Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Augustus '05


1/3 van de vracht is
BELLYHOLD!

 

Transitvracht heeft geen of zeer weinig impact op de lokale economie en werkgelegenheid. Wat stond er ook al weer met het luchthavencharter van een paar jaar terug? Lees...

 

Vracht augustus '05:

alles behalve briljant


Augustus telde 84 eigen vrachtvluchten tegenover 85 vorig jaar. Daarvan waren er 7 vluchten voor het noodlijdend Niger. MK Airlines spant weer de kroon met 42 vluchten tegenover 13 van EgyptAir.

Hoewel Kalitta Air haar transitvluchten einde maart stopgezet in augustus heeft hervat (22 vluchten), daalde het aantal transitvluchten toch van 65 vorig jaar naar 47 vluchten.

Van BOAG Air nog steeds geen spoor. Nochtans had manager Vanspauwen aan de pers verklaard dat BOAG drie keer per week op Oostende zou vliegen met een B747, de gloednieuwe en dure koelloods (waar nu omzeggens geen activiteit te bespeuren valt) zou gaan benutten en zelfs een kantoor op de luchthaven had geopend. WILOO is dat kantoor gaan opzoeken. Niemand op de luchthaven wist van toeten noch blazen, tot een bediende erkende dat men met dat gerucht de mensen al maanden voor de gek houdt. Zeepbel bevestigd!

 

A
3
0
0

D
C
1
0

D
C
8

B
7
5
7

B
7
4
7

A
n
1
2
4

A
n
1
2

A
n
2
6

A
n
d
e
r

T
o
t

Jan 05

59

6

27

5

29

0

11

15

4

156

Feb 05

51

5

31

0

38

1

12

10

0

148

Mar 05

59

4

23

0

32

1

6

10

1

136

Apr 05

40

4

22

0

28

2

6

1

0

103

Mei 05

32

6

19

0

28

2

8

1

0

96

Jun 25

25

7

11

0

30

1

2

2

0

78

Jul 05

16

9

18

0

28

1

8

2

6

88

Aug 04

12

6

21

17

7

2

5

15

0

85

Aug 05

13

7

25

0

25

0

8

6

0

84

 

Transitvluchten

 

USA

Saudi

Tot

Jan 05

11

24

35

Feb 05

9

22

31

Mar 05

15

25

40

Apr 05

2

24

26

Mei 05

1

25

26

Jun 05

0

25

25

Jul 05

1

24

25

Aug 04

41

24

65

Aug 05

22

25

47

 

Totaal

 

Eigen

Transit

Tot

Jan 05

156

35

191

Feb 05

148

31

179

Mar 05

136

40

176

Apr 05

103

26

129

Mei 05

96

26

122

Jun 05

78

25

103

Jul 05

88

25

113

Aug 04

85

65

150

Aug 05

84

47

131


In de evaluatie van de maand juli werd erop gewezen, dat de stijging in tonnage sinds februari iedere maand fors aan het dalen is. Deze neerwaartse trend wordt in augustus opnieuw bevestigd.


Stijging tonnage t.o.v. 2004

Januari

88,0%

Februari

110,6%

Maart

51,8%

April

40,6%

Mei

27,5%

Juni

23,2%

Juli

15,6%

Augustus

5,8%


De tabel toont aan dat de stijging in tonnage sinds februari gedaald is in een verhouding van 110 naar 6. Tenzij BOAG Air toch komt opdraaien, bestaat de kans dat vanaf september tonnagecijfers negatief gaan uitpakken tegenover 2004.

 

Hieronder ter info de cijfers, die hebben geleid tot de berekening voor augustus van een tonnagestijging van 5,8% (Nb: in de pers stelt de luchthavenmanager een stijging voorop van 7%).

 

 

 

 

D
C
8

 

 

 

 

 

T
r
a
n
s
i
t

T
r
a
n
s
i
t

T
r
a
n
s
i
t

 

A
3
0
0

D
C
1
0

B
7
0
7

B
7
5
7

B
7
4
7

A
n
1

2
4

A
n
1
2

A
n
2
6

D
C
1
0

M
D
1
1

B
7
4
7

Aug 04

12

6

21

17

7

2

5

15

0

3

62

Ton

600

480

945

680

840

300

100

90

0

135

3720

Aug 05

13

7

25

0

25

0

8

6

0

0

47

Ton

650

560

1125

0

3000

0

160

36

0

0

2820

Tot 04

7890

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot 05

8351

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groei

5,8%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


(Nb: in de pers stelt de luchthavenmanager voor augustus 8609 ton voorop)

 



 

 

 

 

 

bijna 2/3 van de vracht is bestemd voor de Engelse (consumptie) markt
Het zou logischer zijn om met de "Perishables" direct naar het Verenigd Koninkrijk te vliegen

 

 

Enkel buitenlandse firma's worden hier beter van!

 

 

 

Het milieu en de Vlaamse belasting-
betaler draaien op voor de kosten

Van de totale vracht is slechts een klein deel nuttig voor de Vlaamse economie!

(tenzij het de ambitie is om van Vlaanderen een  tank- en vrachtbakstation te maken)