Oostende, maandag 9 februari 2015
Persmededeling
vzw WILOO
“Nog steeds veel te
veel korte vluchten met grote vliegtuigen"
Geachte mensen van de
pers,
Misschien herinnert u zich ons persmoment
van vijf jaar terug met betrekking tot korte vluchten (zie...).
Mogen we opnieuw uw
aandacht vragen voor de jongste evoluties?
Tijdens de twee afgelopen jaren zagen we in Oostende voornamelijk
milieuschadelijke door korte passagiersvluchten van en naar
Brussel of Luik over afstanden van 100 ŕ 200 km. De
vluchten met vrachttoestellen op korte afstanden zijn sinds vorig
jaar grotendeels verdwenen door onder andere het sluiten van de
luchthaven van Manston maar vooral ook door het wegvallen (vanaf de
maand mei) van de grootste vrachtklant. Was er in 2005 nog een
jaarlijks compensatiebos nodig ter grote van het luchthaventerrein
(335 ha) dan is dit vorig jaar teruggevallen tot ‘slechts’ een
(jaarlijks aan te planten) halve luchthaven (172 ha). Zie hiervoor
de tabel hieronder.
Wat de passagiersvluchten
betreft slaagt de luchthaven er nog steeds niet in om alle vluchten
lokaal te vullen met voldoende passagiers. Een op vijf vluchten de
laatste twee jaren noodzaakte een korte (tussen)vlucht. Om deze
passagiersvluchten te compenseren had telkens een bos van ongeveer
100 ha moeten aangeplant worden.
Wie een vlucht boekt met Jetairfly (de voornaamste klant van de
luchthaven) en daarbij een tussenstop maakt in Luik (ong. 30% van
de passagiersvluchten tijdens de maand januari ’15!) zou alleen
al hiervoor, ter compensatie, een aanplant van een tuintje
snelgroeiende wilgen moeten voorzien.
Neem bijv. de vlucht met nr. JAF1177 om 8u vandaag naar de
Canarische eilanden met tussenstops in Luik. Daarvoor is met een
Boeing 737 zo’n 3.375 liter kerosine extra nodig. Dat komt
overeen met een uitstoot van 9 ton CO2. Een dergelijke vlucht
alleen al noodzaakt per passagier ongeveer 40 vierkante meter
compensatiebos.
WILOO vraagt dat korte vluchten ook in Vlaanderen zouden worden
verboden.
Jammer genoeg is er bij de Vlaamse Overheid, zo bleek de afgelopen
jaren, hiervoor geen interesse (1).
WILOO vraagt bijgevolg de betrokken firma’s om nu eens “echte”
groene daden te voegen bij de vele groene woorden en deze vluchten
ofwel te compenseren ofwel te stoppen.
Het Oostendse Jetairfly in het speciaal vragen we, in
het kader van “lang leven in Oostende” (http://langleveoostende.be/),
om de korte vluchten zo vlug mogelijk te stoppen, of om ze
minstens afdoende te compenseren.

m.vr.gr.,
Vzw WILOO
(1) In ’t tegendeel de Vlaamse overheid pompt steeds meer
belastinggeld in deze eigenlijk overbodige luchthaven.
|