Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Vracht november 2006 behoorlijk

Het aantal eigen vrachtvluchten steeg voor november van 93 naar 103 tegenover vorig jaar. Het aantal transitvluchten was een stuk lager. Niettemin werd, transitvracht inbegrepen, toch een stijging in tonnage genoteerd van 29,3%. Dat was vooral te danken aan een forse heropleving van Egypt Air en een goede score van DAS/Gemini Air Cargo enerzijds en aan een zeer zwakke novembermaand in 2005 met een ondermaatse bezettingsgraad anderzijds. Ondanks de goede resultaten van beide laatste maanden, ligt de tonnage einde november toch nog 10,7% lager dan vorig jaar (87.502 vs 98.027 ton in 2005). Met het einde van het jaar in zicht is het daarom interessant reeds een vergelijking te wagen met vorige jaren. Uit de 3 middelste kolommen van de tabellen hieronder kan worden opgemaakt, dat einde december voor alle types vliegtuigen het aantal vluchten zowel van 2005 als van 2004 bijlange niet zal worden gehaald. Eén grote uitzondering is het aantal B747-vluchten, waarvoor MK Airlines grotendeels instaat. Bijgevolg zal de tonnage tegenover vorig jaar toch een merkelijke daling vertonen tegenover de tonnage van 2005 (108.260 ton) en wellicht de tonnage van 2004 (97.582 ton) niet veel overschrijden. Dat is dus ver beneden de voorspellingen van spectaculaire groei, die zo vaak met veel poeha werd aangekondigd. 
 
 

Aantal eigen vrachtvluchten

 

1ste sem 04

1ste
sem
05

1ste
sem
06

Tot 04

Tot 05

Jan
t/m
nov 06

Nov 04

Nov 05

Nov 06

A300

197

266

124

337

368

232

33

16

32

DC10

26

32

4

62

59

29

6

0

12

DC8

113

138

31

281

248

56

39

26

7

B707

29

0

0

29

0

0

0

0

0

B757

115

5

1

235

5

1

19

0

0

B747

38

185

199

153

362

370

25

33

40

An124

4

7

5

17

17

13

5

3

1

An12

94

45

59

144

102

97

5

13

8

An26

50

39

12

143

50

16

9

2

2

Ander

1

5

6

11

14

10

0

0

1

Totaal

667

717

441

1412

1225

824

141

93

103

 
 
Transitvluchten

 

1ste sem 04

1ste
sem
05

1ste
sem
06

Tot 2004

Tot 2005

Jan
t/m
nov 06

Nov 04

Nov 05

Nov 06

USA

110

38

7

345

94

7

47

5

0

Saudis

0

145

138

135

294

261

23

26

23

Totaal

110

183

145

480

388

268

70

31

23

 

 
Algemeen totaal

 

1ste sem 04

1ste
sem
05

1ste
sem
06

Tot 2004

Tot 2005

Jan
t/m
nov 06

Nov 04

Nov 05

Nov 06

Eigen

667

717

441

1412

1225

824

141

93

103

Transit

110

183

145

480

388

268

70

31

23

Totaal

777

900

586

1892

1613

1092

211

124

126

 

 

 

Ook MK Airlines als “preferentiële partner” maakt, het 1ste jaar na de fameuze intentieverklaring van 24 november 2005, geen bijzonder goede beurt, zoals blijkt uit onderstaande tabel. Indien MK in december voor DC8 en B747 respectievelijk 8 en 50 vluchten zou halen, dan nog kan de stijging in B747-vluchten de daling in DC8-vluchten nauwelijks compenseren en zal de MK-tonnage er dit jaar niet op vooruit zijn gegaan.

 

MK Airlines vluchten 2005 vs 2006

 

 

1ste sem

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

Totaal

2005

DC8

97

16

17

13

13

15

9

180

B747

185

28

25

30

25

33

36

362

2006

DC8

0

0

0

2

0

5

(8)

(15)

B747

197

30

29

28

43

40

(50)

(420)

( ) = schatting