Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

Vracht maart 2007 - dubbelzinnig

Het aantal eigen vrachtvluchten steeg van 67 vorig jaar naar 81, maar bleef zwaar onder het cijfer (136) van topjaar 2005. Dat geldt ook voor het totale aantal vluchten.

Voor een 3de maand op een rij wordt de tonnage van het te kloppen topjaar 2005 bijlange niet gehaald. Tegenover het zwakke jaar 2006 werd qua tonnage weliswaar een stijging genoteerd van 16%, maar dat is ongeveer 18% minder dan in 2005. De stijging tegenover 2006 is vooral te danken aan DAS Air Cargo, dat in maart vorig jaar afwezig was en aan een toename van MK-vluchten, maar bleef beperkt door een terugval van transitvluchten. Saudi Arabian Airlines heeft met name beslist de tussenlandingen op haar VS-route terug op Zaventem uit te voeren. Maar er wordt wel uitzondering gemaakt voor nachtbewegingen die op Zaventem aan Saudi-toestellen worden geweigerd en dus worden verwezen naar Ostend Airport, dat eens te meer zijn reputatie kracht bijzet als vuilnisbelt voor alles wat elders niet welkom is.

 

Eigen vluchten

 

Mar 05

Mar 06

Mar 07

A300

59

16

19

DC10

4

0

2

DC8

23

7

1

B747

32

34

44

An124

1

1

1

An12

6

7

1

An26

10

1

3

Ander 1 1 0
Totaal 136 67 81

 

Transit

 

Mar 05

Mar 06

Mar 07

 USA

15

5

0

 Saudi

25 26 8

 Totaal

40 31 8

 

Totaal

 

Mar 05

Mar 06

Mar 07

 Eigen

136

67

81

 Transit

40 31 8

 Totaal

176 98 89

 

 

Voor het volle eerste kwartaal werd qua tonnage een stijging van 24% genoteerd tegenover 2006. Dit blijft echter een daling van ongeveer 17% tegenover 2005. Maar een vergelijking met het te kloppen topjaar past niet in de uitstraling, die de luchthaven zich wil aanmeten.

Op de website van de luchthaven werden in een onvervalste pasensfeer de klokken geluid over een sensationeel “absoluut record” dat MK Airlines haalde. MK vervoerde in maart namelijk 6.006 ton vracht. Twee jaar terug, in februari 2005, bleef de tonnage van MK juist iets onder de 6.000 ton. Het verschil in absolute cijfers is amper noemenswaardig. Dus niets om zo over te juichen, maar beslist en niettemin een record en nog eens een gelegenheid voor de luchthavenmanager om zijn “positief denken” vrije loop te geven.

 

 

free web tracker