Vracht en ongevallenrisico's...
Op weg naar een passagiersluchthaven?
22 maart 2007
Vrachtvliegtuigen hebben 8,5 keer meer kans om te
crashen ten gevolge van de belading dan passagierstoestellen. Dat
staat in een zeer recente studie van het
NLR
(Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) uit Nederland (1)!
De ramp in oktober 2004 te Halifax (2)
met een MK Airlines (Ghana) B747 is een typisch voorbeeld van
dergelijke ramp (3).
Europa is op dit vlak half zo veilig als de Verenigde Staten. In Afrika
is het risico op een B&W (Balance & Weight) ongeval acht keer zo groot!
Dit zou al voldoende reden kunnen zijn om vrachtluchthavens niet, zoals
in Oostende, midden de mensen te ontwikkelen!
Vrachtvliegtuigen zijn meestal oude omgebouwde passagiers toestellen.
Daarbovenop zijn ze niet enkel oud (of stokoud) maar in Oostende ook
voor 90 procent in gebruik bij maatschappijen met een dubieuze
veiligheidsreputatie. Afrikaanse of Oost-Europese brokkenmakers,
op-en-af-zwartelijst-firma's, kandidaat-zwartelijst-firma's,
wapensmokkelaars... met uiteraard connecties op belastingsparadijzen!
Oostende ontsnapte tot op heden een paar keer aan de noodzaak om het
West-Vlaams rampenplan te starten. Meestal stortten de toestellen elders
neer. De laatste in Halifax, Canada (gelukkig een luchthaven zonder
omwonenden).
Onder impuls van een sterke Europese liberale wind, is ook in de
luchtvaart alle remmen los. Moordende concurrentie is thans het
het moto voor vooruitgang. Geen ramp indien een sterke toezichthouder
een oogje in het zeil houdt... maar laat dat nu net geen prioriteit in
België en in Vlaanderen zijn. Iedere wet is zo goed als zijn controle er
op. In de luchtvaartsector heeft de Belgische luchtvaartinspectie geen
of onvoldoende controleurs. Gelukkig komt hier Europa meer en meer om de hoek kijken,
zoniet vloog Viktor Bout met zijn Iljushins nog steeds op Oostende!
België heeft daarenboven een 19e-eeuwse falende justitie zoals deze week
opnieuw bleek bij de verjaring van een miljardenfraude bij
de banken. Milieudelicten (denk aan de kerosine in de Schoolstraat)
slepen aan tot ze verjaard zijn of overleven de klagers. Politiek en
gerecht passen de hete brij door of hebben belang bij een falende
overheid. Wittebroodcriminelen pakken ondertussen de poen.
Dat ook bij het beladen in Oostende "een en ander" waarschijnlijk niet
altijd koosjer verloopt blijkt uit het incident met het lekkend vat,
waarvoor WILOO een onderzoek vroeg aan de Procureur (4).
Recent vonden daarenboven een paar zware incidenten plaats bij
vrachtafhandelaar Aviapartner. Hieruit bleek bijv. dat
personeel met defect materiaal moest werken en "een en ander"
niet altijd onder veilige omstandigheden gebeurde! Er brak een
staking uit, lees...
Arbeiders mogen nu (gelukkig) defect materiaal aan de kant zetten (oef).
Wanneer men bovenstaande feiten bij elkaar legt en
rekening houdt met de absurde locatie van de Oostendse luchthaven, kan
men het vorige week door GROEN! W-Vl. opnieuw gelanceerde idee van
een reconversie naar een zuivere passagiersluchthaven enkel maar
toejuichen. De groenen die met hun standpunt wel een bocht "weg van de
volledige sluiting" maakten, zitten thans volledig op de lijn van WILOO.
Wij hopen dat ook andere partijen snel aan het denken slaan en het Papoeapad van een vrachtluchthaven verlaten.
Om alle
politieke partijen (buiten GROEN!) wat aan te moedigen is WILOO van plan
om zeer binnenkort een petitie "Klein maar Fijn" te starten
waarbij we hopen 10.000 handtekeningen in te zamelen voor een
reconversie naar een passagiersluchthaven. We hopen hiermee vooral de druk
op kandidaat-uitbater en autonoom gemeentebedrijf "Haven Oostende AG" (AGHO), met
aan het stuur Johan Vande Lanotte (SP.a), te verhogen. Voorlopig weigert
deze laatste echter elk gesprek met ons! Misschien helpen 10.000
handtekeningen?
Vandaar
graag uw steun wanneer we straks voor de deur staan!
|