descent or crash in 2009?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2008
Français:
fret 2008
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht luchthaven Oostende augustus 2009
De
vrachtscore voor augustus is zowat een heruitgave van deze van juli,
beschamend laag: 4.495 ton, een daling
met 34,7% tegenover 6.887 ton van een
uitgerekend catastrofejaar 2008.
Nochtans
was het aantal eigen vrachtvluchten tegenover vorig jaar nagenoeg
gelijk, wat opnieuw duidt op een zeer zwakke bezettingsgraad, waarbij
terug slechts een klein deel van de vracht hier wordt af- of opgeladen.
Het gros gaat voor afhandeling naar andere luchthavens.
De
vluchten van het Oostends pronkpaard MK Airlines daalde van 34 naar 19
en is minder dan 2/5 van het aantal vluchten in het pronkjaar 2007. Dat
werd niettemin goedgemaakt door een behoorlijke stijging in aantal
vluchten van World Airways en Egypt Air, waarvan echter de helft voor
rekening gebeurt van een mistige Libische maatschappij, Global Aviation
(1)
en haar Sharjah-gebaseerde verkoopsagent Quicklink Aviation (2).
Voor de
eerste acht maanden is de daling in tonnage
6,6%. Vergelijkingen zijn uiteraard altijd relatief, zeker
wanneer wordt vergeleken met een buiten proportie catastrofaal 2008. In
verhouding tot een normaal scorend jaar en zeker tot de streefcijfers,
die Johan Vande Lanotte voorspiegelde (3)
en de vrachtcijfers die de luchthavendirectie zichzelf diets maakte (4),
scoort de luchthaven qua vracht veel slechter dan de procentuele daling
van 6,6% doet vermoeden.
Niettemin
is de economische crisis een onmiskenbare spelbreker: minder Afrikaanse
bloemen en bonen, minder Afrikaanse vis, …wat terloops aangestipt,
misschien terug een beetje ademruimte zal geven aan onze eigen bloemen-
en groentetelers en aan onze eigen visserij en waardoor in die sectoren
de teloorgang van werkgelegenheid wellicht kan worden gestopt.
Hoe dan
ook, het pronkpaard MK Airlines lijkt dichtbij een implosie. Van de eens
zo uitgebreide MK-vloot zijn er sinds 26 augustus slechts nog twee
B747’s in actieve dienst. In augustus 2007 waren nog 7 B747’s constant
actief, in augustus 2008 nog 5 stuks. Eén toestel staat nu aan de grond
in Manston en vier stuks staan opgeborgen in Bristol. Drie andere B747’s
wilde MK tegen vergoeding ook laten opbergen. Maar Manston is niet op
dat verzoek ingegaan. Evenmin Bristol, die al een tijd lang door MK
verschuldigde parkeervergoedingen moet ontberen en dan ook prompt de 4
toestellen aldaar bewegingsverbod heeft opgelegd. Bijgevolg moesten dit
jaar de drie andere MK B747’s goedschiks kwaadschiks worden verwezen
naar de schroothoop.
Men kan
zich nu afvragen, hoe MK het zal klaarspelen om haar lopende
functioneringskosten bovenop alle onbetaalde schulden te honoreren met
de opbrengst van twee nog in de lucht vertoevende B747’s.
Wat was
alweer één van de vele megalomane éénmansdromen, die nadien als evenveel
zeepbellen uiteenspatten? Oh ja, …lees (3).
Eigen
vluchten
|
Aug 06 |
Aug
07
|
Aug
08 |
Aug
09
|
A300 |
17 |
11 |
10 |
24 |
DC10/MD11 |
0 |
18 |
8 |
18 |
DC8 |
8 |
2 |
3 |
2 |
B747 |
29 |
49 |
34 |
19 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
3 |
3 |
1 |
0 |
An12 |
1 |
5 |
6 |
0 |
An26 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
58 |
89 |
62 |
63 |
Transit
|
Aug 06 |
Aug
07
|
Aug
08 |
Aug
09
|
USA |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
26 |
11 |
12 |
4 |
ACE/DC8 |
0 |
12 |
14 |
2 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
26 |
23 |
26 |
6 |
Totaal
|
Aug 06 |
Aug
07
|
Aug
08 |
Aug
09
|
Eigen |
58 |
89 |
62 |
63 |
Transit |
26 |
23 |
26 |
6 |
Totaal |
84 |
112 |
88 |
69 |
|
|
Transfer vluchten gedaald tot 9 %
"Air Charter Express" slechts
2 (50%) transfervluchten
Is Oostende voorlopig vrij van oorlogstransporten? |