Wegens
'omstandigheden' wil de luchthavendirectie geen trafiekcijfers meer
vrijgeven!

descent or crash in 2010?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2009
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht eerste halfjaar 2010 luchthaven
Oostende
Het was tevergeefs wachten op de publicatie van de
resultaten van het eerste halfjaar, wat toch een mooi gebaar zou zijn
van transparantie. Bij de luchthavendirectie en dito politieke promotors
worden echter transparantie en openheid naar de publieke opinie enkel
nageleefd, als hen dat een pluim op hun hoed kan opleveren. Indien niet,
worden de tongen ingeslikt.
Het vrachtcijfer voor het eerste halfjaar is echter
gelekt: 33.494 ton, m.a.w. een daling met 16,4% tegenover 2009,
op zich ook al een rampjaar.
Wie zei ook weer dat de luchthaven op een economische as
ligt? Welke cijfers en vooruitzichten brouwde hoofdpromotor Johan Vande
Lanotte, grootheidswaanzinzieke verzinselgoochelaar, ons weer voor?
Indien er al ergens één realisatie applaus verdient, moet de luchthaven
dan de kers zijn op een luchttaart, die zal worden opgediend in het
Casinorestaurant?
Hierna een tabel en een grafiek die de evolutie weergeven
van de vrachtcijfers voor de 1ste semester van de jaren 2006
t/m 2010.
Tonnage 1ste semester 2006-2010
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
1st kwar. |
23.229 |
28.822 |
20.339 |
21.878 |
19.124 |
2de
kwar. |
23.352 |
30.650 |
18.213 |
18.181 |
14.370 |
1ste
sem. |
46.581 |
59.472 |
38.552 |
40.059 |
33.494 |
verschil |
|
+27,7% |
-35,2% |
+3,9% |
-16,4% |
In
vergelijking met 2007, gelauwerd als gloriejaar dankzij MK Airlines’
prestatie (inmiddels in aanslepende doodstrijd), loopt de daling op
tot 43,7%.
De tabel hierna geeft het aantal eigen vluchten van de 1ste
semesters van de jaren 2007 t/m 2010.
Aantal eigen vrachtvluchten
eerste halfjaar '10
|
|
1ste
halfjaar
07
|
1ste
halfjaar
08
|
1ste
halfjaar
09
|
1ste
halfjaar
10
|
A300 |
148
|
132
|
138
|
157 |
MD11 |
75
|
81
|
95
|
129 |
DC8 |
17
|
10
|
7
|
40 |
B747 |
263
|
122
|
139
|
85 |
IL-76 |
2
|
0
|
1
|
2 |
An124 |
31
|
5
|
2
|
2 |
An12 |
30
|
3
|
1
|
10 |
An26 |
31
|
5
|
0
|
2 |
Ander |
4
|
0
|
1
|
1 |
Totaal |
601
|
358
|
384
|
428 |
Vracht
juni 2010
Eigen
vluchten
|
Juni 07 |
Juni
08
|
Juni
09 |
Juni
10
|
A300 |
27 |
27 |
22 |
16 |
DC10/MD11 |
13 |
12 |
17 |
33 |
DC8 |
2 |
4 |
1 |
14 |
B747 |
51 |
17 |
1 |
14 |
IL-76 |
1 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
10 |
2 |
0 |
1 |
An12 |
13 |
1 |
1 |
3 |
An26 |
4 |
1 |
0 |
0 |
Ander |
4 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
125 |
64 |
66 |
67 |
Transit
|
Juni 07 |
Juni
08
|
Juni
09 |
Juni
10
|
USA |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
9 |
3 |
1 |
11 |
ACE/DC8 |
1 |
12 |
2 |
0 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
10 |
15 |
3 |
11 |
Totaal
|
Juni 07 |
Juni
08
|
Juni
09 |
Juni
10
|
Eigen |
125 |
64 |
66 |
67 |
Transit |
10 |
15 |
3 |
11 |
Totaal |
135 |
79 |
69 |
78 |
|
Evolutie 2010
De evolutie van vrachtvluchten sinds het begin van
het lopend jaar wordt weergegeven in onderstaande tabellen.
|
Eigen
Vracht |
Transit
|
totaal |
Jan 10 |
83 |
18 |
101 |
Feb 10 |
79 |
6 |
85 |
Mar 10 |
81 |
5 |
86 |
Apr 10 |
51 |
5 |
56 |
Mei 10 |
67 |
13 |
80 |
Jun 10 |
67 |
11 |
78 |
Transit |
USA |
Saudi |
ACE/MAG |
VDA |
Ander |
Tot |
Jan 10 |
4 |
4 |
8 |
0 |
2 |
18 |
Feb 10 |
2 |
1 |
3 |
0 |
0 |
6 |
Mar 10 |
0 |
3 |
2 |
0 |
0 |
5 |
Apr 10 |
0 |
0 |
4 |
0 |
1 |
5 |
Mei 10 |
0 |
8 |
4 |
0 |
1 |
13 |
Jun 10 |
0 |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
|
Transitvluchten
14 %
"Air Charter Express" &
"Meridian Airways"
0 procent militaire transfervluchten!
('proficiat') |