Luchtvaart is de
meest
klimaatbelastende verbinding
tussen twee punten!
Vliegtuigen zuipen brandstof
27-aug-07
Luchtvaart is de meest klimaatbelastende verbinding
tussen twee punten
Uit een recente
studie (maart 2007) blijkt nogmaals hoe enorm de
impact van luchtverkeer op het klimaat is. Met een
veel kleiner aantal vliegtuigen en slechts een
minuscule fractie verplaatste vracht in
vergelijking met de scheepvaart slaagt de luchtvaart
er in half zoveel pollutie te veroorzaken!
Dit is een pleidooi om zeer zuinig met luchtvaart en
luchtvracht om te springen, moto: "als het
echt niet anders kan dan pas de lucht in"!
Gemiddeld
vliegtuig: 0.8320 kg
CO2 per ton / mijl
schip: 0.0146 kg CO2
per ton / mijl
|
(en dan hebben we het nog niet
over de NOx-en gehad)
bronnen:
- “We also calculated the
emissions of long distance transport of non-bulk
freight by aircraft, but the results are not plotted
in the figures. The reason for this is that the CO2
emissions of aircraft are extremely high
compared to all modes: even more than ten times
higher than those of trucks from 3.5 to 10
tons”
Zie blz 44, in "To Shift or
not to Shift",
lees... (2003)
- "Less fuel, more
welfare",
lees... (2006)
Aanverwant:
http://www.milieudefensie.nl/verkeer/
publicaties/infobladen/infobladen.htm
http://www.wiloo.be/
dm_1maart_06_dings.jpeg
http://www.york.ac.uk/
inst/sei/IS/aviation.html
http://www.eurostar.com/UK/uk/leisure/
travel_information/before_you_go/Green_Eurostar.jsp
Vliegtuigen zuipen brandstof
Dit
wordt best geïllustreerd door middel van een
voorbeeld. Neem een airbus A310 met 40
ton nuttige lading op een totaal gewicht van 170 ton.
Met andere woorden slechts
25%
nuttige lading (de rest: 65 ton aluminium en 65 ton kerosine).
Het geheel moet wel bij
iedere vlucht 10.000
meter omhoog!
Heeft u ooit 10 km
trappen geklommen? 10.000 meter is wel de cruisehoogte
voor straalvliegtuigen.
Wist u dat
met de kerosine die enkel en alleen al nodig is om
de 100.000 ton vracht (jaarcijfer Oostende) op 10 km
hoogte te brengen, men de hele stad Oostende een
jaar lang van stroom kan voorzien. En dan is er
nog geen km afgelegd. Met andere woorden het
opstijgen is pure verspilling van energie. Zoiets
doe je enkel als het echt niet anders kan!
Stel u voor dat alle
vrachtauto’s ook eerst tien km omhoog geduwd moesten
worden…
Gelukkig voor de luchtvaart ontsnapt de
sector aan brandstoftaksen en kost kerosine maar 37
cent (voorlopig)
Het jaarlijks verbruik in 2006 aan kerosine door de
luchtvaart in de VS bedroeg zo’n 830 supertankers
(van 100.000 ton). Over tien jaar is het
wereldjaarverbruik waarschijnlijk zo'n 10.000 supertankers. Die
kerosine wordt dan weer in het kleine dekentje lucht
rond de aarde verbrand! Met alle gevolgen voor het
milieu.
Hoe zal de prijs evolueren? Zie:…
prijsevolutie kerosine VS.
(=> mei 2013)
Wordt er over 10, 20 30 of jaar nog veel gevlogen
wordt? Dat is niet zo evident gezien de
krimpende oliereserves.