Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Vracht en ongevallenrisico's...

Op weg naar een  passagiersluchthaven?

22 maart 2007

Vrachtvliegtuigen hebben 8,5 keer meer kans om te crashen ten gevolge van de belading dan passagierstoestellen.  Dat staat in een zeer recente studie van het NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) uit Nederland (1)!  De ramp in oktober 2004 te Halifax (2) met een MK Airlines (Ghana) B747 is een typisch voorbeeld van dergelijke ramp (3). Europa is op dit vlak half zo veilig als de Verenigde Staten. In Afrika is het risico op een B&W (Balance & Weight) ongeval acht keer zo groot!

Dit zou al voldoende reden kunnen zijn om vrachtluchthavens niet, zoals in Oostende, midden de mensen te ontwikkelen!

Vrachtvliegtuigen zijn meestal oude omgebouwde passagiers toestellen. Daarbovenop zijn ze niet enkel oud (of stokoud) maar in Oostende ook voor 90 procent in gebruik bij maatschappijen met een dubieuze veiligheidsreputatie. Afrikaanse of Oost-Europese brokkenmakers, op-en-af-zwartelijst-firma's, kandidaat-zwartelijst-firma's, wapensmokkelaars... met uiteraard connecties op belastingsparadijzen! Oostende ontsnapte tot op heden een paar keer aan de noodzaak om het West-Vlaams rampenplan te starten. Meestal stortten de toestellen elders neer. De laatste in Halifax, Canada (gelukkig een luchthaven zonder omwonenden).

Onder impuls van een sterke Europese liberale wind, is ook in de luchtvaart alle remmen los. Moordende concurrentie is thans het het moto voor vooruitgang. Geen ramp indien een sterke toezichthouder een oogje in het zeil houdt... maar laat dat nu net geen prioriteit in België en in Vlaanderen zijn. Iedere wet is zo goed als zijn controle er op. In de luchtvaartsector heeft de Belgische luchtvaartinspectie geen of onvoldoende controleurs. Gelukkig komt hier Europa meer en meer om de hoek kijken, zoniet vloog Viktor Bout met zijn Iljushins nog steeds op Oostende! België heeft daarenboven een 19e-eeuwse falende justitie zoals deze week opnieuw bleek bij de verjaring van een  miljardenfraude bij de banken. Milieudelicten (denk aan de kerosine in de Schoolstraat) slepen aan tot ze verjaard zijn of overleven de klagers. Politiek en gerecht passen de hete brij door of hebben belang bij een falende overheid. Wittebroodcriminelen pakken ondertussen de poen.

Dat ook bij het beladen in Oostende "een en ander" waarschijnlijk niet altijd koosjer verloopt blijkt uit het incident met het lekkend vat, waarvoor WILOO een onderzoek vroeg aan de Procureur (4). Recent vonden daarenboven een paar zware incidenten plaats bij  vrachtafhandelaar Aviapartner. Hieruit  bleek bijv. dat personeel met defect materiaal moest werken en "een en ander" niet altijd onder veilige omstandigheden gebeurde! Er brak een staking uit, lees...
Arbeiders mogen nu (gelukkig) defect materiaal aan de kant zetten (oef).

Wanneer men bovenstaande feiten bij elkaar legt en  rekening houdt met de absurde locatie van de Oostendse luchthaven, kan men het vorige week door GROEN! W-Vl. opnieuw gelanceerde idee van een reconversie naar een zuivere passagiersluchthaven enkel maar toejuichen. De groenen die met hun standpunt wel een bocht "weg van de volledige sluiting" maakten, zitten thans volledig op de lijn van WILOO. Wij hopen dat ook andere partijen snel aan het denken slaan en het Papoeapad  van een vrachtluchthaven verlaten.

Om alle politieke partijen (buiten GROEN!) wat aan te moedigen is WILOO van plan om zeer binnenkort een petitie "Klein maar Fijn" te starten waarbij we hopen 10.000 handtekeningen in te zamelen voor een reconversie naar een passagiersluchthaven. We hopen hiermee vooral de druk op kandidaat-uitbater en autonoom gemeentebedrijf "Haven Oostende AG" (AGHO), met aan het stuur Johan Vande Lanotte (SP.a), te verhogen. Voorlopig weigert deze laatste echter elk gesprek met ons! Misschien helpen 10.000 handtekeningen?

Vandaar graag uw steun wanneer we straks voor de deur staan!

 

 

free web tracker