Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

free web tracker

 

 

 

 



 

 

 

 


total crash in 2014?
 

 

 

in de marge:



 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

Vracht januari 2014 (k)luchthaven Oostende

En opnieuw zwaar verlies...


Het houdt niet op! Voor het zoveelste jaar op rij is het aantal vrachtvluchten in januari gedaald. Afgelopen maand met niet minder dan 22 procent.

In 10 jaar tijd is bijna 80 procent van de vluchten in de maand januari verdwenen. We herhalen, de dalende trend is al heel lang bezig en heeft weinig met de crisis te maken, er zijn gewoon te veel luchthavens te dicht bij elkaar. Brussel is half vol! Luik krijgt straks een cargo-TGV. Charleroi gaat naar 7 milj. passagiers, Rijsel boert goed. Keulen boert goed... Oostende heeft de "boot" lang geleden gemist.
En gelukkig maar, zo niet waren er veel slachtoffers gevallen...
Een goede zaak voor onze nachtrust en voor mens en milieu.
Jammer van het hoge aantal korte vluchten, een gevolg van precies dat teveel aan luchthavens.

 

"Jammer van die onrendabele en inefficiënte inzet van mensen, middelen, energie!"

Het aantal vrachtvluchten bedraagt nu 1,35 per dag (één en een derde) !! Daarvoor moet een hele internationale luchthaven 7/7 en 24/24  operationeel gehouden worden... Tel maar op, loon van 150 personeelsleden, water, gas, electriciteit, stookolie, verwarming, voertuigenpark, brandstof, investeringen in infrastructuur, enzovoort.
De overheid moet daarvoor steeds dieper in de zakken van de belastingbetaler tasten. Ook omdat ze de zaak onlangs privatiseerde! Begrijpe wie kan. Gewoon verbijsterend!

De overheid heeft natuurlijk diepe zakken. Hoe zit het bij de privébedrijven(jes)? De lokale brandstofleverancier, afhandelaar (er rest er nog één), verschepers, enz... kunnen zij overleven met 1,35 vlucht per dag? Ook zij hebben vaste kosten voor lokalen, energie, onderhoud, personeel, enz. Is e.e.a. ook bij de privé "filantropie" geworden? Kunnen ze dat volhouden! Geloven ze echt dat Buelens de boeken in de zwarte cijfers zal brengen..?

Jammer dat er nog steeds niet aan reconversie van dit 330 ha terrein wordt gedacht. Veel zinvoller en toekomstgerichte jobs zouden kunnen gecreëerd worden! Lokale landbouw, windmolens aan land (veel kostenefficiënter dan op zee), sociale woningbouw voor jonge gezinnen, overslagplaatsen voor zware vrachtwagens, enz., enz. Dat is natuurlijk ook dromen... en zo blijft alles zoals het was... "a continuous waste of people and money"

 


Onze tabelletjes:

Eigen vluchten
 

 

Jan 08 Jan 09

Jan
10

Jan 11 Jan 12

Jan
13

Jan
14

A300

37 37 33 33 20 16 21

MD11

14 14 13 34 30 24 12

DC8

2 1 5 2 1 0 0

B747

21 20 31 0 0 9 7
IL-76 0 0 0 0 0 0 0

An124

0 0 0 2 2 0 1

An12

0 0 0 2 0 1 0

An26

4 0 0 0 0 0 0
Ander 0 0 1 1 0 0 0
Totaal 78 72 83 74 53 50 41

 

 

 

Transit
 

 

Jan 08 Jan 09

Jan
10

Jan
11

Jan 12

Jan
13

Jan
14

 USA

0 0 4 4 0 0 0

 Saudi/B747

9 9 4 4 5 4 0

 A300

13 9 8 0 0 0 1

 VDA/An124

0 2 0 0 0 0 0
 Ander 0 0 2 0 2 0 0

 Totaal

22 20 18 8 7 4 1

 

 

 

Totaal
 

 

Jan 08 Jan 09

Jan
10

Jan
11
Jan 12

Jan
13

Jan
14

 Eigen

78 72 83 74 53 0 41

 Transit

22 20 18 8 7 4 1

 Totaal

100 92 101 82 60 54 42
 

 

 

sprekende tabel


 

WILOO schat de totale vracht deze maand op zo'n 3700 ton, of zo'n 900 ton minder dan in januari '13 (4627 ton).

 


verbijsterende tonnages

 

 

Ps. Van de vrachtvluchten in januari '14 was 13, 3 % een korte vlucht
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transitvluchten

 2 % !



 

Kerkhof APRON1

Sinds april 2010  ligt "apron 1" er desolaat bij. Twee B-742's van MK stonden er al DRIE jaar lang te oxideren in de zilte zeewind tot ze onlangs tot schroot werden herleid.

 De MK Airlines loods (kostprijs €4 milj.), met veel feestgedruis en beloftes van duizenden jobs ingehuldigd in 2006, staat er nu al weer bijna zes jaar leeg! In de zone van de Rolbaanstraat worden meer en meer terreinen ingepalmd door autobedrijven.

foto's





 

 

 

 

 

free web tracker