Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Vracht oktober 2007 ronduit zwak

Het aantal eigen vrachtvluchten steeg van 80 naar 85 vluchten; transitvluchten (Air Mobility Command en Saudi Arabian) daalden van 24 naar 7. De verrassing komt echter van MK Airlines, die slechts 30 vluchten uitvoerde tegenover 43 vorig jaar. Dat resulteerde in een forse daling van 23,5% in totale tonnage (van 9.486 naar 7.259 ton), terwijl alle vorige maanden een mooie stijging kenden met een gemiddelde van 26,30%. De 13 vluchten van “nieuwkomer” Air Charter Express noch de 7 vluchten met Antonovs-124 hebben veel soelaas kunnen brengen. Met uitzondering van één enkele An-124 vlucht, waren deze vluchten gerelateerd aan de explosieve situatie in het Midden Oosten en werd daarbij hoofdzakelijk transitvracht overgevlogen.

Op de officiële site van de luchthaven wijt directeur Gino Vanspauwen de daling in tonnage met 23,5% “aan het feit dat de luchthaven begin oktober gedurende 'een kleine week' gesloten was”. Die kleine week bestond uit drie luttele dagen, van maandag 1 t/m woensdag 3 oktober (1). De uitgeweken tonnage, met name 2.227 ton, had dus in die 3 sluitingsdagen moeten gebeuren. Dat komt neer op 18 tot in de nok volgeladen MK Boeings 747, gemiddeld 6 per dag !

Deze nonsens toont voor de zoveelste maal aan, welke leugenachtige taal luchthavendirectie en –promotors de bevolking al jaren opdienen.

(1) Maandag, dinsdag en woensdag zijn altijd kalme dagen, daarom waren de werken waarschijnlijk ook tijdens het begin van de week gepland!

 

 

Eigen vluchten

 

Okt 05

Okt 06

Okt 07

A300

17 21 14

DC10

7 8 13

DC8

13 0 15

B747

25 44 31
IL-76 0 0 0

An124

2 0 7

An12

10 5 4

An26

0 1 1
Ander 2 1 0
Totaal 76 80 85

 

Transit

 

Okt 05

Okt 06

Okt 07

 USA

0 0 4

 Saudi

22 24 3

 Totaal

22 24 7

 

Totaal

 

Okt 05

Okt 06

Okt  07

 Eigen

76 80 85

 Transit

22 24 7

 Totaal

98 104

92

 

 

Pour la petite histoire…

Zaterdag 3/11 is een B747 geland van Hellenic Imperial Airways om hier één van zijn motoren te laten vervangen. Waarom precies in Oostende?

Hellenic Imperial werd pas opgericht als een telg van Air Universal. Die maatschappij, geregistreerd in Jordanië, prijkt op de EU-verbodslijst van maart 2006 en wenst nu haar B747’s over te hevelen naar haar Griekse dochtermaatschappij. Ook vloog Air Universal voorheen met een licentie uitgereikt in Sierra Leone. Niet verwonderlijk, want haar oprichter – voor de formaliteit samen met enkele Jordaanse onderdanen – is Paddy McKay, tijdens de burgeroorlogen in Sierra Leone en Liberia actief als piloot bij het huurlingenleger van Executive Outcomes. Foto hiernaast. Mensen van dat soort kennen blijkbaar de weg naar Oostende!

Maar die Paddy McKay was ons al bekend. Air Charter Express heeft onlangs van hem een Lockheed TriStar gekocht voor haar geplande passagiersvluchten (1). Dat toestel vloog voorheen voor een andere maatschappij van Paddy McKay, StarJet, eveneens met basis in Jordanië maar die daar haar licentie kwijtspeelde, ook op de EU-verbodslijst belandde en intussen is opgedoekt. Toevallig of niet landde op 3/11 het tweede DC8-toestel van Air Charter Express vanuit Gardabya, de militaire luchthaven van Sirte, Libië. Waartoe dat toestel precies zal worden ingezet, wachten we nieuwsgierig af.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

free web tracker