Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

Ostend Airport
rode lantaarn

slechtste
"performer"
in survey van
Air Cargo World


zie:
Air Cargo World
rapport...

Vracht oktober 2006 behoorlijk

Het aantal eigen vrachtvluchten steeg tegenover vorig jaar voor oktober slechts van 76 naar 80. Nochtans werd qua tonnage een stijging van 32 procent genoteerd. Vooral MK Airlines presteerde deze keer goed: hoewel geen DC-8 vluchten, was er toch een stijging van B747-vluchten van 25 naar 43. Helaas zien we ook nu weer, door gebrek aan terugvracht, veel korteafstandsvluchten (1) van Manston en naar Luxemburg (2). Ook Egypt Air presteerde beter dan oktober vorig jaar. Opmerkelijk was ook de terugkeer van DAS Air Cargo, zij het kortstondig, gezien DAS een EU-verbod werd opgelegd wegens “systematische veiligheidstekortkomingen”.

Aantal eigen vrachtvluchten

 

1ste
sem
05

1ste
sem
06

Juli
05

Juli
06

Aug
05

Aug
06

Sep
05

Sep
06

Okt
05

Okt
06

A300

266

124

16

23

13

17

12

15

17

21

DC10

32

4

9

0

7

0

4

5

7

8

DC8

138

31

18

5

25

8

17

5

13

0

B747

185

199

28

30

25

29

30

28

25

44

An124

7

5

1

1

0

3

3

3

2

0

An12

45

59

8

18

8

1

9

6

10

5

An26

39

12

2

0

6

0

1

1

0

1

Ander

5

6

6

2

0

0

1

0

2

1

Totaal

717

440

88

79

84

58

77

63

76

80



Transitvluchten

 

1ste
sem
05

1ste
sem
06

Juli
05

Juli
06

Aug
05

Aug
06

Sep
05

Sep
06

Okt
05

Okt
06

USA

38

7

1

0

22

0

2

0

0

0

Saudis

145

138

24

26

25

26

25

24

22

24

Totaal

183

145

25

26

47

26

27

24

22

24


Algemeen totaal

 

1ste
sem
 05

1ste
sem
06

Juli
05

Juli
06

Aug
05

Aug
06

Sep
05

Sep
06

Okt 05

Okt 06

Eigen

717

440

88

79

84

58

77

63

76

80

Transit

183

145

25

26

47

26

27

24

22

24

Totaal

900

585

113

105

131

84

104

87

98

104

(1) Dit is door de CO2 en NOx uitstoot  en de energieverspilling (zie...) een ramp voor het milieu. Het kan enkel dankzij de vrijstelling van taks op vliegtuigbrandstof en omdat vliegtuigen buiten het KYOTO protocol staan! De milieuvervuiling en alle externe kosten worden zodoende naar de toekomstige generaties doorgeschoven. Ook in de Luchtvaart geldt het motto "après nous le déluge" want de vervuiler betaalt niets. Bezitters van een schoothondje daarentegen moeten wel hun stront opruimen!
 

(2) Door het overschot aan kleine luchthavens (met weinig klanten),  die bovendien te dicht bij elkaar liggen, is er een gebrek aan symbiose tussen luchtvrachtmaatschappijen en kunnen vliegtuigen niet altijd maximum benut worden. Een teveel aan kleine luchthavens is er omdat ieder land(je) of regio(tje) zonodig zijn "eigen" symbolische vrachtluchthaven wil! Er wordt niet genoeg samengewerkt tussen landen en regio's om dergelijke grote infrastructuur ruimtelijk zinvol te plannen binnen een Europees perspectief!
Resultaat: een verspilling van belastingsgeld in peperdure meestal lege luchthavens, en veel gesubsidieerd heen en weer gevlieg met halfvolle toestellen. Dit alles ten koste van het milieu uiteraard!