Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


descent or crash in 2009?
 

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2008
Français: fret 2008
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht  luchthaven Oostende augustus 2009
 

De vrachtscore voor augustus is zowat een heruitgave van deze van juli, beschamend laag: 4.495 ton, een daling met 34,7% tegenover 6.887 ton van een uitgerekend catastrofejaar 2008.

 

Nochtans was het aantal eigen vrachtvluchten tegenover vorig jaar nagenoeg gelijk, wat opnieuw duidt op een zeer zwakke bezettingsgraad, waarbij terug slechts een klein deel van de vracht hier wordt af- of opgeladen. Het gros gaat voor afhandeling naar andere luchthavens.

 

De vluchten van het Oostends pronkpaard MK Airlines daalde van 34 naar 19 en is minder dan 2/5 van het aantal vluchten in het pronkjaar 2007. Dat werd niettemin goedgemaakt door een behoorlijke stijging in aantal vluchten van World Airways en Egypt Air, waarvan echter de helft voor rekening gebeurt van een mistige Libische maatschappij, Global Aviation (1) en haar Sharjah-gebaseerde verkoopsagent Quicklink Aviation (2).

 

Voor de eerste acht maanden is de daling in tonnage 6,6%. Vergelijkingen zijn uiteraard altijd relatief, zeker wanneer wordt vergeleken met een buiten proportie catastrofaal 2008. In verhouding tot een normaal scorend jaar en zeker tot de streefcijfers, die Johan Vande Lanotte voorspiegelde (3) en de vrachtcijfers die de luchthavendirectie zichzelf diets maakte (4), scoort de luchthaven qua vracht veel slechter dan de procentuele daling van 6,6% doet vermoeden.

 

Niettemin is de economische crisis een onmiskenbare spelbreker: minder Afrikaanse bloemen en bonen, minder Afrikaanse vis, …wat terloops aangestipt, misschien terug een beetje ademruimte zal geven aan onze eigen bloemen- en groentetelers en aan onze eigen visserij en waardoor in die sectoren de teloorgang van werkgelegenheid wellicht kan worden gestopt.

 

Hoe dan ook, het pronkpaard MK Airlines lijkt dichtbij een implosie. Van de eens zo uitgebreide MK-vloot zijn er sinds 26 augustus slechts nog twee B747’s in actieve dienst. In augustus 2007 waren nog 7 B747’s constant actief, in augustus 2008 nog 5 stuks. Eén toestel staat nu aan de grond in Manston en vier stuks staan opgeborgen in Bristol. Drie andere B747’s wilde MK tegen vergoeding ook laten opbergen. Maar Manston is niet op dat verzoek ingegaan. Evenmin Bristol, die al een tijd lang door MK verschuldigde parkeervergoedingen moet ontberen en dan ook prompt de 4 toestellen aldaar bewegingsverbod heeft opgelegd. Bijgevolg moesten dit jaar de drie andere MK B747’s goedschiks kwaadschiks worden verwezen naar de schroothoop.

 

Men kan zich nu afvragen, hoe MK het zal klaarspelen om haar lopende functioneringskosten bovenop alle onbetaalde schulden te honoreren met de opbrengst van twee nog in de lucht vertoevende B747’s.

 

Wat was alweer één van de vele megalomane éénmansdromen, die nadien als evenveel zeepbellen uiteenspatten? Oh ja, …lees (3).

 

Eigen vluchten

 

Aug 06

Aug 07

Aug 08

Aug 09

A300

17 11 10 24

DC10/MD11

0 18 8 18

DC8

8 2 3 2

B747

29 49 34 19
IL-76 0 0 0 0

An124

3 3 1 0

An12

1 5 6 0

An26

0 1 0 0
Ander 0 0 0 0
Totaal 58 89 62 63

 

 

Transit

 

Aug 06

Aug 07

Aug 08

Aug 09

 USA

0

0

0

0

 Saudi/B747

26

11

12

4

 ACE/DC8

0

12

14

2

VDA/An124

0

0

0

0

 Totaal

26

23

26

6

 

 

 

Totaal

 

Aug 06

Aug 07

Aug 08

Aug 09

 Eigen

58 89 62 63

 Transit

26 23 26 6

 Totaal

84 112 88 69

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transfer vluchten gedaald tot 9 %

"Air Charter Express"
  slechts
2 (50%) transfervluchten
Is Oostende voorlopig vrij van oorlogstransporten?

free web tracker