Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

Jaaroverzicht vrachtcijfers 2012

 

 

Luchthaven voor een vijfde opeenvolgende keer na mekaar in de sukkelstraat!

Het luchtvrachtvervoer bleef dit jaar opnieuw een lachertje. Na vier catastrofejaren op een rij kwam een nog slechter jaar de rij vervoegen. De aberratie van Ostend Airport als vrachtluchthaven is andermaal overduidelijk gebleken.

De jaartonnage is in luttele 5 jaar tijd naar beneden getuimeld om nog amper 48,8% te halen van het “wonderjaar” 2007 (108.953 ton). Dat komt neer op meer dan een halvering. De daling houdt bovendien sinds 2007 aan. De tonnage voor 2012 was 7,34 % lager dan dat van het reeds barslechte 2011 (53.166 vs 57.381). We moeten tot 1993 teruggaan om nog slechter te vinden...

Een plotse duik van vrachtcijfers heeft de luchthaven al eens meegemaakt in 2002. Toen haalde de luchthaven slechts 57.131 ton, maar toen was de terugval te wijten aan het externe EU-verbod op Iljushin-vluchten. Nu echter is het belabberde 2012 resultaat en de neergang sinds 2007 alleen toe te schrijven aan de onzin van Ostend Airport als vrachtluchthaven (de zgn., even lachen... derde pijler van Oostende's economie), een neergang ondanks het aanhoudend infuus van de Vlaamse overheid.

Na de vaststelling dat 2012 onder het niveau van het  treurjaar 2002 is gezakt, kan een vergelijking met vrachtcijfers van onze buurluchthavens dus maar best niet worden bovengehaald. Luik/Bierset en zelfs Maastricht/Beek, op een boogscheut daar vandaan, blijven maar stijgen ondanks barre tijden. Kennelijk bevinden beide luchthavens zich op een economische as met bovendien een behoorlijke bevolkingagglomeratie. Ostend Airport kan daar geenszins op bogen, iets wat tot in de hoofden van onze dagdromende en op hoedpluimen jagende politiekers nog steeds niet is doorgedrongen.
Oostende kent af en toe periodieke jaartjes van opleving wanneer de directie met allerlei kortingen (*) maatschappijen, met ouwe bakken die nergens elders (vooral 's nachts) meer welkom zijn, kan lokken. De daling van de laatste jaren heeft niets meer met MK Airlines te maken, het is gewoon structurele armoede die zichtbaar wordt.

(*) niet moeilijk als vadertje staat immer klaarstaat met de open portemonnee ter waarde van €16 milj. per jaar

De tabellen en bijhorende grafiek hieronder illustreren hoe het iedere maand de vracht in 2012 verging tegenover vorig jaar en tegenover topjaar 2007.

 

Jan

Feb

Mar

Apr

Mei

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

Tot

2011 6168 5567 6217 5189 4418 4330 4128 4184 3633 4115 4108 5324 57381
2012 5049 4094 4463 4186 4498 4582 4323 4333 4082 3790 4114 5652 53166

%

18,14 26,46 28,21 19,33 1,82 5,82 4,72 3,56 12,39 7,87 0,15 6,16 7,34


Evolutie maandtonages 2011/2012

 

 

 

Jan

Feb

Mar

Apr

Mei

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

Tot

2007

10432

8861

9529

9911

9555

11184

9372

9135

8026

7259

7303

8386

108953

2012 5049 4094 4463 4186 4498 4582 4323 4333 4082 3790 4114 5652

53166

%

51,60

53,80

53,16

57,67

52,93

59,03

53,87

52,57

49,14

47,79

43,67

32,60

51,20

 

Evolutie maandtonages 2007/2012

 

 

 

 

Een terugblik op de tonnages in tabel en grafiek hieronder geeft een duidelijk beeld van de evolutie van het luchtvrachtverkeer sinds 1993 (20 jaar). Tot 2002 liep het tijdperk waarin de luchthaven nog geïnfecteerd werd door allerhande ongure maatschappijen en dito figuren, als Viktor Bout, gebroeders Tokoph, Duane Egli en Ronald Rossignol. Het EU-verbod op Iljushin-vluchten en de stage II rommel bracht daar een einde aan. Dat MK Airlines in 2004 (door middel van cadeaus weggetrokken uit Manston) met zijn brandstofzuipende ouwe B747-200's in 2004 de redding zou betekenen, daarvoor moest je een blinde luchthavenfanaat zijn

1993 1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

42734 60198

81514

91768

105699

87868

107984

93472

88778

57131

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011 2012
78066

97582

108260

98525

108953

82920

74148

64041

57381 53166

 

 

Ps. Prof. George Allaert (planoloog UGent) schaamt zich blijkbaar om er nog over de toegevoegde waarde van luchthaven te rapporteren in zijn jaarlijkse overzichten, althans vorig jaar maakte hij er geen woord meer aan vuil.
Net als de kwaliteitskrant De Tijd, ook die publiceerde dit jaar geen jaarresultaten, waarschijnlijk wegens "quantité négligeable"?