Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Engeland voerde een  taks in (4).  Frankrijk deed dat vanaf juli '07, de zogenaamde "aids-taks" (5). Europa gaat voor een (light-) ETS. Een overzicht bij Bart Staes.

 

Enkel België blijft zoals gewoonlijk mijlen achter! De mooie woorden van ex-premier Guy Verhofstadt en ex-minister  van leefmilieu Bruno Tobback (SP.a) bleven puur schone schijn.

 

 

zie ook...

 

Accijnzen taksen en heffingen in de luchtvaart

6-okt-08

In februari dit jaar hield vzw WILOO, naar aanleiding van de Belgische federale begrotingsopmaak, een pleidooi om eindelijk ook in ons land werk te maken van taksen in de luchtvaartsector (1). België bungelt immers achteraan het EU-peloton. Het  ontbreken van taksen heeft ook zijn perverse effecten.


Zo vliegen in ons piepkleine landje bijna dagelijks  straalvliegtuigen van Jetairfly (vaak leeg)  over zeer korte afstanden! Bussen, die wel taksen moet betalen, verbruiken veel minder energie en zijn veel efficiënter maar komen ongelijk aan de start. Deze oneerlijke concurrentie is nog eens zeer slecht slecht voor het milieu.


Een tijdje terug stuurden we opnieuw een verzoek (2) aan zo'n 160 regering- en parlementsleden om eindelijk werk te maken van o.a. kerosinetaksen. Positieve reacties kwamen er van CD&V-ers Hendrik Bogaert (3) en Stefaan Vercamer alsook van SP.a-er Dirk Vandermaelen. "Best performer" is hier, niet verwonderlijk, de partij GROEN!  Meyrem Almaci kondigt  een nieuwe poging aan in het parlement (4) "Worst performer" is de VLD, zij blokkeerde tot nu toe alles, zowel de regels voor een verbod op de zeer korte afstandvluchten (5), als een bestaand voorstel (6) voor een luchtvaarttaks ten voordele van de solidariteit met de derde wereld.

 

 

 

 

 

De luchtvaart neemt wereldwijd en in Vlaanderen toe, waardoor de schadelijke emissies stijgen. In 2005 maakten de CO2-emissies van de luchtvaart 7 % uit van de totale CO2-emissies van de sector transport in Vlaanderen (meer dan van de scheepvaart!)  Voor NOx is dit 4 %. De CO2-uitstoot van toestellen die over Vlaanderen vliegen is in grootte orde vergelijkbaar met de CO2-uitstoot van toestellen die landen en/of opstijgen op de luchthavens die in Vlaanderen gelegen zijn. Ook de NOx-emissies van overvliegende toestellen zijn van dezelfde grootteorde of zelfs iets groter. Het vervoer van goederen gebeurt meer energie-efficiënt per zeeschip dan per vliegtuig en dat zowel op korte afstanden als op lange afstanden (factor 27). Bron...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rapport  luchtvaartemissies in Vlaanderen, lees...

free web tracker