Jaaroverzicht
vrachtcijfers 2008
2008 werd een
Annus Horribilis
zonder voorgaande
In 2008 werden zowel
het failliet van Vande Lanotte’s
intentieverklaring met MK Airlines (1)
als de miskleun van het luchthavencharter van
januari 2003 (2)
bevestigd.
De totale tonnage eindigt op een
teleurstellend 82.920 ton, een daling
met 23,9% tegenover vorig jaar (108.953 ton)
Het paradepaardje MK Airlines
werd in juni onder curatele geplaatst. De
speciaal voor haar met belastingsgeld
gebouwde peperdure loods staat er sindsdien verlaten bij.
Tegenover 2007 daalde het aantal MK-vluchten met
42% (van 473 naar 276).
Ook Egypt Air, de trouwste klant,
verminderde haar vluchten (223) met 12%
tegenover 2007 (254), met 19% tegenover 2006
(275) en met 39% tegenover 2005 (366) en
bevestigt hiermee de neerwaartse trend.
Aantal vluchten MK en Egypt Air
|
2006 |
2007 |
2008 |
Egypt Air |
275 |
254 |
223 |
MK Airlines |
407 |
473 |
276 |
Om de terugval ietwat te beperken
werden transitvluchten opgevoerd met 50%,
van 198 naar 297. In het totaal van 82.920 ton
waren transitvluchten goed voor ongeveer 14.000 ton,
wat de eigen vracht terugbrengt tot
afgerond een lamentabele 69.000 ton
tegenover 107.980 ton eigen vracht in 1999, toen
er nog geen transitvluchten plaatsgrepen.
Onderstaande tabel en grafiek
vergelijken de tonnage per maand
voor de jaren 2006, 2007 en 2008. Daarbij valt
op dat de maandtonnages voor 2008 niet één keer
hoger scoorden dan die van 2006, nochtans
beschouwd als een rampjaar tegenover het
voorgaande jaar 2005.
Tonnages per maand
|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
2006 |
8053 |
6968 |
8208 |
8029 |
7304 |
8019 |
6994 |
7030 |
7488 |
9486 |
9923 |
11023 |
2007 |
10432 |
8861 |
9529 |
9911 |
9555 |
11184 |
9372 |
9135 |
8026 |
7259 |
7303 |
8386 |
2008 |
7053 |
6919 |
6367 |
7751 |
4604 |
5858 |
6621 |
6887 |
5112 |
7781 |
8391 |
9575 |
In de 2 laatste maanden scoorde
2008 meer dan 10% hoger dan het ongewoon zwakke
jaareinde van 2007. Dat was voornamelijk het
gevolg van een plotse opstoot van
oorlogsgebonden transitvluchten naar het Midden
Oosten, samen goed voor 33 vluchten van
vliegtuigen met een laadvermogen van minstens
120 ton.
Op het jaar 2003 na, is 2008 qua
tonnage (inclusief transitvracht) het slechtste
jaar sinds het landingsverbod in 2002 op
Iljushin-76 en stage II-toestellen. Zie
hieronder de tonnages voor de jaren 2003 tot
2008.
Jaartonnages
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
78066 |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
Wat werd de bevolking jarenlang
steevast voorgeschoteld:
een onstuitbaar succesverhaal
Bij haar aanvraag van mei 2004
voor een nieuwe 20-jarige milieuvergunning
pronostikeerde de luchthavendirectie (in bijlage 4
van de aanvraag) (3) een – naar eigen zeggen –
gematigde groei van vrachtvervoer. Haar
prognose wordt hieronder in tabelvorm
weergegeven en vergeleken met de reëel behaalde
tonnages.
Vrachtprognose 2004
luchthavendirectie
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2014 |
Prognose |
78000 |
150000 |
250000 |
350000 |
400000 |
450000 |
500000 |
750000 |
Realiteit |
78066 |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
? |
? |
Behaald% |
100,1% |
65,1% |
43,3% |
28,2% |
27,2% |
18,4% |
? |
? |
Reeds vanaf het eerste jaar
(2004) bleek de prognose uitzinnig en werd er
slechts 65% behaald van het voorgeschotelde
streefcijfer. In het afgelopen jaar 2008 was
de behaalde tonnage niet eens 20% van de
zelfverklaarde “gematigde” prognose.
Een vergelijkbare
volksverlakkerij was te horen, toen Oostends
voorman Johan Vande Lanotte zijn
intentieverklaring met MK Airlines
(4)
wereldkundig maakte. Volgens zijn
prognose van november 2005 zou MK einde van
datzelfde jaar 70.000 ton halen. De totale
tonnage in 2005 bedroeg 108.260 ton, waarvan
26.388 ton transitvracht. Het
mini-overschotje,
een slordige 12.000 ton, wordt dus door Vande
Lanotte toebedeeld aan alle overige
vrachtoperators, …een onsmakelijke
bagatellisering van de vrachtbijdrage van
ondermeer de trouwste klant Egypt Air met haar
toen 366 vluchten op Oostende.
In 2007 zou MK, steeds volgens de
intentieverklaring, 150.000 ton halen, maar
liefst een slordige 41.000 ton meer dan de in
2007 reëel behaalde tonnage (108.953 ton) van
alle vrachtoperators samen, …waaronder
het ongeloofwaardig MK Airlines. De
prognosecijfers van Vande Lanotte zijn meer dan
zijn 'normaal' populisme, het is een stevige
portie boerenbedrog.
Op initiatief van Vande Lanotte
werd in januari 2003 een luchthavencharter
(5)
boven de doopvont gehouden. Het charter beoogde
binnen een 5-tal jaar “de tewerkstelling en
de economische meerwaarde te verdubbelen”.
Er werd nadien wijselijk vermeden hierover
periodieke nieuwe cijfers, hoewel plechtig
beloofd, openbaar te maken. Inmiddels zijn zes
jaren voorbij. Noch de tewerkstelling noch de
economische meerwaarde is toegenomen, …wel een
oorverdovend mutisme.
Als zelfverklaarde sociaal en
groen denkende socialistische voorman haalt
Vande Lanotte, luchthavenpromotor bij uitstek,
zijn luchtvracht voornamelijk uit centraal
Afrika, met name de zgn. “perishables”
(bloemen, vis en groenten).
Deze voor Europa bestemde
consumptiegoederen worden in Afrika geproduceerd
door Europees geleide maatschappijen ten
koste van het eigen sociaal weefsel van de
lokale Afrikaanse bevolking
(6)
en naar Europa overgevlogen ten koste van
onze eigen visserij- en landbouwproductie.
Een staaltje van het dictaat van vrije markt
zonder ethische, sociaal-culturele, of
ecologische beslommeringen. Geen menselijke
sociale grenzen stellen aan de internationale
handelsmarkt is – zo blijkt althans uit de
feiten – nog steeds in de promotie bij politiek
“socialistisch” geleid Oostende.
Sinds zijn aantreden in
Oostende is onze bij uitstek luchthavenpromotor
ook uitgebreid op de hoogte van alle
activiteiten op de luchthaven, inclusief van
haar betrokkenheid in illegale wapentransporten
naar datzelfde Afrika. Nog in haar rapport
van mei 2006 vermeldt Amnesty International een
aantal luchtvaartmaatschappijen, betrokken bij
illegale wapentransporten en over de
jaren hardnekkige
bezoekers in Oostende. Tegelijk wijst Amnesty
met de vinger naar de politiek en
bestempelt onze
luchthaven als een instelling
“where economic or political
factors have made the scrutiny of cargoes a rare
event”.
Ondanks alles blijft promotor
Vande Lanotte vasthouden aan zijn credo, als
redder van een megalomaan prestigeproject,
gebaseerd op zeer bedenkelijke overwegingen en
gespeend van enige economische meerwaarde.