Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Vracht juni 2007: een knaller
 

 

In juni bedroeg de totale vracht 11.184 ton tegenover 8.019 ton in juni vorig jaar. Dat komt neer op een stijging van 39,5%. Het aantal eigen vrachtvluchten steeg opmerkelijk, terwijl het aantal Saudi transitvluchten gevoelig afnam. De stijging in vrachtvluchten was, zoals vorige maand, vooral voor rekening van MK Airlines, DAS Air Cargo en de tien An-124 vluchten, waarvan een deel vermoedelijk transitvluchten waren in opdracht van de VS-regering. Juni haalde al met al bijna het niveau van januari 2005. Dat is voor een zomermaand een uitzonderlijk goed resultaat.

 

Het eerste halfjaar haalde 59.472 ton, een stijging van 27,7% tegenover vorig jaar (46.581 ton). Daarmee neigt 2007 qua tonnage meer en meer naar het topresultaat van 2005.

 

 

 

Eigen vluchten

 

Juni 05

Juni 06

Juni 07

A300

25

24

37

DC10

7

0

13

DC8

11

7

3

B737

0

0

4

B747

30

33

51

IL-76 0 0 1

An124

1

2

10

An12

2

16

13

An26

2

4

4

Ander 0 2 0
Totaal 78 88 126

 

Transit

 

Juni 05

Juni 06

Juni 07

 USA

0

0

0

 Saudi

25

23

9

 Totaal

25

23

9

 

Totaal

 

Juni 05

Juni 06

Juni 07

 Eigen

78

88

126

 Transit

25

23

9

 Totaal

103

111

135

 

 

De officiële website van de luchthaven meldt, dat ondanks spectaculaire stijgingen in juni van 30% in aantal passagiers en 39,5% in aantal ton, het aantal bewegingen niettemin met 5% daalde. Voor het eerste halfjaar was die daling 4,4% tegenover stijgingen van 20% passagiers en 28% vracht. In haar vergelijking met vorig jaar wil de website aldus doen geloven, dat de dalingen in aantal bewegingen uitsluitend de passagiers- en vrachtvluchten betreffen, maar niet bewegingen van ondermeer oefenvluchten en zgn. plezier- en sportvluchten. En dus – concludeert de luchthaven – laat de groei in passagiers- en vrachtcijfers “zich niet vertalen in meer overlast voor de omwonenden”. Je reinste onzin. Dat zou betekenen, dat plots alle passagierstoestellen overvol zaten en dat voor de 674 vrachtvluchten van het eerste halfjaar 2007 er verhoudingsgewijs minder bewegingen worden aangerekend dan voor de 585 vrachtvluchten in de eerste helft van 2006.

 

Met vrachtcijfers kan niet worden gesjoemeld. Dat is te linke boel. Maar sleutelen aan andere oncontroleerbare cijfers of  bedrieglijke cijfermanipulatie hanteren zijn wel steeds een hobby geweest van het luchthavendirectoraat. Eén van die fenomenale cijfermanipulaties werd de publieke opinie reeds prijsgegeven, toen Stad Oostende haar intentieverklaring ondertekende met MK Airlines en er voor de schone schijn lachwekkende streefcijfers in opnam (1). Recenter werd door dezelfde luchthavenpromotor ook schaamteloos een loopje genomen met CO2-uitstootcijfers (2). En gisteren nog werd duidelijk dat cijfers, die de Oostendse overheid de publieke opinie opdringt, hoogst onbetrouwbaar zijn (3).

 

Nooit verlegen om oude rommel binnen te halen, verwelkomde de luchthaven in juni twee “nieuwkomers”. De eerste werd binnengehaald door schepen Miroir, tevens voorzitter van AG Vismijn Oostende. Het betreft een Kazakse luchtvaartmaatschappij, die vliegt met twee stokoude An-12’s, waarvan het Bulgaarse Air Sofia zich wilde ontdoen. De Bulgaarse regering had om veiligheidsredenen namelijk een vliegverbod opgelegd. Maar gezien de Kazakse regering voor deze An-12’s geen vliegverbod oplegde, zag de Oostendse vismijn er geen visgraten in om voor zijn visaanvoer toch beide AN-12’s te bezigen (4).

 

De andere “nieuwkomer” is een mysterieuze firma, bekend onder de naam ‘Air Charter Express’. In feite is dit een deknaam voor Cargo Plus Aviation. Die geniet geen al te beste reputatie, ook niet bij de Europese Comissie, maar opende toch een vestiging in Oostende. Air Charter Express, alias Cargo Plus, opereert nu terug vanuit Oostende met een 37 jaar oude DC8, geregistreerd 9G-AXA. Wel heeft Cargo Plus nog een oude B707 actief, 9G-LAD, maar die mag als ‘stage II’ Europa niet binnen en heeft bovendien een zeer bewogen verleden (5). Later meer over “nieuwkomer” Air Charter Express.

 

 

 

free web tracker