Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

WILOO PERSNOTA                                8 juli 2008
 

 

 

“Kalitta Air liefst op de Europese zwarte lijst!”

Geachte mevrouw, mijnheer,

 

Gisteren is in Columbia opnieuw een Kalitta B747 vrachttoestel (ingehuurd met bemanning door Centurion Air Cargo) gecrasht tijdens het opstijgen. De oude vrachtbakken worden kennelijk tot op de draad versleten, onderhoud uitgesteld tot op de limiet, of tot ze er bij neerstorten. Twee crashes, zo kort na mekaar, is zeer verontrustend.

Blijkbaar werkt het toezicht van de Amerikaanse overheid en door middel van de Europese SAFA inspecties niet! De vliegtuigen en hun motoren worden duidelijk niet goed onderhouden of de controles en de normen zijn veel te laks! WILOO vraagt dan ook dat Kalitta Air voorlopig op de Europese zwarte lijst wordt gezet, minstens tot na een grondig onderzoek.

Niet enkel Kalitta maar de talloze "oude bakken", zoals die van MK Airlines, ACE (40 jaar oud!!!) en thans ook Pronair, die op Oostende vliegen moeten beter gecontroleerd worden! Vooral in tijden van moordende concurrentie en peperdure brandstof, waarbij op alles wordt “bespaard” en ook in Europa technici aan de alarmbel trekken (1). Het kan toch niet zo zijn dat omwonenden blijvend kaarsen moeten aansteken en om veiligheid bidden!

Vzw Wiloo zal in elk geval de Europese commissie aanschrijven. De lat voor onderhoud aan (zeer) oude toestellen moet hoger komen te liggen.

Kalitta was op 3 juli '08 met haar brokkenmaker N709CK en N73713 'te gast' in Oostende. Gelukkig eenmalig in uitwijking wegens onweer te Luik.

Dat de Belgische overheid niets kan doen klopt niet, ook zij kan de (SAFA) inspecties opvoeren (2), en toestellen eventueel aan de grond houden.

 


met vriendelijke groeten
,
namens vzw WILOO

 

Jacques Denecker 

 

 

(2) Jammer genoeg zijn SAFA-inspecties slechts heel beperkte controles, vandaar ook onze vraag aan de Europese Commissie.