Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


2008 descent continues

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2007
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht juli 2008 luchthaven Oostende
 


De tonnage strandde voor juli op 6.621 ton. Dat is 29,4% lager dan vorig jaar (9.372 ton).

 

Egypt Air haalde slechts 11 vluchten tegenover 18 vorig jaar, MK Airlines slechts 22 tegenover 48 en Gemini Air Cargo hield het bij 11 vluchten. Enigszins als compensatie werden oude koeien uit de gracht gehaald en werd terug beroep gedaan op maatschappijen die vliegen met 40 of meer jaren oude Antonov’s-12. Eén van die maatschappijen was Air Meridian uit Oekraïne, van bedenkelijk allooi en waarover al eerder werd bericht (1). De enige en 34 jaar oude B747 van het Spaanse Pronair (2) komt nu ook MK Airlines in haar bewogen tijden ter hulp.  Gemini Air, die de verblijfskosten van haar piloten op de luchthaven van Lagos nauwelijks nog kan inlossen, moest haar gebruikelijke MD11-toestel even aan de grond houden. Haar toen geplande opdrachten werden uitgevoerd door Southern Air, die de luchthaven versierde met een 33 jaar oude B747.

 

 

 

Eigen vluchten

 

Juli 06

Juli 07

Juli 08

A300

23 18 11

DC10/MD11

0 15 11

DC8

5 0 5

B747

30 49 27
IL-76 0 0 0

An124

1 2 2

An12

18 6 7

An26

0 1 0
Ander 2 0 0
Totaal 79 91 63

 

Transit

 

Juli 06

Juli 07

Juli 08

 USA

0

0

3

 Saudi 26 5 5

 ACE/DC8

0

6

12

 Totaal

26

11

20

 

Totaal

 

Juli 06

Juli 07

Juli 08

 Eigen

79 91 63

 Transit

26 11 20

 Totaal

105 102

83

 

 

 

Tussentijdse Evaluatie

Annus horribilis in de maak 

Het is tijd om een tussentijdse evaluatie te maken van de gezondheidstoestand van de luchthaven qua luchtvrachtverkeer. Voor het eerste semester was er qua vracht een achterstand van 35% tegenover vorig jaar (3). Ook juli heeft geen wezenlijke beterschap bijgebracht. 

Egypt Air heeft haar vluchten deze maand merkelijk teruggeschroefd.
Na een tijdelijk bestand met haar schuldeisers te hebben bereikt (4 & 5), beleeft MK Airlines alsnog onzekere financiële tijden. Drie van haar B747’s staan opgeborgen in Bristol-Filton. Een vierde B747, dat hier sinds 24 juli aan de grond stond, is ook naar Bristol-Filton overgevlogen.

Ook Gemini Air Cargo kampt met financiële moeilijkheden en hangt aan een zijden draadje. Na een eerste keer in maart 2006 in “Chapter 11” te zijn gegaan, heeft het verleden maand opnieuw “Chapter 11” moeten aanvragen (6).
Om de achterstand ietwat te lenigen, slaagt Ostend Airport er alleen in labiele maatschappijen ter hulp te roepen. Van gedegen maatschappijen geen sprake.
De met veel bazuingeschal en ‘goedkoop’ belastingsgeld speciaal voor MK gebouwde loods op apron 1 staat er nu verweesd en verlaten bij. Apron 1 heeft afgedaan en MK’s toestellen vervoegen weer netjes de klassieke apron 2.
De privé investeerder en redder in nood, die de luchthaven de zo vaak beloofde wonderimpuls moet aanreiken, blijft geheimgehouden (lees: komt niet eens om de hoek kijken).

 

Einde 2005 beloofde Oostends SP.a toppoliticus Johan Vande Lanotte een luchthaven, die qua vracht het ganse land met verbazing zou slaan. Onze luchthaven zou weldra een continentale cargo hub worden met MK Airlines als centrale speler. De resultaten zouden in 2007 (verleden jaar dus) leiden tot 150.000 ton en in 2010 tot 250.000 ton (7). Vandaar ook de gloednieuwe (en nu verlaten) loods, die de Vlaamse regering MK als verwennerij cadeau gaf.

 

We hebben er toen ten voeten uit op gewezen, dat én hoe Vande Lanotte inzake begrotingscijfers, althans wat de luchthaven betreft, met de natte vinger werkt (8). Als voorzitter van het Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende (AGHO) en kandidaat overnemer van de luchthaven, is hij niet aan zijn proefstuk als het om zinsbegoocheling gaat. Het doet onvermijdelijk denken aan het andere openbaar fiasco, dat van het Autonoom Gemeentebedrijf Vismijn Oostende (AGVO), een creatie onder Vande Lanotte’s uitdrukkelijke impuls en waarvoor de Europese Commissie Stad Oostende nu ter verantwoording roept (9).

 

Wie gelooft die man nog?

 

Ook kent Vande Lanotte het reilen en zeilen van de luchthaven al sinds zijn aantreden in de Stad aan Zee, in al haar details inclusief de duistere kantjes en ongure praktijken (10), waarvan hij perfect op de hoogte werd gesteld maar waarover hij niettemin oordeelde te mogen laten begaan.

 

Wie vertrouwt die man nog?


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 % is een transitvlucht!
 

 

 

 

 

World context


vliegen wordt duur

(en dit ondanks het feit dat de sector geen cent taks, accijns of BTW betaalt op brandstof en tickets)

Reden: vliegtuigen zuipen energie

free web tracker