Engeland
voerde een taks in (4).
Frankrijk deed dat vanaf juli '07, de zogenaamde "aids-taks"
(5).
Europa gaat voor een (light-)
ETS. Een
overzicht bij
Bart Staes.
Enkel België
blijft zoals gewoonlijk mijlen achter! De mooie woorden van
ex-premier Guy Verhofstadt en ex-minister van leefmilieu Bruno
Tobback (SP.a) bleven puur schone schijn.
zie ook...
|
Accijnzen taksen en
heffingen in de luchtvaart 6-okt-08
In
februari dit jaar hield vzw WILOO, naar aanleiding van de Belgische
federale begrotingsopmaak, een pleidooi om eindelijk ook in ons land
werk te maken van taksen in de luchtvaartsector (1).
België bungelt immers achteraan het EU-peloton. Het ontbreken van taksen
heeft ook zijn perverse effecten.
Zo
vliegen in ons piepkleine landje bijna
dagelijks straalvliegtuigen van Jetairfly (vaak
leeg) over zeer korte afstanden! Bussen, die wel taksen moet
betalen, verbruiken veel minder energie en zijn veel efficiënter
maar komen ongelijk aan de start. Deze oneerlijke concurrentie is
nog eens zeer slecht slecht voor
het milieu.
Een tijdje terug
stuurden we opnieuw een
verzoek (2) aan zo'n 160 regering- en parlementsleden
om eindelijk werk te maken van o.a. kerosinetaksen. Positieve
reacties kwamen er van CD&V-ers Hendrik Bogaert (3) en
Stefaan Vercamer
alsook van SP.a-er Dirk Vandermaelen. "Best performer" is
hier, niet verwonderlijk, de partij GROEN! Meyrem Almaci
kondigt een nieuwe poging aan in het parlement (4)
"Worst performer" is de VLD, zij blokkeerde tot nu toe alles,
zowel de regels voor een verbod op de zeer korte afstandvluchten (5),
als een bestaand voorstel (6)
voor een luchtvaarttaks ten voordele van de solidariteit met de
derde wereld.
De
luchtvaart neemt wereldwijd en in Vlaanderen toe, waardoor de
schadelijke emissies stijgen. In 2005 maakten de CO2-emissies van de
luchtvaart 7 % uit van de totale CO2-emissies van de sector
transport in Vlaanderen (meer dan van de scheepvaart!) Voor
NOx is dit 4 %. De CO2-uitstoot van toestellen die over Vlaanderen
vliegen is in grootte orde vergelijkbaar met de CO2-uitstoot van
toestellen die landen en/of opstijgen op de luchthavens die in
Vlaanderen gelegen zijn. Ook de NOx-emissies van overvliegende
toestellen zijn van dezelfde grootteorde of zelfs iets groter. Het
vervoer van goederen gebeurt meer energie-efficiënt per zeeschip dan
per vliegtuig en dat zowel op korte afstanden als op lange afstanden
(factor 27). Bron...
|
Rapport
luchtvaartemissies in Vlaanderen,
lees... |