Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

Wat zit er 'soms' tussen de groenten?

Ook het kwalitatieve is belangrijk!

Wiloo hoopt binnenkort een samenwerking af te sluiten met belangrijke internationale onderzoeksinstituten met betrekking tot de wapenhandel... en zodoende meer zicht op de zaak te krijgen   - stay tuned -

 

 

 

Evaluatie vrachtactiviteiten Ostend-Bruges Airport:  maart 2004

Zoals voor de 2 eerste maanden van het lopend jaar was voor maart het aandeel van minstens 30 jaar oude roetuitstotende en lawaaierige bakken (DC8, B707 en Antonov-12) praktisch ongewijzigd 42% van het totale aantal van 136 eigen vrachtvluchten. Dat aantal was omzeggens gelijk met het aantal van maart 2003.

Aantal eigen vluchten (*)

 

 

A

3

0

0

 

D

C

1

0

 

D

C

8

 

B

7

0

7

 

B

7

5

7

 

B

7

4

7

 

An

1

2

4

 

An

1

2

 

An

2

6

 

A

n

d

e

r

e

 

 

Tot.

Jan

31

5

18

7

20

9

1

21

6

0

118

Feb

29

3

27

10

19

4

0

16

6

1

115

Mar

40

5

26

12

22

4

2

19

6

0

136

Tot.

100

13

71

29

61

17

3

56

18

1

369

%

27,1

3,5

19,2

7,9

16,5

4,6

0,8

15,1

4,9

0,3

100

(*) De 22 Amerikaanse transitvluchten i.v.m. de Golfregio werden niet meegeteld.

Ondanks het nieuw management, blijft Ostend Airport als voorheen vooral de luchthaven voor gammele bakken van Afrikaanse en Oost-Europese origine. Dat deze doodskisten een voortdurend risico zijn voor de Oostendse bevolking, deert de overheid niet.

Getuige hiervan is overheid’s ongeïnteresseerde reacties op onze klachten over Air Memphis. WILOO heeft zo dikwijls de Air Memphis Boeing 707 aangeklaagd voor zijn onveiligheid. Maar dat viel telkens in dovemansoren zowel bij onze ministers van Mobiliteit, Bert Anciaux en Gilbert Bossuyt als bij het Directoraat Generaal der Luchtvaart. Uiteindelijk wordt Air Memphis een vliegverbod opgelegd, wanneer het te laat is en Air Memphis, na de crash van 2 april, toch geen B707-vrachtvliegtuigen meer beschikbaar heeft om op Oostende te vliegen!

De tabel hieronder toont voor het eerste kwartaal van 2004 het aantal eigen vrachtvluchten respectievelijk uitgevoerd door Afrikaanse, Oost-Europese en toestellen van andere origine. (Bron: United Scanning Planewatchers)

 

Herkomst

Type Vluchten Maatschappijen

Afrika

 

 

 

Egypte

B-707

29

Air Memphis

 

A-300

100

Egypt Air

Ethiopië

B-757

61

Ethiopian Airlines

Ghana

DC8

54

MK Airlines

 

B-747

11

MK Airlines

Nigeria

DC10

12

DAS Air Cargo

Zuid-Afrika

DC8

16

African Intern.

Totaal

(77%)

283

 

 

 

 

 

Oostblok

 

 

 

Bulgarije

An-12

29

Diverse

Kazakhstan

An-12

1

Berkut Air

Litouwen

Tu-204

1

Aviapaslauga

Moldavië

An-12

4

Airline Transport

Oekraïne

An-12

10

Diverse

Rusland

An-12

12

Diverse

 

An-26

18

Pskov Avia

 

An-124

3

Volga-Dnepr

Totaal

(21%)

78

 

 

 

 

 

Andere

 

 

 

Israel

B-747

3

CAL Cargo Airlines

VS (*)

DC8

1

Murray Air

 

DC10

1

DAS Air Cargo

 

B-747

3

Evergreen

Totaal

(2%)

8

 

       
Alg. totaal  

369

 

 

(*) Golfregio-gebonden vluchten uitgezonderd

 

 

Uit de tabel blijkt dat minstens 3/4 van de eigen vrachtvluchten worden uitgevoerd door in Afrika geregistreerde vliegtuigen, waarvan de luchtwaardigheidsattesten worden afgeleverd door Afrikaanse autoriteiten. Oude propellers Antonovs-12 en –26 staan in voor 1/5 van de eigen vrachtvluchten. Slechts een luttele 2% van de vluchten komen op rekening van vliegtuigen, geregistreerd in landen waarvan de attesten betrouwbaar zijn. Geen vaststellingen om trots op te zijn!

Als men voor de eigen vrachtvluchten tijdens het eerste kwartaal van 2004 de bestemmingen bekijkt, die vrachttoestellen vanuit Oostende aandoen, dan stelt men ongeveer 70% Afrikaanse bestemmingen vast (40% sub-Sahara en 30% Noord-Afrika). Het Midden-Oosten telt 12% en de Oostbloklanden 4%. De overige 15% worden verzekerd door oude Antonovs-12 en –26 meestal op korte intra-Europese bestemmingen. Europese en Noord-Amerikaanse bestemmingen met moderne vliegtuigen worden Ostend Airport niet gegund!

 

 

 

 

 

 

-think global

-act local