Volgens luchthavenmanager Gino Vanspauwen
zijn nachtvluchten (één vlucht = twee bewegingen) een absolute noodzaak om de luchthaven van Oostende
leefbaar te houden en moet het aantal nachtelijke bewegingen met grote vliegtuigen dat nu op jaarbasis beperkt wordt
tot 900, zelfs gevoelig worden opgetrokken. De nachtvluchten die door
vrachtvliegtuigen werden uitgevoerd in de eerste 5 maanden van 2004 duiden
helemaal niet op een prioritaire noodzaak.
Luchtvaartmaatschappij
Type vliegtuig
Bestemmingen
Totaal aantal
bewegingen
Nachtbewegingen
Straalvliegtuigen
Egypt Air, Egypte
Airbus 300
Cairo
324
25
Ethiopian Airways,
Ethiopië
B757
Cairo/Addis Ababa
202
3
Ethiopian Airways,
Ethiopië
DC8 (*)
Cairo/Addis Ababa
70
0
DAS Air Cargo, Oeganda
DC10
Oost-Afrika
44
1
Air Memphis, Egypte
B707 (*)
Cairo/Beirut/Nigeria
58
0
MK Airlines, Ghana
DC8 (*)
Afrika
84
0
MK Airlines, Ghana
B747
Afrika
47
9
African Int. Airways,
Swaziland
DC8 (*)
Afrika
50
0
Aviapaslauga, Litouwen
Tupolev-204
Europa
2
0
Tristar Air, Egypte
Airbus 300
Afrika
2
1
MNG Airlines, Turkije
Airbus 300
Turkije
2
0
Murray Air, VS
DC8 (*)
VS
2
0
CAL Cargo Airlines,
Israel
B747
Tel-Aviv
6
6
Volga Dnepr, Rusland
Antonov-124
Afrika
8
0
Subtotaal
901
45
Propellervliegtuigen
Volare Aircompany,
Oekraïne
Antonov-12
Europa & Maghreb
17
1
Airline Transport,
Moldavië
Antonov-12
Europa & Maghreb
22
5
Aerovis Airlines,
Oekraïne
Antonov-12
Europa & Maghreb
12
2
Bright Aviation,
Bulgarije
Antonov-12
Europa
22
5
Heli Air Services,
Bulgarije
Antonov-12
Europa
14
2
Air Sofia, Bulgarije
Antonov-12
Europa
20
2
Vega Airlines,
Bulgarije
Antonov-12
Europa
10
5
Airstars, Rusland
Antonov-12
Moscow
6
0
VIM Airlines, Rusland
Antonov-12
Moscow
2
0
Avial Aviation,Rusland
Antonov-12
Moscow&Gostomel
4
1
Aviast, Rusland
Antonov-12
Moscow&Gostomel
32
1
Berkut Air, Kazakstan
Antonov-12
Kazakstan
2
1
Pskovavia, Rusland
Antonov-26
Europa & Maghreb
47
10
Aviavilsa, Litouwen
Antonov-26
Europa
2
0
RAF-Avia, Letland
Antonov-26
Europa
19
3
Subtotaal
231
38
Totaal
1132
83
(*) Voor gehushkitte
vliegtuigen B707 en DC8 zijn nachtbewegingen verboden
Commentaar op bovenstaand tabel:
Uit de tabel leren we dat van de 757
bewegingen van straalvliegtuigen in de 1ste vijf maanden er slechts 4,99%
nachtbewegingen waren. Voor B707 en DC8 zijn nachtvluchten verboden. Deze
beide types buiten beschouwing gelaten, zijn er van de 635 bewegingen
slechts 7,09% nachtbewegingen. De 6 bewegingen van CAL Cargo Airlines
waren occasioneel en werden zoals gebruikelijk voor Israëlische
vliegtuigen 's nachts uitgevoerd. Er werd hier toen materiaal opgehaald
voor militaire doeleinden en waarvoor er wellicht een exportvergunning
werd afgeleverd. Als men ook die buiten beschouwing laat, dan zijn van de
629 bewegingen er slechts 39 ofte 6,20% nachtbewegingen.
Als we enkel het geval van Ethiopian Airways
bekijken, die nochtans via Cairo tot Midden-Afrika vliegt, merken we dat
de nachtbewegingen zich tot een luttele 1,10% beperken. Ethiopian had ook
een DC8 van MK Airlines ingezet goed voor 70 bewegingen. Op het totaal van
202 + 70 waren er dus maar 3 nachtbewegingen. In 2001 waren van de 238
bewegingen van Ethiopian er nog 8,82% nachtbewegingen. Dat bewijst dat
zelfs Ethiopian, waarvan de vluchten als 'intercontinentaal' kunnen
doorgaan, het best kan stellen zonder nachtbewegingen. Zwaar in contrast
zijn er van de 231 bewegingen van propellervliegtuigen 16,45%
nachtbewegingen. Deze toestellen vliegen doorgaans op korte afstanden
en voeren bijlange geen intercontinentale vluchten uit, waarvoor het
argument 'nachtvluchten' gebeurlijk zou kunnen gelden ! In
een tweede tabel hierna worden voor de propellers de diverse bestemmingen,
hun aantallen en afstanden nader bekeken.
Nacht- en
dagbewegingen propellervliegtuigen per bestemming
Vliegsnelheden van de propellers Antonov-12 en Antonov-26:
An-12:
economical cruising speed = 530km/hour
An-26:
economical cruising speed = 450km/hour
Bestemming
Afstand (kms)
Vliegtuig
Vliegtijd
Nachtbew.
Code
Dagbeweg.
Totaal
Humberside, Engeland
380
An-12
0:43
1
A
1
2
idem
"
An-12
"
1
FA
0
1
Sub-tot
2
1
3
Liverpool, Engeland
465
An-26
1:02
1
FA
2
3
Kopenhagen, Denemarken
810
An-26
1:48
1
A
0
1
Malmö, Zweden
825
An-26
1:50
1
A
1
2
Stavanger, Noorwegen
885
An-26
1:58
4
FA
2
6
Kristianstad, Zweden
915
An-26
2:02
1
A
9
10
Göteborg, Zweden
945
An-12
1:47
1
A
0
1
Vitoria, Spanje
1020
An-12
1:55
1
V
0
1
Ronchi-Triëste, Italië
1020
An-26
2:16
1
FV
0
1
Skövde, Zweden
1080
An-26
2:24
1
FV
1
2
Örebro, Zweden
1185
An-12
2:14
10
A
9
19
idem
"
An-12
"
3
V
1
4
idem
"
An-12
"
1
FV
7
8
idem
"
An-26
2:38
1
FV
3
4
Sub-tot
15
20
35
Valencia, Spanje
1320
An-26
2:56
1
FA
2
3
Malaga, Spanje
1695
An-12
3:12
0
-
1
1
idem
"
An-26
3:46
1
FA
1
2
Sub-tot
1
2
3
Gostomel, Oekraïne
1965
An-12
3:42
1
V
3
4
Keflavik, IJsland
2025
An-12
3:49
1
FV
4
5
idem
2025
An-12
3:49
1
V
1
2
Sub-tot
2
5
7
Mykolaiv, Oekraïne
2130
An-12
4:01
1
A
1
2
Moscow/Domodedovo
2355
An-12
4:27
1
A
35
36
Izmir, Turkije
2400
An-12
4:31
1
V
0
1
Aktau, Kazakstan
3690
An-12
6:57
1
A
0
1
Totaal
38
84
122
Andere Europa-bestemming
0
91
91
Marocco (Agadir/Al Hoceima)
0
4
4
Algerije (Algiers)
0
3
3
Libië (Tripoli/Benghazi)
0
10
10
Sal/Amilcar (Cape Verde)
0
1
1
Algem. Totaal
38
193
231
Codes: A = aankomst + bevracht; FA = aankomst onbevracht; V = vertrek +
bevracht; FV = vertrek onbevracht
Commentaar bij tweede tabel
Uit deze tabel leren
we dat er van de 231 bewegingen door propellervliegtuigen er slechts 40
bewegingen waren die meer dan 4 uur in beslag namen. Daarvan waren er 36
bewegingen Moscow-Oostende of omgekeerd. Niettemin was er slechts 1 enkele
nachtbeweging op deze afstand (2.355 km) Opmerkelijk is ook dat voor
bewegingen die minder dan 2 uur in beslag namen, van de 17 bewegingen er
11 nachtbewegingen waren. Zelfs twee nachtbewegingen namen amper 45
minuten in beslag.
Ander opmerkelijk
feit is dat voor de 38 nachtbewegingen er 13 waren waarbij het vliegtuig
leeg landde (FA) of opsteeg (FV) en waarbij dus het gebeurlijk in extremis
aangehaalde argument van "just in time"-levering vervalt. Een bedenking in
de marge: wat mag de reden wel zijn, waarom precies die propellers die op
korte afstanden vliegen, zoveel 's nachts bewegen?