Wat zit er
'soms' tussen de groenten?
Ook
het kwalitatieve is belangrijk!
Wiloo hoopt binnenkort een
samenwerking af te sluiten met belangrijke internationale
onderzoeksinstituten met betrekking tot de wapenhandel... en zodoende meer
zicht op de zaak te krijgen - stay tuned -

|
Evaluatie vrachtactiviteiten Ostend-Bruges Airport: maart
2004
Zoals voor de 2 eerste
maanden van het lopend jaar was voor maart het aandeel van minstens 30
jaar oude roetuitstotende en lawaaierige bakken (DC8, B707 en Antonov-12)
praktisch ongewijzigd 42% van het totale aantal van 136 eigen
vrachtvluchten. Dat aantal was omzeggens gelijk met het aantal van maart
2003.
Aantal eigen
vluchten (*)
|
A
3
0
0 |
D
C
1
0 |
D
C
8 |
B
7
0
7 |
B
7
5
7 |
B
7
4
7 |
An
1
2
4 |
An
1
2 |
An
2
6 |
A
n
d
e
r
e
|
Tot. |
Jan |
31 |
5 |
18 |
7 |
20 |
9 |
1 |
21 |
6 |
0 |
118 |
Feb |
29 |
3 |
27 |
10 |
19 |
4 |
0 |
16 |
6 |
1 |
115 |
Mar |
40 |
5 |
26 |
12 |
22 |
4 |
2 |
19 |
6 |
0 |
136 |
Tot. |
100 |
13 |
71 |
29 |
61 |
17 |
3 |
56 |
18 |
1 |
369 |
% |
27,1 |
3,5 |
19,2 |
7,9 |
16,5 |
4,6 |
0,8 |
15,1 |
4,9 |
0,3 |
100 |
(*) De 22 Amerikaanse
transitvluchten i.v.m. de Golfregio werden niet meegeteld.
Ondanks het nieuw
management, blijft Ostend Airport als voorheen vooral de luchthaven voor
gammele bakken van Afrikaanse en Oost-Europese origine. Dat deze
doodskisten een voortdurend risico zijn voor de Oostendse bevolking, deert
de overheid niet.
Getuige hiervan is
overheid’s ongeïnteresseerde reacties op onze klachten over Air Memphis.
WILOO heeft zo dikwijls de Air Memphis Boeing 707 aangeklaagd voor zijn
onveiligheid. Maar dat viel telkens in dovemansoren zowel bij onze
ministers van Mobiliteit, Bert Anciaux en Gilbert Bossuyt als bij het
Directoraat Generaal der Luchtvaart. Uiteindelijk wordt Air Memphis een
vliegverbod opgelegd, wanneer het te laat is en Air Memphis, na de crash
van 2 april, toch geen B707-vrachtvliegtuigen meer beschikbaar heeft om op
Oostende te vliegen!
De tabel hieronder toont
voor het eerste kwartaal van 2004 het aantal eigen vrachtvluchten
respectievelijk uitgevoerd door Afrikaanse, Oost-Europese en toestellen
van andere origine.
(Bron:
United Scanning Planewatchers)
Herkomst |
Type |
Vluchten |
Maatschappijen |
Afrika |
|
|
|
Egypte |
B-707 |
29 |
Air Memphis |
|
A-300 |
100 |
Egypt Air |
Ethiopië |
B-757 |
61 |
Ethiopian
Airlines |
Ghana |
DC8 |
54 |
MK Airlines |
|
B-747 |
11 |
MK Airlines |
Nigeria |
DC10 |
12 |
DAS Air Cargo |
Zuid-Afrika |
DC8 |
16 |
African Intern. |
Totaal |
(77%) |
283 |
|
|
|
|
|
Oostblok |
|
|
|
Bulgarije |
An-12 |
29 |
Diverse |
Kazakhstan |
An-12 |
1 |
Berkut Air |
Litouwen |
Tu-204 |
1 |
Aviapaslauga |
Moldavië |
An-12 |
4 |
Airline Transport |
Oekraïne |
An-12 |
10 |
Diverse |
Rusland |
An-12 |
12 |
Diverse |
|
An-26 |
18 |
Pskov Avia |
|
An-124 |
3 |
Volga-Dnepr |
Totaal |
(21%) |
78 |
|
|
|
|
|
Andere |
|
|
|
Israel |
B-747 |
3 |
CAL Cargo Airlines |
VS (*) |
DC8 |
1 |
Murray Air |
|
DC10 |
1 |
DAS Air Cargo |
|
B-747 |
3 |
Evergreen |
Totaal |
(2%) |
8 |
|
|
|
|
|
Alg. totaal |
|
369 |
|
|
(*)
Golfregio-gebonden vluchten uitgezonderd |
Uit de tabel blijkt dat
minstens 3/4 van de eigen vrachtvluchten worden uitgevoerd door in Afrika
geregistreerde vliegtuigen, waarvan de luchtwaardigheidsattesten worden
afgeleverd door Afrikaanse autoriteiten. Oude propellers Antonovs-12 en
–26 staan in voor 1/5 van de eigen vrachtvluchten. Slechts een luttele 2%
van de vluchten komen op rekening van vliegtuigen, geregistreerd in landen
waarvan de attesten betrouwbaar zijn. Geen vaststellingen om trots op te
zijn!
Als men voor de eigen
vrachtvluchten tijdens het eerste kwartaal van 2004 de bestemmingen
bekijkt, die vrachttoestellen vanuit Oostende aandoen, dan stelt men
ongeveer 70% Afrikaanse bestemmingen vast (40% sub-Sahara en 30%
Noord-Afrika). Het Midden-Oosten telt 12% en de Oostbloklanden 4%. De
overige 15% worden verzekerd door oude Antonovs-12 en –26 meestal op korte
intra-Europese bestemmingen. Europese en Noord-Amerikaanse bestemmingen
met moderne vliegtuigen worden Ostend Airport niet gegund!
|
-think global -act local
 |