Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Onzin van nachtvluchten 
 

Volgens luchthavenmanager Gino Vanspauwen zijn nachtvluchten (één vlucht = twee bewegingen) een absolute noodzaak om de luchthaven van Oostende leefbaar te houden en moet het aantal nachtelijke bewegingen met grote vliegtuigen dat nu op jaarbasis beperkt wordt tot 900, zelfs gevoelig worden opgetrokken. De nachtvluchten die door vrachtvliegtuigen werden uitgevoerd in de eerste 5 maanden van 2004 duiden helemaal niet op een prioritaire noodzaak.

 

 

 

 

 

Luchtvaartmaatschappij

Type vliegtuig

Bestemmingen

Totaal aantal bewegingen

Nachtbewegingen

 

 

 

 

 

Straalvliegtuigen

 

 

 

 

Egypt Air, Egypte

Airbus 300

Cairo

324

25

Ethiopian Airways, Ethiopië

B757

Cairo/Addis Ababa

202

3

Ethiopian Airways, Ethiopië

DC8 (*)

Cairo/Addis Ababa

70

0

DAS Air Cargo, Oeganda

DC10

Oost-Afrika

44

1

Air Memphis, Egypte

B707 (*)

Cairo/Beirut/Nigeria

58

0

MK Airlines, Ghana

DC8 (*)

Afrika

84

0

MK Airlines, Ghana

B747

Afrika

47

9

African Int. Airways, Swaziland

DC8 (*)

Afrika

50

0

Aviapaslauga, Litouwen

Tupolev-204

Europa

2

0

Tristar Air, Egypte

Airbus 300

Afrika

2

1

MNG Airlines, Turkije

Airbus 300

Turkije

2

0

Murray Air, VS

DC8 (*)

VS

2

0

CAL Cargo Airlines, Israel

B747

Tel-Aviv

6

6

Volga Dnepr, Rusland

Antonov-124

Afrika

8

0

Subtotaal

 

 

901

45

 

 

 

 

 

Propellervliegtuigen

 

 

 

 

Volare Aircompany, Oekraïne

Antonov-12

Europa & Maghreb

17

1

Airline Transport, Moldavië

Antonov-12

Europa & Maghreb

22

5

Aerovis Airlines, Oekraïne

Antonov-12

Europa & Maghreb

12

2

Bright Aviation, Bulgarije

Antonov-12

Europa

22

5

Heli Air Services, Bulgarije

Antonov-12

Europa

14

2

Air Sofia, Bulgarije

Antonov-12

Europa

20

2

Vega Airlines, Bulgarije

Antonov-12

Europa

10

5

Airstars, Rusland

Antonov-12

Moscow

6

0

VIM Airlines, Rusland

Antonov-12

Moscow

2

0

Avial Aviation,Rusland

Antonov-12

Moscow&Gostomel

4

1

Aviast, Rusland

Antonov-12

Moscow&Gostomel

32

1

Berkut Air, Kazakstan

Antonov-12

Kazakstan

2

1

Pskovavia, Rusland

Antonov-26

Europa & Maghreb

47

10

Aviavilsa, Litouwen

Antonov-26

Europa

2

0

RAF-Avia, Letland

Antonov-26

Europa

19

3

Subtotaal

 

 

231

38

Totaal

 

 

1132

83

 

 

 

 

 

(*) Voor gehushkitte vliegtuigen B707 en DC8 zijn nachtbewegingen verboden

 

 

 

 

 

 

Commentaar op bovenstaand tabel:

 

 

 

Uit de tabel leren we dat van de 757 bewegingen van straalvliegtuigen in de 1ste vijf maanden er slechts 4,99% nachtbewegingen waren. Voor B707 en DC8 zijn nachtvluchten verboden. Deze beide types buiten beschouwing gelaten, zijn er van de 635 bewegingen slechts 7,09% nachtbewegingen. De 6 bewegingen van CAL Cargo Airlines waren occasioneel en werden zoals gebruikelijk voor Israëlische vliegtuigen 's nachts uitgevoerd. Er werd hier toen materiaal opgehaald voor militaire doeleinden en waarvoor er wellicht een exportvergunning werd afgeleverd. Als men ook die buiten beschouwing laat, dan zijn van de 629 bewegingen er slechts 39 ofte 6,20% nachtbewegingen.

 

Als we enkel het geval van Ethiopian Airways bekijken, die nochtans via Cairo tot Midden-Afrika vliegt, merken we dat de nachtbewegingen zich tot een luttele 1,10% beperken. Ethiopian had ook een DC8 van MK Airlines ingezet goed voor 70 bewegingen. Op het totaal van 202 + 70 waren er dus maar 3 nachtbewegingen. In 2001 waren van de 238 bewegingen van Ethiopian er nog 8,82% nachtbewegingen. Dat bewijst dat zelfs Ethiopian, waarvan de vluchten als 'intercontinentaal' kunnen doorgaan, het best kan stellen zonder nachtbewegingen. Zwaar in contrast zijn er van de 231 bewegingen van propellervliegtuigen 16,45% nachtbewegingen. Deze toestellen vliegen doorgaans op korte afstanden en voeren bijlange geen intercontinentale vluchten uit, waarvoor het argument 'nachtvluchten' gebeurlijk zou kunnen gelden ! In een tweede tabel hierna worden voor de propellers de diverse bestemmingen, hun aantallen en afstanden nader bekeken.

 

Nacht- en dagbewegingen propellervliegtuigen per bestemming

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vliegsnelheden van de propellers Antonov-12 en Antonov-26:

 

 

 

 

An-12: economical cruising speed = 530km/hour

 

 

 

 

 

An-26: economical cruising speed = 450km/hour

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bestemming

Afstand (kms)

Vliegtuig

Vliegtijd

Nachtbew.

Code

Dagbeweg.

Totaal

Humberside, Engeland

380

An-12

0:43

1

A

1

2

idem

"

An-12

"

1

FA

0

1

Sub-tot

 

 

 

2

 

1

3

Liverpool, Engeland

465

An-26

1:02

1

FA

2

3

Kopenhagen, Denemarken

810

An-26

1:48

1

A

0

1

Malmö, Zweden

825

An-26

1:50

1

A

1

2

Stavanger, Noorwegen

885

An-26

1:58

4

FA

2

6

Kristianstad, Zweden

915

An-26

2:02

1

A

9

10

Göteborg, Zweden

945

An-12

1:47

1

A

0

1

Vitoria, Spanje

1020

An-12

1:55

1

V

0

1

Ronchi-Triëste, Italië

1020

An-26

2:16

1

FV

0

1

Skövde, Zweden

1080

An-26

2:24

1

FV

1

2

Örebro, Zweden

1185

An-12

2:14

10

A

9

19

idem

"

An-12

"

3

V

1

4

idem

"

An-12

"

1

FV

7

8

idem

"

An-26

2:38

1

FV

3

4

Sub-tot

 

 

 

15

 

20

35

Valencia, Spanje

1320

An-26

2:56

1

FA

2

3

Malaga, Spanje

1695

An-12

3:12

0

-

1

1

idem

"

An-26

3:46

1

FA

1

2

Sub-tot

 

 

 

1

 

2

3

Gostomel, Oekraïne

1965

An-12

3:42

1

V

3

4

Keflavik, IJsland

2025

An-12

3:49

1

FV

4

5

idem

2025

An-12

3:49

1

V

1

2

Sub-tot

 

 

 

2

 

5

7

Mykolaiv, Oekraïne

2130

An-12

4:01

1

A

1

2

Moscow/Domodedovo

2355

An-12

4:27

1

A

35

36

Izmir, Turkije

2400

An-12

4:31

1

V

0

1

Aktau, Kazakstan

3690

An-12

6:57

1

A

0

1

Totaal

 

 

 

38

 

84

122

Andere Europa-bestemming

 

 

 

0

 

91

91

Marocco (Agadir/Al Hoceima)

 

 

 

0

 

4

4

Algerije (Algiers)

 

 

 

0

 

3

3

Libië (Tripoli/Benghazi)

 

 

 

0

 

10

10

Sal/Amilcar (Cape Verde)

 

 

 

0

 

1

1

Algem. Totaal

 

 

 

38

 

193

231

 

 

 

 

 

 

 

 

Codes: A = aankomst + bevracht; FA = aankomst onbevracht; V = vertrek + bevracht; FV = vertrek onbevracht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Commentaar bij tweede tabel

 

 

 

 

 

 

Uit deze tabel leren we dat er van de 231 bewegingen door propellervliegtuigen er slechts 40 bewegingen waren die meer dan 4 uur in beslag namen. Daarvan waren er 36 bewegingen Moscow-Oostende of omgekeerd. Niettemin was er slechts 1 enkele nachtbeweging op deze afstand (2.355 km) Opmerkelijk is ook dat voor bewegingen die minder dan 2 uur in beslag namen, van de 17 bewegingen er 11 nachtbewegingen waren. Zelfs twee nachtbewegingen namen amper 45 minuten in beslag.

 

Ander opmerkelijk feit is dat voor de 38 nachtbewegingen er 13 waren waarbij het vliegtuig leeg landde (FA) of opsteeg (FV) en waarbij dus het gebeurlijk in extremis aangehaalde argument van "just in time"-levering vervalt. Een bedenking in de marge: wat mag de reden wel zijn, waarom precies die propellers die op korte afstanden vliegen, zoveel 's nachts bewegen?

  

 

 

free web tracker