Jaaroverzicht vrachtcijfers 2012
Luchthaven
voor een vijfde opeenvolgende keer na mekaar
in de sukkelstraat!
Het luchtvrachtvervoer bleef dit jaar opnieuw een lachertje. Na
vier catastrofejaren op een rij kwam een nog slechter jaar de rij
vervoegen. De aberratie van Ostend Airport als vrachtluchthaven
is andermaal overduidelijk gebleken.
De jaartonnage is in luttele 5 jaar tijd naar
beneden getuimeld om nog
amper 48,8% te halen van het “wonderjaar”
2007 (108.953 ton). Dat komt neer op
meer dan een halvering. De daling houdt bovendien sinds 2007 aan.
De tonnage voor 2012 was 7,34 % lager dan dat van
het reeds barslechte 2011 (53.166 vs
57.381).
We moeten tot 1993 teruggaan om nog slechter te vinden...
Een plotse duik van vrachtcijfers heeft de
luchthaven al eens meegemaakt in 2002. Toen haalde de luchthaven
slechts 57.131 ton, maar toen was de terugval te wijten aan het
externe EU-verbod op Iljushin-vluchten. Nu echter is het belabberde
2012 resultaat en de neergang sinds 2007 alleen toe te schrijven aan
de onzin van Ostend Airport als vrachtluchthaven (de zgn., even
lachen... derde
pijler van Oostende's economie), een neergang ondanks het aanhoudend
infuus van de Vlaamse overheid.
Na de vaststelling dat 2012 onder het niveau van het treurjaar 2002
is gezakt, kan een vergelijking met
vrachtcijfers van onze buurluchthavens dus maar best niet worden
bovengehaald. Luik/Bierset en zelfs Maastricht/Beek, op een
boogscheut daar vandaan, blijven maar stijgen ondanks barre tijden.
Kennelijk bevinden beide luchthavens zich op een economische as met
bovendien een behoorlijke bevolkingagglomeratie. Ostend Airport kan
daar geenszins op bogen, iets wat tot in de hoofden van onze
dagdromende en op hoedpluimen jagende politiekers nog steeds niet is
doorgedrongen.
Oostende kent af en toe periodieke jaartjes van opleving
wanneer de directie met allerlei kortingen (*) maatschappijen, met
ouwe bakken die nergens elders (vooral 's nachts) meer welkom zijn,
kan lokken. De daling van de laatste jaren heeft niets meer met MK
Airlines te maken, het is gewoon structurele armoede die
zichtbaar wordt.
(*) niet moeilijk als vadertje staat immer
klaarstaat met de open portemonnee ter waarde van €16 milj. per
jaar
De tabellen en bijhorende grafiek hieronder
illustreren hoe het iedere maand de vracht in 2012 verging tegenover
vorig jaar en tegenover topjaar 2007.
|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Tot |
2011 |
6168 |
5567 |
6217 |
5189 |
4418 |
4330 |
4128 |
4184 |
3633 |
4115 |
4108 |
5324 |
57381 |
2012 |
5049 |
4094 |
4463 |
4186 |
4498 |
4582 |
4323 |
4333 |
4082 |
3790 |
4114 |
5652 |
53166 |
% |
18,14 |
26,46 |
28,21 |
19,33 |
1,82 |
5,82 |
4,72 |
3,56 |
12,39 |
7,87 |
0,15 |
6,16 |
7,34 |
Evolutie maandtonages 2011/2012

|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Tot |
2007 |
10432 |
8861 |
9529 |
9911 |
9555 |
11184 |
9372 |
9135 |
8026 |
7259 |
7303 |
8386 |
108953 |
2012 |
5049 |
4094 |
4463 |
4186 |
4498 |
4582 |
4323 |
4333 |
4082 |
3790 |
4114 |
5652 |
53166 |
% |
51,60 |
53,80 |
53,16 |
57,67 |
52,93 |
59,03 |
53,87 |
52,57 |
49,14 |
47,79 |
43,67 |
32,60 |
51,20 |
Evolutie maandtonages 2007/2012

Een terugblik op de tonnages in tabel en grafiek
hieronder geeft een duidelijk beeld van de
evolutie van het luchtvrachtverkeer sinds 1993 (20 jaar). Tot 2002 liep het
tijdperk waarin de luchthaven nog geïnfecteerd werd door allerhande
ongure maatschappijen en dito figuren, als Viktor Bout, gebroeders Tokoph, Duane Egli en Ronald Rossignol. Het EU-verbod op
Iljushin-vluchten en de stage II rommel bracht daar een einde aan.
Dat MK Airlines in 2004 (door middel van cadeaus weggetrokken uit
Manston) met zijn brandstofzuipende ouwe B747-200's in 2004 de
redding zou betekenen, daarvoor moest je een blinde
luchthavenfanaat zijn
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
42734 |
60198 |
81514 |
91768 |
105699 |
87868 |
107984 |
93472 |
88778 |
57131 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
78066 |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
74148 |
64041 |
57381 |
53166 |

Ps. Prof. George
Allaert (planoloog UGent) schaamt zich blijkbaar om er nog over de
toegevoegde waarde van luchthaven te rapporteren in zijn jaarlijkse
overzichten, althans vorig jaar maakte hij er geen woord meer aan
vuil.
Net als de kwaliteitskrant De Tijd, ook die publiceerde dit jaar
geen jaarresultaten, waarschijnlijk wegens
"quantité négligeable"?
|