Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 



Rainbow Air Cargo Express (Ostend) Ltd
 

De Oostendse luchthaven heeft altijd nauwe banden onderhouden met Ghanese luchtvaartmaatschappijen, … en nog steeds. Eén van die maatschappijen was Race Cargo Airlines, opgericht in 1986 oorspronkelijk als Rainbow Air Cargo Express. In 1995 werd onder dezelfde ‘Race Cargo’-benaming een dochtermaatschappij naar Belgisch recht opgericht door twee Engelse onderdanen, Desmond Ayto en Brian Moss. De Belgische NV werd gevestigd op de Oostendse luchthaven en kreeg een opslagloods van 2.400 m² (hangar 1) tot haar beschikking. Het dagelijks bestuur werd toevertrouwd aan Nathalie Vanacker, gedelegeerd bestuurder en station manager (1).

 

De vracht wordt aangevoerd met vliegtuigen van diverse maatschappijen en vanaf 2002 participeert het Egyptische Air Memphis in het bestuur van de Belgische NV. In 2003 gaat het de Ghanese luchtvaartmaatschappij niet zo voor de wind. Zij wordt door de Ghanese Civil Aviation Authority verdacht medeplichtig te zijn geweest in een illegale wapentransport naar Liberia met het vliegtuig 9G-LAD (2) van het Ghanese Johnsons Air, terwijl ook een Oegandese dochtermaatschappij van Air Memphis wordt beticht van een gelijkaardige illegale vlucht (3). Race Cargo Ghana stopt in 2003 haar luchtvaartactiviteiten, maar geeft haar luchtvaartlicentie (AOC) door aan een nieuw opgerichte Ghanese maatschappij, Cargo Plus Aviation, die verder met het toestel 9G-LAD opereert en dochter is van Cargo Plus in Dubai overigens met een vertegenwoordiging in Oostende.

 

Na de stopzetting van Race Cargo Ghana, spitst de Belgische NV steeds onder de leiding van Nathalie Vanacker haar activiteiten toe op vrachtafhandeling eerst van Air Memphis, daarna van het Ghanese MK Airlines tot de NV in juni 2006 failliet wordt verklaard.

 

Ondertussen zag reeds een nieuwe maatschappij het licht. Deze keer werd meer opportuun geacht afstand te nemen van de Belgische wetgeving en werd een maatschappij opgericht naar Engels recht onder de naam Race Cargo Airlines Ltd, No 5159068, nadien in het vooruitzicht van een Oostendse vestiging herbenoemd Rainbow Air Cargo Express (Ostend) Ltd (4). In juni 2006, zes dagen na de faling van de Belgische NV, wordt een tweede maatschappij opgericht naar Engels recht, Rainbow Air Cargo Express Ltd, No 5844467 (5). Beide maatschappijen hebben domicilie op hetzelfde Londen-adres. Sinds december wordt aan eerstgenoemde maatschappij onderdak verleend in hangar 2 en wordt zij als air broker aangekondigd op de website van de luchthaven (6). Voor de dagelijkse uitbating staan Nathalie Vanacker in en ene Hamdy Hafez, die tot 2005 stationmanager was bij Air Memphis.

 

Op 28 november 2006 werd aan de ‘Ostend’-maatschappij, 5159068, door de Engelse overheid volgende notitie overgemaakt dat “unless within 3 months cause was shown to the contrary, the company would be struck off the register and dissolved pursuant to Section 652 of the 1985 Companies Act.” Verwonderlijk is ook dat bij het raadplegen van bekende zoekmachines omtrent “Race Cargo Airlines” men belandt bij de ‘Ostend Rainbow’-maatschappij (7), waarbij dan ook opvalt dat haar huidige naam eerst op 21 juni 2006 werd verkregen na een officiële naamswijziging.


De constructie Race/Rainbow doet uiteraard vragen reizen omtrent transparantie, een term waar de overheid graag mee uitpakt, maar – wie weet – worden we binnenkort misschien van antwoord gediend.