|
Hoe veilig is Jetairfly?
8-aug-13

Vier sterren voor een hotel
is prima denkt u waarschijnlijk, is het dat ook voor een
vliegtuigmaatschappij? Bij de website Airline Ratings (1)
waar men reizigers informeert over de veiligheid van vliegmaatschappijen
is vier sterren niet echt een hoge score (max. is zeven). Dat is
nu precies wat Jetairfly van hen krijgt! (zie...).
Brussels Airlines daarentegen haalt een score van 6 sterren!
Jetairfly (TUI Airlines Belgium NV) verliest twee sterren omdat ze geen
deel uit maakt van IATA (2)
en bijgevolg buiten de controle van hun IOSA program (3)
valt en verliest ook één ster omdat haar toezichthouder, de Belgische
staat (!), niet aan alle intern. voorwaarden van de ICAO (de VN van de
luchtvaart) voldoet.
Ook WILOO volgt nauwlettende
veiligheid van maatschappijen die op Oostende vliegen. Ook wij zijn niet
zo tevreden over Jetairfly. Behalve dat het de kampioen korte vluchten
en bijgevolg verantwoordelijk is voor veel onnodige uitstoot van
broeikasgassen alsook voor veel nachtvluchten zijn we absoluut niet
tevreden of het feit dat blijkbaar gemakkelijk een loopje wordt genomen
met de vliegreglementen. Denk daarbij aan de affaire Tom Waes waarbij
de maatschappij sancties kreeg opgelegd.
Op een blog van de krant De Standaard werden vorig jaar zware
beschuldigingen geuit, lees...
QUOTE: Op 07 februari 2012 omstreeks 18u30, zei Peter D., Asse:
http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GC83LRD91&word=tom+waes
“Niet Tom Waes moet aangepakt worden, maar wel die André Berger,
directeur operaties bij Jetairfly. Een trainingsvlucht op een B737 met
een oefenvergunning kan dan misschien nog net door de mazen van de wet
glippen, maar dat kan wettelijk zéker niet met passagiers en een
filmploeg aan boord. Hij heeft blijkbaar een heel lange arm bij het
Bestuur der luchtvaart, want al het gefoefel bij Jetairfly waar die mee
wegkomt (oa met de regels op max. vluchttijden van de bemanningen)grenst
aan het ongelooflijke. Een luchtvaartmaatschappij moet veiligheid voor
alles stellen. Deze stunt toont dat de prioriteiten van Jetairfly daar
niet liggen. Maar ja, we zijn in België... Jetairfly zal er wel weer mee
weg komen met een vingertje in de lucht (foei,foei...) maar verder niks.
Wedden?”
Maar ook: “Op 09 februari 2012 omstreeks 10u55, zei Peter D., Asse: Deze
reactie volgt op een eerdere reactie. Bekijk de volledige discussie
Beste Daniel P., Ik ben zelf actief lijnpiloot en ex-sabenien. De naam
'Stef Denuwelaere' is mij zeker niet onbekend. Ik verzeker je dat zijn
mening hierover, die ik volledig bijtreed, zeer pertinent is. Ook al is
het gevaar van deze stunt beperkt, kan niet ontkend worden dat deze
vlucht een groter risico inhoudt dan een trainingsvlucht met een fully
qualified co-pilot (Dit is een co-piloot die alle theoretische examens +
praktische opleiding heeft afgelegd en er een volledige type-rating in
de sim heeft opzitten). Dat dit daarenboven gebeurt met passagiers en
camerateam aan boord is ongehoord en bewijst dat André Berger meer
belang hecht aan 'stunting' dan aan absolute veiligheid en respect voor
(de geest van) de bestaande reglementen. Dat is geen gezonde houding van
een directeur operaties!!! Ik hoop, maar betwijfel, dat het hem zuur zal
optreden. Lange arm-politiek, weet je wel...?”
UNQUOTE.
Aan de basis van Jetair (4)
c.q. Jetairfly (5)
ligt de familie Brackx. Oprichter was “founding father” de heer Gerard
Brackx, die al sinds 1956 actief was in de reisindustrie. Hij bouwde in
Oostende een machtig zakenimperium op. In Oostende is de band tussen
politiek en zakenleven intens. Dochter Brackx kreeg in Oostende een
straat naar haar genoemd. Men ziet de founding father hier (als grap)
letterlijk in de zakken van de lokale burgemeester Jean Vandecasteele
(SP.a) (6)
zitten. Hij overleed in september 2011. Zijn begraving was geen moment
van stilte en ingetogenheid bij het mysterie van de dood, maar eerder
een theatraal modern mediaspektakel. Als eresaluut vloog een B737 een
paar (VFR) rondjes rond de kerk (7))!
Dit om de grandeur van de familie te illustreren. De firma Jetair is ook
een van de grootste werkgevers van Oostende! Hobby’s van de familieleden
zijn schijnbaar vliegtuigen, vliegtuigen… en vliegtuigen, van klein tot
groot. De jongste telg van de familie, de heer Thomas Brackx, is thans
piloot bij Jetairfly. WILOO heeft helaas een minder fraaie
ervaring met deze jongeman, nml. een poging tot geweldpleging op een van
onze bestuursleden na het nemen van een foto in de buurt van de
Oostendse luchthaven. Hiervan is PV opgemaakt (8)..
Hopelijk was dit van incidentele aard. Arrogante en opvliegende
karakters horen denken we niet in een cockpit van een verkeersvliegtuig
met honderden passagiers. Tot zover onze (cultuur)kennis over Jetairfly.
Met
betrekking tot de materiële veiligheid van de vloot van Jetairfly
kunnen we slechts één feit vermelden. In mei '12 werden ons foto's
toegestuurd van een uit Marokko overgenomen B737 toestel (thans OO-JLO)
waarop schijnbaar (corrosie?)vlekken waren te zien (zie foto's). Hiervan
hebben we melding gemaakt bij de Belgische toezichthouder.
Merkwaardig
genoeg verdween het toestel kort nadien voor maanden uit roulatie. Van
de Belgische overheid hebben we nadien niks gehoord... maar dat is
'normaal'. Meer vragen is zinloos.
Rest de vraag hoe veilig is
Jetairfly? Moeilijk te beantwoorden. Aan de lezer om zelf conclusies te
trekken. WILOO heeft alvast serieuze vragen en bedenkingen!
|
|