Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 


Hoe veilig is Jetairfly?

8-aug-13

Vier sterren voor een hotel is prima denkt u waarschijnlijk, is het dat ook voor een vliegtuigmaatschappij? Bij de website Airline Ratings (1) waar men reizigers informeert over de veiligheid van vliegmaatschappijen is vier sterren niet echt een hoge score (max. is zeven). Dat is nu precies wat Jetairfly van hen krijgt! (zie...). Brussels Airlines daarentegen haalt een score van 6 sterren!

Jetairfly (TUI Airlines Belgium NV) verliest twee sterren omdat ze geen deel uit maakt van IATA (2) en bijgevolg buiten de controle van hun IOSA program (3) valt en verliest ook één ster omdat haar toezichthouder, de Belgische staat (!), niet aan alle intern. voorwaarden van de ICAO (de VN van de luchtvaart) voldoet.

Ook WILOO volgt nauwlettende veiligheid van maatschappijen die op Oostende vliegen. Ook wij zijn niet zo tevreden over Jetairfly. Behalve dat het de kampioen korte vluchten en bijgevolg verantwoordelijk is voor veel onnodige uitstoot van broeikasgassen alsook voor veel nachtvluchten zijn we absoluut niet tevreden of het feit dat blijkbaar gemakkelijk een loopje wordt genomen met de vliegreglementen. Denk daarbij aan de affaire Tom Waes waarbij de maatschappij sancties kreeg opgelegd.
Op een blog van de krant  De Standaard werden vorig jaar zware  beschuldigingen geuit, lees...
QUOTE: Op 07 februari 2012 omstreeks 18u30, zei Peter D., Asse: http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GC83LRD91&word=tom+waes  “Niet Tom Waes moet aangepakt worden, maar wel die André Berger, directeur operaties bij Jetairfly. Een trainingsvlucht op een B737 met een oefenvergunning kan dan misschien nog net door de mazen van de wet glippen, maar dat kan wettelijk zéker niet met passagiers en een filmploeg aan boord. Hij heeft blijkbaar een heel lange arm bij het Bestuur der luchtvaart, want al het gefoefel bij Jetairfly waar die mee wegkomt (oa met de regels op max. vluchttijden van de bemanningen)grenst aan het ongelooflijke. Een luchtvaartmaatschappij moet veiligheid voor alles stellen. Deze stunt toont dat de prioriteiten van Jetairfly daar niet liggen. Maar ja, we zijn in België... Jetairfly zal er wel weer mee weg komen met een vingertje in de lucht (foei,foei...) maar verder niks. Wedden?”
Maar ook: “Op 09 februari 2012 omstreeks 10u55, zei Peter D., Asse: Deze reactie volgt op een eerdere reactie. Bekijk de volledige discussie Beste Daniel P., Ik ben zelf actief lijnpiloot en ex-sabenien. De naam 'Stef Denuwelaere' is mij zeker niet onbekend. Ik verzeker je dat zijn mening hierover, die ik volledig bijtreed, zeer pertinent is. Ook al is het gevaar van deze stunt beperkt, kan niet ontkend worden dat deze vlucht een groter risico inhoudt dan een trainingsvlucht met een fully qualified co-pilot (Dit is een co-piloot die alle theoretische examens + praktische opleiding heeft afgelegd en er een volledige type-rating in de sim heeft opzitten). Dat dit daarenboven gebeurt met passagiers en camerateam aan boord is ongehoord en bewijst dat André Berger meer belang hecht aan 'stunting' dan aan absolute veiligheid en respect voor (de geest van) de bestaande reglementen. Dat is geen gezonde houding van een directeur operaties!!! Ik hoop, maar betwijfel, dat het hem zuur zal optreden. Lange arm-politiek, weet je wel...?”
UNQUOTE.

Aan de basis van Jetair (4) c.q. Jetairfly (5) ligt de familie Brackx. Oprichter was “founding father” de heer Gerard Brackx, die al sinds 1956 actief was in de reisindustrie. Hij bouwde in Oostende een machtig zakenimperium op. In Oostende is de band tussen politiek en zakenleven intens. Dochter Brackx kreeg in Oostende een straat naar haar genoemd. Men ziet de founding father hier (als grap) letterlijk in de zakken van de lokale burgemeester Jean Vandecasteele (SP.a) (6) zitten. Hij overleed in september 2011. Zijn begraving was geen moment van stilte en ingetogenheid bij het mysterie van de dood, maar eerder een theatraal modern mediaspektakel. Als eresaluut vloog een B737 een paar (VFR) rondjes rond de kerk (7))! Dit om de grandeur van de familie te illustreren. De firma Jetair is ook een van de grootste werkgevers van Oostende! Hobby’s van de familieleden zijn schijnbaar vliegtuigen, vliegtuigen… en vliegtuigen, van klein tot groot. De jongste telg van de familie, de heer Thomas Brackx, is thans piloot bij Jetairfly.  WILOO heeft helaas een minder fraaie ervaring met deze jongeman, nml. een poging tot geweldpleging op een van onze bestuursleden na het nemen van een foto in de buurt van de Oostendse luchthaven. Hiervan is PV opgemaakt (8).. Hopelijk was dit van incidentele aard. Arrogante en opvliegende karakters horen denken we niet in een cockpit van een verkeersvliegtuig met honderden passagiers. Tot zover onze (cultuur)kennis over Jetairfly.


Met betrekking tot de materiële veiligheid van de vloot van Jetairfly kunnen we slechts één feit vermelden. In mei '12 werden ons foto's toegestuurd van een uit Marokko overgenomen B737 toestel (thans OO-JLO) waarop schijnbaar (corrosie?)vlekken waren te zien (zie foto's). Hiervan hebben we melding gemaakt bij de Belgische toezichthouder. Merkwaardig genoeg verdween het toestel kort nadien voor maanden uit roulatie. Van de Belgische overheid hebben we nadien niks gehoord... maar dat is 'normaal'. Meer vragen is zinloos.

Rest de vraag hoe veilig is Jetairfly? Moeilijk te beantwoorden. Aan de lezer om zelf conclusies te trekken. WILOO heeft alvast serieuze vragen en bedenkingen!

 

 

 

 

 

 

free web tracker