Vracht november 2006 behoorlijk
Het aantal eigen
vrachtvluchten steeg voor november van 93 naar 103 tegenover vorig jaar.
Het aantal transitvluchten was een stuk lager. Niettemin werd,
transitvracht inbegrepen, toch een stijging in tonnage genoteerd van
29,3%. Dat was vooral te danken aan een forse heropleving van Egypt Air
en een goede score van DAS/Gemini Air Cargo enerzijds en aan een zeer
zwakke novembermaand in 2005 met een ondermaatse bezettingsgraad
anderzijds. Ondanks de goede resultaten van beide laatste maanden, ligt
de tonnage einde november toch nog 10,7% lager dan vorig jaar (87.502 vs
98.027 ton in 2005). Met het einde van het jaar in zicht is het daarom
interessant reeds een vergelijking te wagen met vorige jaren. Uit de 3
middelste kolommen van de tabellen hieronder kan worden opgemaakt, dat
einde december voor alle types vliegtuigen het aantal vluchten zowel van
2005 als van 2004 bijlange niet zal worden gehaald. Eén grote
uitzondering is het aantal B747-vluchten, waarvoor MK Airlines
grotendeels instaat. Bijgevolg zal de tonnage tegenover vorig jaar toch
een merkelijke daling vertonen tegenover de tonnage van 2005 (108.260
ton) en wellicht de tonnage van 2004 (97.582 ton) niet veel
overschrijden. Dat is dus ver beneden de voorspellingen van
spectaculaire groei, die zo vaak met veel poeha werd aangekondigd.
Aantal eigen vrachtvluchten
|
1ste sem 04
|
1ste
sem
05
|
1ste
sem
06
|
Tot 04
|
Tot 05
|
Jan
t/m
nov 06
|
Nov 04
|
Nov 05
|
Nov 06
|
A300 |
197 |
266 |
124 |
337 |
368 |
232 |
33 |
16 |
32 |
DC10 |
26 |
32 |
4 |
62 |
59 |
29 |
6 |
0 |
12 |
DC8 |
113 |
138 |
31 |
281 |
248 |
56 |
39 |
26 |
7 |
B707 |
29 |
0 |
0 |
29 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
B757 |
115 |
5 |
1 |
235 |
5 |
1 |
19 |
0 |
0 |
B747 |
38 |
185 |
199 |
153 |
362 |
370 |
25 |
33 |
40 |
An124 |
4 |
7 |
5 |
17 |
17 |
13 |
5 |
3 |
1 |
An12 |
94 |
45 |
59 |
144 |
102 |
97 |
5 |
13 |
8 |
An26 |
50 |
39 |
12 |
143 |
50 |
16 |
9 |
2 |
2 |
Ander |
1 |
5 |
6 |
11 |
14 |
10 |
0 |
0 |
1 |
Totaal |
667 |
717 |
441 |
1412 |
1225 |
824 |
141 |
93 |
103 |
Transitvluchten
|
1ste sem 04
|
1ste
sem
05
|
1ste
sem
06
|
Tot 2004
|
Tot 2005
|
Jan
t/m
nov 06
|
Nov 04
|
Nov 05
|
Nov 06
|
USA |
110 |
38 |
7 |
345 |
94 |
7 |
47 |
5 |
0 |
Saudis |
0 |
145 |
138 |
135 |
294 |
261 |
23 |
26 |
23 |
Totaal |
110 |
183 |
145 |
480 |
388 |
268 |
70 |
31 |
23 |
Algemeen totaal
|
1ste sem 04
|
1ste
sem
05
|
1ste
sem
06
|
Tot 2004
|
Tot 2005
|
Jan
t/m
nov 06
|
Nov 04
|
Nov 05
|
Nov 06
|
Eigen |
667 |
717 |
441 |
1412 |
1225 |
824 |
141 |
93 |
103 |
Transit |
110 |
183 |
145 |
480 |
388 |
268 |
70 |
31 |
23 |
Totaal |
777 |
900 |
586 |
1892 |
1613 |
1092 |
211 |
124 |
126 |
Ook MK Airlines als “preferentiële partner” maakt,
het 1ste jaar na de fameuze intentieverklaring van 24 november 2005,
geen bijzonder goede beurt, zoals blijkt uit onderstaande tabel.
Indien MK in december voor DC8 en B747 respectievelijk 8 en 50 vluchten
zou halen, dan nog kan de stijging in B747-vluchten de daling in
DC8-vluchten nauwelijks compenseren en zal de MK-tonnage er dit jaar
niet op vooruit zijn gegaan.
MK Airlines
vluchten 2005 vs 2006
|
|
1ste sem |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Totaal |
2005 |
DC8 |
97 |
16 |
17 |
13 |
13 |
15 |
9 |
180 |
B747 |
185 |
28 |
25 |
30 |
25 |
33 |
36 |
362 |
2006 |
DC8 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
5 |
(8) |
(15) |
B747 |
197 |
30 |
29 |
28 |
43 |
40 |
(50) |
(420) |
( ) =
schatting
|