Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Vracht september 2007

"Niets bijzonder"

Het aantal eigen vrachtvluchten steeg van 63 naar 90 vluchten, een stijging met 43%. Door een lagere bezettingsgraad bleef de stijging in aantal ton beduidend minder dan vorige maanden en steken op slechts 7.2%, van 7.488 naar 8.025 ton.. De mooiste score was deze keer voor Gemini Air Cargo, die voortaan alle opdrachten van DAS Air Cargo voor eigen rekening overneemt. Ook “nieuwkomer” Air Charter Express (ACE) scoort mooi.

Echter zijn de vluchten van ACE, vergelijkbaar met de Saudi vluchten, eigenlijk transitvluchten naar Irak in opdracht van het UK Ministry of Defence (MoD), maar met dien verstande dat het ACE-toestel (1) hier is gestationeerd. MoD verkiest met name dat het toestel in Oostende stationeert liever dan op eigen grondgebied en vertrouwt gevaarlijke opdrachten in Irak toe aan een zij het obscure Ghanese maatschappij liever dan die te laten uitvoeren door Engelse vliegtuigen met Engelse piloten. ACE, voorheen Cargoplus Aviation, is blij met die zeer goed betaalde risicovluchten op Irak. Met dat geld heeft ACE onlangs een Lockheed TriStar kunnen kopen bij de Engelse ex-huurling Paddy McKay en start nu ook passagiersvluchten met haar nieuwe aanwinst.

De Servische Antonov-12 (2) van Mithras Air heeft deze maand 4 vluchten mogen uitvoeren:
- Rotterdam – Ruzyne/Praag – Oostende
- Chateauroux – Mitiga/Libië – Oostende
- een heen-terug Luxemburg
- en Parijs – Birmingham – Oostende.
Of daar nu vis mee wordt vervoerd, kan men vernemen van Schepen Y. Miroir. Hij is voorzitter en vaste vertegenwoordiger voor het AG Vismijn Oostende, op haar beurt statutair gedelegeerd bestuurder van de NV Pakhuizen Oostende, die laatste eigenaar van 3/5 aandelen van bvba Ostend Premium Fish.
Men kan het evenzogoed vernemen van Filip Soete, zoals bekend zaakvoerder van Mithras Air (3) en zoals minder bekend ook van Ostend Premium Fish (voorheen Ostend Filleting Factory) en tevens gevolmachtigde vertegenwoordiger van een vennootschap naar Marokkaans recht, Société Germon, eigenaar van 3/10 aandelen van datzelfde Ostend Premium Fish (4).
Als non-transparantie door complexiteit in vennootschappenstructuur kan dat tellen! Wie zou dat soort vennootschappen-kruisbestuiving hebben bedacht?

 

 

Eigen vluchten

 

Sep 05

Sep 06

Sep 07

A300

12 15 11

DC10

4 5 19

DC8

17 5 16

B747

30 28 37
IL-76 0 0 0

An124

3 3 0

An12

9 6 4

An26

1 1 3
Ander 1 0 0
Totaal 77 63 90

 

Transit

 

Sep 05

Sep 06

Sep 07

 USA

2 0 1

 Saudi

25 24 6

 Totaal

47 26 7

 

Totaal

 

Sep 05

Sep 06

Sep  07

 Eigen

84 58 90

 Transit

47 26 7

 Totaal

131 87

112

 

 

 

free web tracker