De luchthavendirectie
en (publicatie van) cijfers
Op sommige maanden publiceert de luchthavendirectie
vrachtcijfers op andere weer niet, of heel laattijdig of supersnel.
Geen touw aan te knopen...
De geëtaleerde tonnagecijfers duiden soms op
"kwantumsprongen van de beladingsgraad". Straffe kost.
Omdat we slechte
ervaringen hebben met de kwaliteit van andere door de directie
gepubliceerde cijfers, denk hierbij aan de talrijke fouten in de QC-rapportage, het jarenlang ongemerkte gat van €300.000 in de
boekhouding door gesjoemel, het aanhouden van oninbare parkeergelden als
opsmuk van de balansen, enz., publiceren wij graag ook onze eigen
schattingen van de tonnages, gebaseerd op jarenlange ervaring.
total crash in 2012?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2011
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht augustus 2012 luchthaven Oostende
Onze tabelletjes:
Eigen
vluchten
|
Aug
07 |
Aug
08 |
Aug
09
|
Aug 10 |
Aug 11 |
Aug
12
|
A300 |
11 |
10 |
24 |
9 |
5 |
9 |
DC10/MD11 |
18 |
8 |
18 |
36 |
35 |
31 |
DC8 |
2 |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
B747 |
49 |
34 |
19 |
1 |
1 |
5 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
3 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
An12 |
5 |
6 |
0 |
0 |
2 |
0 |
An26 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
89 |
62 |
63 |
46 |
43 |
45 |
Transit
|
Aug
07 |
Aug 08 |
Aug
09
|
Aug
10 |
Aug 11 |
Aug
12
|
USA |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Saudi/B747 |
11 |
12 |
4 |
7 |
6 |
9 |
ACE/DC8 |
12 |
14 |
2 |
0 |
0 |
0 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
23 |
26 |
6 |
7 |
6 |
10 |
Totaal
|
Aug
07 |
Aug
08 |
Aug
09
|
Aug
10 |
Aug
11 |
Aug
12
|
Eigen |
89 |
62 |
63 |
46 |
43 |
45 |
Transit |
23 |
26 |
6 |
7 |
6 |
10 |
Totaal |
112 |
88 |
69 |
53 |
49 |
55 |
|
|
Volgens de luchthavendirecte bedroeg de vracht in Augustus '12 4333
ton. In vergelijking met de 4185 ton van Augustus '11 betekent dit
een stijging van 3,56%. Het totaal voor de eerste 8 maanden, 35.527
ton tegenover 40.201 vorig jaar, toont een daling van 11,62% daling.
Het aantal vluchten steeg van 49 naar 55. Het Brussels Gewest heeft
wegens geluidsoverlast zwaardere boetes opgelegd aan Saudi Arabian
Cargo Airlines, waardoor meer van haar transitvluchten plaatsvinden,
ook overdag en dus met stijging van overlast voor onze regio.
Ook was er een opstoot van B747-vluchten, waarvan
drie gerelateerd aan de dreigende oorlogssituatie in het Midden
Oosten en een vlucht in opdracht van Magma Aviation, opgericht door
ex-personeel van het teloorgegane MK Airlines.
De aanvoer uit Afrika door World Airways en Nordic
Global AL van bloemen en groenten, geteeld door Europees-gerunde
ondernemingen met behulp van landjepik en spotgoedkope inheemse
arbeidskrachten, bovendien zwaar ten koste van de zwarte bevolking
en haar leefmilieu, gaat gestaag door. Sinds kort kan deze aanvoer
zelfs bogen op uitgesproken steun en applaus van politiek Oostende,
inclusief Oostends GROEN.
Nog
meer onrustwekkend is de inzet van vliegtuigen van Nordic Global
voor transportvluchten van het verwerpelijke Avient Aviation,
een cargomaatschappij gerund door een voormalige legerofficier, de
meest gewetenloze Brit, Andrew Smith (1). Een Nordic vliegtuig is op
28/8 in dienst van Avient opgestegen, is op 31/8 geland op
eindbestemming Johannesburg (Zuid-Afrika) en heeft op 3/9 zijn
eerste Avient-vlucht op Oostende afgerond. Kennelijk staat
samenwerking met onethische maatschappijen terug op de agenda van de
luchthavenactoren!
Dossier Andrew Smith:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
|
Transitvluchten
18,2 % !
(nachtelijke tankbeurten Saudi Arabian Cargo)
Sinds april 2010 ligt "apron 1" er desolaat bij. Twee
B-742's van MK staan er al twee jaar lang te oxideren in de
zilte zeewind. De MK Airlines loods (kostprijs €4 milj.), met
veel feestgedruis en beloftes van duizenden jobs ingehuldigd in 2006,
staat er nu al weer vier jaar leeg! In de zone van de
Rolbaanstraat worden meer en meer terreinen ingepalmd door
autobedrijven.
foto's
|