Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

Jaaroverzicht vrachtcijfers 2011

 

 

Luchthaven blijft in het sukkelstraatje

Het luchtvrachtvervoer bleef een lachertje. Na drie catastrofejaren op een rij kwam een nog slechter jaar de rij vervoegen. De aberratie van Ostend Airport als vrachtluchthaven is andermaal overduidelijk gebleken.

De jaartonnage is in luttele 4 jaar tijd naar beneden getuimeld om nog amper 52,67% te halen van het “wonderjaar” 2007 (108.953 ton). Dat komt neer op omzeggens een halvering. De daling houdt bovendien sinds 2007 aan. De tonnage voor 2011 was 10,40% lager dan dat van het reeds barslechte 2010 (57.381 vs 64.041).

Een plotse duik van vrachtcijfers heeft de luchthaven al eens meegemaakt in 2002. Toen haalde de luchthaven slechts 57.131 ton, maar toen was de terugval te wijten aan het externe EU-verbod op Iljushin-vluchten. Nu echter zijn het belabberd 2011-resultaat en de neergang sinds 2007 alleen toe te schrijven aan de onzin van Ostend Airport als vrachtluchthaven (de zgn. derde pijler van Oostende's economie), een neergang ondanks het aanhoudend infuus van de Vlaamse overheid.

Na de vaststelling dat 2011 slechts 250 ton meer haalde dan treurjaar 2002, kan een vergelijking met vrachtcijfers van onze buurluchthavens dus maar best niet worden bovengehaald. Luik/Bierset en zelfs Maastricht/Beek, op een boogscheut daar vandaan, blijven maar stijgen ondanks barre tijden. Kennelijk bevinden beide luchthavens zich op een economische as met bovendien een behoorlijke bevolkingagglomeratie. Ostend Airport kan daar geenszins op bogen, iets wat tot in de hoofden van onze dagdromende en op hoedpluimen jagende politiekers nog steeds niet is doorgedrongen.

De tabellen en bijhorende grafiek hieronder illustreren hoe het iedere maand de vracht in 2011 verging tegenover vorig jaar en tegenover topjaar 2007.

 

Jan

Feb

Mar

Apr

Mei

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

Tot

2010

7391

5904

5829

3877

5601

4892

4338

4174

3989

5547

5739

6760

64041

2011 6390 5410 5979 5400 4430 4280 4128 4184 3633 4115 4108 5324 57381

%

13,54 8,37 2,59 39,28 20,91 12,51 4,84 0,24 8,92 25,82 28,42 21,24 10,40


Evolutie maandtonages 2010/2011

De stijging in april was maar mooie schijn en te wijten aan de plotse faling van MK Airlines in april 2010. Voor de elf andere maanden was het weer doffe ellende en in vergelijking met 2007 was het nog veel doffere ellende.

 

 

Jan

Feb

Mar

Apr

Mei

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

Tot

2007

10432

8861

9529

9911

9555

11184

9372

9135

8026

7259

7303

8386

108953

2011

6390

5410

5979

5400

4430

4280

4128

4184

3633

4115

4108

5324

57381

%

38,75

38,95

37,24

45,52

53,64

61,73

55,95

54,20

54,75

43,31

43,75

36,51

47,33

 

Evolutie maandtonages 2007/2011

 

 

 

 

Een terugblik op de tonnages in tabel en grafiek hieronder geeft een duidelijk beeld van de evolutie van het luchtvrachtverkeer sinds 1995. Tot 2002 liep het tijdperk waarin de luchthaven nog geïnfecteerd werd door allerhande ongure maatschappijen en dito figuren, als Viktor Bout, gebroeders Tokoph, Duane Egli en Ronald Rossignol. Het EU-verbod op Iljushin-vluchten bracht daar een einde aan

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

 

81514

91768

105699

87868

107984

93472

88778

57131

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

78066

97582

108260

98525

108953

82920

74148

64041

57381

 

 

Echter na het EU-verbod, niet getreurd. Door de uitbouw van MK Airlines vluchten met de actieve steun van luchthavenpromotor Vande Lanotte stegen de vrachtcijfers tot 108.953 ton in 2007. Evenwel met de neergang en uiteindelijk de faling van de uit een belastingsparadijs gefinancierde brokkenmaatschappij MK ging het stijl bergaf, om vooralsnog te eindigen op 57.381 ton, maar liefst 47,33% lager dan in 2007 en slechts een fractie van wat toppoliticus Vande Lanotte ooit de publieke opinie voorhield als prognose, met name 280.000 ton voor 2011!

Dat toont aan, hoe soms “hoge pieten” er zich niet voor schamen de publieke opinie met onhaalbare cijfers te belazeren.

Vande Lanotte heeft zijn luchthavenplannen inmiddels gedropt!