Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

free web tracker

 

 

 

 

 

 

Spotman's jaarverslag 2014 

Wat is de meter?

't Had er al lang moet liggen, spotman's jaarverslag 2014. Helaas, door de talrijke informatie die afgelopen maanden binnenstroomde via openbaarheid van bestuur en waarbij spotman alles met de hand moet overtikken (ze weten wel hoe ze data moeten aanleveren de kajotsters van het luchthavenbeleid) vraagt "een en ander" bakken tijd.

Nu is (ruimte)tijd volgens Einstein wel zeer relatief maar gezien spotman enkel fietst en nooit meer dan pi km/uur haalt, schiet datzelfde "een en ander" ook niet echt op. Duizenden lijntjes geluidsdata moeten met de hand naar een Excel-sheet gebracht, leerboeken statistiek, differentiaalrekenen en quantumveldentheorie weer uit de kast genomen. Vuuuuul, vuuuuuul werk.

Dit brengt ons een beetje bij ons idool en Einstein van de wiskunde uit de 20ste eeuw Alexander Grothendieck. De brave man zag net als uw spotman een enorme ecologische ramp aankomen en dacht dat als je e.e.a. maar eens goed doorrekent en voorlegt aan het volk dit meteen haar gedrag zou veranderen. Hoe simpel kan een genie zijn. Uiteindelijk trok hij zich helemaal gedesilusioneerd terug in de bergen en vroeg zich af “Wat is de meter” (zie…).

Wel sie, dat heeft spotman nu eens opgelost. Bekijk de situatie einde 2014 van de luchthaven van Oostende:

1.       Triest record behaald met  0,9 (nul komma negen) vrachtvlucht en 2,5 passagiersvluchten (waarvan één vijfde niet volledig te vullen in Oostende...) per dag. Hiervoor moet een hele winkel van 350 ha operationeel gehouden worden!

2.       Het contract met Egis Projects SA werd met een wel zeer lage initiële “concession fee” van zegge en schrijve en chapeau-af 0 (nul) euro) bezegeld! Wat zegt Europa: “A concession fee which is too low compared to what a private operator (owner) would have required, constituted State aid within the meaning of EU rules” A clear violation of the private market investor principle!

3.       Na de LOM-LEM structuur installatie en de privatisering moet belastingbetaler jaarlijks miljoenen extra ophoesten! M.a.w. privatiseren om geld over de balk te gooien!

4.       Kosten voor terreinbewaking en controle gebruikers blijven voor rekening belastingbetaler.

5.       Er blijven twee bloeiende luchthavens in de buurt op 100 km!

6.       Er is een HST treinverbinding met Brussel naar de stad Oostende!

7.       De luchthaven van Oostende maakt blijvend zwaar verlies en heeft nooit duurzame klanten aan kunnen aantrekken. Enkel kamikazemaatschappijnen uit Pakistan en Moldavie, de enige  die nog op Libie durven te vliegen, komen heel af en toe! (om “duiven” op te laden! )

8.       Er is nog steeds zo goed als geen catchment area.

9.       Er is spotman geen serieus onderbouwd Egis-businessplan gekend dat aantoont hoe het anders zou kunnen, eerder een allegaartje van intenties.

10.   Een op vijf  passagiersvluchten in 2014 noodzaakt voorafgaande korte vluchten uit andere Belgische luchthavens omdat lokaal geen vliegtuigen kunnen gevuld worden.

11.   Het lokaal kusttoerisme wordt benadeeld door facilitering van goedkope gesubsidieerde vakantievluchten naar o.a. Spanje. Verkeer van inbound buitenlandse toeristen wordt door geen enkele studie aangetoond. Niet-Belgen komen via Brussels South of via Zaventem België binnen om zo de grote steden Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge te bezoeken. Oostende ligt teveel in de periferie. Er zijn teveel luchthavens in België.

12.   De veel te dichte ligging van de Oostendse luchthaven bij stedelijk gebied (paar honderd meter!), bij een Seveso gebied, bij woonwijken, bij scholen, bij winkelcentra aan beide kanten van de banen, maakt dat ze hierdoor zoveel beperkingen heeft dat een zinvolle uitbating bij voorbaat uitgesloten is.

Wel dus, wat is dan “de meter”?, simpel toch,  namelijk het eeuwige grondkenmerk van de Oostendse  luchthaven:
Luchthaven Oostende gaat en zal nooit vooruitgaan… en voor   g e e n   m e t e r!

Wedden?

Uw spotman, tot volgend jaar!

 

 

 

free web tracker