|
Meridian Airways Ltd, nieuwkomer?
30-sept-09
Meridian Airways,
een nieuwkomer? Ja en neen. Het is altijd moeilijk geweest om in te
schatten in hoever de luchthaven van Oostende qua cargoactiviteiten als
ernstig en/of onbesproken moet worden opgevat. De luchthaven heeft zich
altijd moeten “beredderen” met een allegaartje van schimmige
maatschappijen en dat is nog altijd zo. In een recent verleden waren er
de avonturen met
FOS
Logistics (1)
, BOAG Air (2)
en Mithras Air (3).
Nu gaat de luchthaven voluit voor het avontuur met de tweelingzussen
Air Charter Express en Meridian Airways, twee aparte
maatschappijen met een eigen ICAO-code, maar met een gemeenschappelijke
‘godfather’, een Amerikaanse Iranier, Farhad
Azima.
Die meneer is een
meester in het opzetten van cargomaatschappijen van allerhande allooi.
Bovendien kan hij bogen op een aantal hoge controversiële relaties (zie
verderop). Hierna een rijtje van zijn vele maatschappijen.
► Global Int’l Airways, Kansas City,
VS (1978-1983)
► Buffalo Airways, Kansas City, VS
(1982-1996)
► Race Aviation, Burbank, VS
(1985-1995)
► Rainbow Air Cargo/Race Cargo
Airlines, Ghana, bases Accra & Oostende (1989-2003) (4)
► Johnsons Air,Ghana, bases Accra &
Sharjah (1995-2008) (5)
► First Int’l Airways, Aruba,
Oostende & Sharjah (1996-2004) (6)
► Baku Express, Baku, Azerbaijan
(1997-1998) (7)
► Cargo Plus Aviation, Equatoriaal
Guinea, Sharjah & Oostende (1999-2007) (8)
► HeavyLift Int’l Airlines, Sharjah,
Verenigde Arabische Emiraten (°2004) (9)
► Air Charter Express, Ghana, Accra
& Oostende (°2007) (10)
► Airlift Int’l of Ghana, Ghana,
Accra & Bahrein (°2008)
► Meridian Airways, Ghana, Dubai &
Oostende (°2009)
Met uitzondering
van de 3 eerste vermelde en van Airlift Int’l, zijn de andere
Azima-maatschappijen allen welbekenden van de luchthaven en hebben of
hadden daar een eigen kantoorruimte of een vertegenwoordiging. Azima
bezit bovendien een overkoepelende leasing maatschappij, opgericht in
1988 als ‘Aviation Leasing Group’ en gevestigd in Kansas City.
Farhad Azima
houdt zich vooral bezig met speciale opdrachten, ondermeer vervoer van
wapens en hulpgoederen soms samen op éénzelfde vliegtuig en logistieke
opdrachten naar risicogebieden in het Midden Oosten. Hij slaagde erin
binnen te dringen in de hoogste politieke en paramilitaire kringen en
geniet daarom uitzonderlijke bescherming. Ondanks talrijke aantijgingen
in diverse media over dubieuze praktijken, heeft de man een status
verworven van ‘onaantastbaar’.
Hierna een beeld
van ’s mans levensloop, gebaseerd op onderzoek van een journalist op
rust, die nu vrijuit kan spreken zonder vrees voor carrièrerepresailles
(11).
Azima
is een geboren Iraniër, die naar Amerika uitweek bij de val van Shah
Pahlevi. Reeds einde jaren 70 weet hij zich te onderscheiden door aan de
buitenlandse inlichtingendienst
CIA logistieke steun te verlenen met
zijn toenmalige luchtvaartmaatschappij. In 1983 gaat zijn Global Int’l
Airways wel frauduleus over kop, na een ongedekte lening van $600.000
bij een bank, die zoals hijzelf met de CIA nauwe banden had. Onder
CIA-bescherming wordt hij voor de bank crash echter ongemoeid gelaten.
Zoals Global Int’l maakt Azima’s andere maatschappij, Race Aviation,
deel uit van Oliver North’s netwerk en wordt Azima aangesproken voor
wapentransport tijdens het Iran/Contra-schandaal. Uit een rechtszaak die
werd uitgevochten voor justitie, bleek ook Azima’s Buffalo Airways
gedurende de Golf Oorlog cargodiensten te hebben geleverd aan het
Pentagon.
Azima zat in de
jaren 80 stevig gebeiteld in hechte relaties met Pentagon en CIA.
Luchtvrachtoperaties in een wereld van beroering en oorlog zijn
uitermate winstgevend, weet Azima. Het laat hem ook toe bijzonder in de
gunst te staan van het Witte Huis door een vloed van gulle schenkingen
voor republikeinse verkiezingskandidaten. Wie ook de hoogste
machtspositie bekleedt, Azima staat altijd paraat met cash smeergeld. Zo
weet hij ook nadien democraat Bill Clinton te verleiden om zijn giften
te aanvaarden, die Bill echter onder druk moet retourneren tot zijn
schade en schande en tegelijk groot ongenoegen van Azima.
Aantijgingen over
wapentransporten door Azima’s diverse luchtvrachtmaatschappijen bleven
aanzwellen (zie ‘The Johnsons/HeavyLift story –
12).
Einde 2006 wordt een Azima-vliegtuig nog betrapt op
wapentransporten naar Mogadishu, Somalië.
Iets voordien startte Azima
ook een ‘joint venture’ met Paddy McKay, Engelse ex-huurling piloot
tijdens de burgeroorlogen in Sierra Leone en Liberia, en diens
luchtvaartmaatschappij, klinkend naar de naam, HeavyLift Cargo Airlines,
blijkbaar het equivalent van Azima’s eigen HeavyLift maatschappij.
Sinds de creatie
van Air Charter Express kreeg Azima vooral opdrachten toebedeeld van het
Ministry of Defence van Engeland en lijken Amerikaanse opdrachten af te
nemen. Hoe dan ook, indien iets van de aantijgingen aan het adres van Azima klopt, is er ook een goede verklaring, waarom de man zo makkelijk
wegkomt en kennelijk geniet van zoveel gerechtelijke nalatigheid en van
een “get-out-of-jail-free-card”.
In 1995 wordt een
VS/Azerbeidzjan Kamer van Koophandel opgericht. Naast olie en gas bezit
Azerbeidzjan nog een veelvoud van aantrekkelijke ertsen en daarom werd
er voorzien in “an independent, nonprofit organization based in
Washington D.C., whose purpose is to facilitate business and cooperation
between the United States and Azerbaijan”. En wie staat daar, naast
wereldbekende namen, aan de top van de Raad van Bestuur? Jawel,
Farhad Azima, chairman & CEO, Aviation Leasing Group (13).
En al het
bovenstaande is met medeweten en stilzwijgende goedkeuring van ons
huidig politiek bestel en van de topluchthavenpromotor Johan Vande Lanotte.
|
|