|
Vracht september 2007
"Niets bijzonder"
Het
aantal eigen vrachtvluchten steeg van 63 naar 90 vluchten, een stijging
met 43%. Door een lagere bezettingsgraad bleef de stijging in aantal ton
beduidend minder dan vorige maanden en steken op slechts 7.2%, van 7.488
naar 8.025 ton.. De mooiste score was deze keer
voor Gemini Air Cargo, die voortaan alle opdrachten van DAS Air Cargo
voor eigen rekening overneemt. Ook “nieuwkomer” Air Charter Express
(ACE) scoort mooi.
Echter
zijn de vluchten van ACE, vergelijkbaar met de Saudi vluchten, eigenlijk
transitvluchten naar Irak in opdracht van het UK Ministry of Defence (MoD),
maar met dien verstande dat het ACE-toestel (1)
hier is gestationeerd. MoD verkiest met name dat het toestel in Oostende
stationeert liever dan op eigen grondgebied en vertrouwt gevaarlijke
opdrachten in Irak toe aan een zij het obscure Ghanese maatschappij
liever dan die te laten uitvoeren door Engelse vliegtuigen met Engelse
piloten. ACE, voorheen Cargoplus Aviation, is blij met die zeer goed
betaalde risicovluchten op Irak. Met dat geld heeft ACE onlangs een
Lockheed TriStar kunnen kopen bij de Engelse ex-huurling Paddy McKay en
start nu ook passagiersvluchten met haar nieuwe aanwinst.
De
Servische Antonov-12 (2)
van Mithras Air heeft deze maand 4 vluchten mogen uitvoeren:
- Rotterdam – Ruzyne/Praag – Oostende
- Chateauroux – Mitiga/Libië – Oostende
- een heen-terug Luxemburg
- en Parijs – Birmingham – Oostende.
Of daar nu vis mee wordt vervoerd, kan men vernemen van Schepen Y.
Miroir. Hij is voorzitter en vaste vertegenwoordiger voor het AG
Vismijn Oostende, op haar beurt statutair gedelegeerd bestuurder van de
NV Pakhuizen Oostende, die laatste eigenaar van 3/5 aandelen van bvba
Ostend Premium Fish.
Men kan het evenzogoed vernemen van Filip Soete, zoals bekend
zaakvoerder van Mithras Air (3)
en zoals minder bekend ook van Ostend Premium Fish (voorheen Ostend
Filleting Factory) en tevens gevolmachtigde vertegenwoordiger van een
vennootschap naar Marokkaans recht, Société Germon, eigenaar van 3/10
aandelen van datzelfde Ostend Premium Fish (4).
Als non-transparantie door complexiteit in vennootschappenstructuur kan
dat tellen! Wie zou dat soort vennootschappen-kruisbestuiving
hebben bedacht?
Eigen
vluchten
|
Sep 05
|
Sep 06
|
Sep
07
|
A300 |
12 |
15 |
11 |
DC10 |
4 |
5 |
19 |
DC8 |
17 |
5 |
16 |
B747 |
30 |
28 |
37 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
3 |
3 |
0 |
An12 |
9 |
6 |
4 |
An26 |
1 |
1 |
3 |
Ander |
1 |
0 |
0 |
Totaal |
77 |
63 |
90 |
Transit
|
Sep 05
|
Sep 06
|
Sep
07
|
USA |
2 |
0 |
1 |
Saudi |
25 |
24 |
6 |
Totaal |
47 |
26 |
7 |
Totaal
|
Sep 05
|
Sep 06
|
Sep
07
|
Eigen |
84 |
58 |
90 |
Transit |
47 |
26 |
7 |
Totaal |
131 |
87 |
112 |
|
|
|