die nota verklaren de diverse organisaties dat ze de luchthaven
willen ontwikkelen tot een middelgrote zelfbedruipende luchthaven. Men
mikt niet zozeer op tonnage.
Einddoel is
een verdubbeling van het aantal jobs op de
luchthaven naar zo'n 800 arbeidsplaatsen voor 2008.
Met dit charter stuurde Oostende net 2 jaren geleden voor
de eerste keer een signaal naar de hogere overheid dat ze zelf weet waar
ze met de luchthaven naar toe wil.
De luchthaven mist dus compleet
haar doel gezien het aantal jobs op Ostend Airport maar blijft dalen
terwijl het tonnage nu stijgt.
Er zouden nu minder dan 350 betrekkingen op OBA zijn
waarvan 130 voor ambtenaren.
En na 40 jaren van zotte promotie met
belastingsgelden heeft geen enkel luchthavengebonden bedrijf zich
gevestigd op de Oostendse luchthaventerreinen
(zie ook wiloo-persbericht op
http://www.wiloo.be/persnota_230903.htm).
Vanwaar nu die groei in 2004 ?
Wat voor de luchthaven een 'lucky shot' was is voor WILOO
niet meer dan een scheefgetrokken economische situatie.
Wat het rendabele Britse Manston Airport
(privé-luchthaven bij Ramsgate) in 2004 liever kwijt wou omwille van de
overlast kreeg het gesubsidieerde Ostend Airport in 2004 volledig in de
schoot gedumpt van over het Kanaal.
MK is niet nieuw. Ze vloog al verscheidene jaren vanop de
Oostendse luchthaven.
MK verhuisde haar basis vorig jaar wel volledig naar
Oostende (meer MK-info : zie www.wiloo.be).
Dit klinkt gek maar quasi alle vracht van MKA-toestellen op
Oostende is bestemd voor de Britse markt. Ze wordt direct op Nederlandse
vrachtwagens (firma Balkenende) geladen om via de Chunnel terug naar
Engeland getransporteerd te worden. Het milieu, de Vlaamse
belastingbetaler en Oostende betalen de prijs.
Input voor de regionale economie ? NJET. Logisch dat
er geen jobs bijkomen !
MK-Airlines dat onlangs nog een toestel verloor te
Halifax-Canada geniet een wereldwijde barslechte reputatie.
Ze beschikt over een gammele vloot lawaaierige toestellen
waarvan 5 DC-8's die elk meer dan 35 jaar oud zijn en die in 2004 tien
keer meer vluchten op Oostende deden dan in 2003 (van 23 naar 227).
WILOO vraagt al enkele jaren om een vliegverbod voor deze
Ghanese maatschappij.
Maar de overheid blijft doof (zie laatste bericht op
www.wiloo.be).
Daarbovenop zijn de cijfers die de Oostendse
luchthavendirectie vandaag aan de pers voorlegt nog steeds afhankelijk
van de talrijke transitvluchten (tankbeurten) van de Amerikanen en de
Saudies waarvoor op de Oostendse luchthaven geen enkele
vrachtafhandeling gebeurt. Het doet de teller wel oplopen
!
1/5 van die 97585 ton hangt dus nog
steeds af van de oorlog in Irak !
"De winstcijfers zouden gestegen zijn van 513.000 euro in
2003 naar 1.400.000 euro in 2004 op een omzet van 11 miljoen euro
" beweert de Oostendse luchthavendirectie.
Maar de luchthaven ontving in 2004 wel een dotatie van
2.800.000 euro om te overleven !
En worden de torenhoge investeringskosten wel meegerekend
?
Al naargelang men het begrip winst hanteert en
na een kleine rekensom weet elke simpele geest dat ook in 2004 de
luchthaven veel gekost heeft aan Vlaanderen. En voor wat ?
De Oostendse luchthaven ' Poort van de Wereld ' is dus
ook in 2004 niet meer dan een zorgenkind gebleven.
De vzw WILOO
|