descent or crash in 2009?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2008
Français:
fret 2008
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht juni 2009 luchthaven Oostende
In juni
werd een daling in tonnage genoteerd van
4,08%, van 5.858 naar
5.619. En dat is buiten alle redelijke
verwachtingen. Na de spectaculaire stijging van vorige maand, die het
gevolg was van werken aan de landingsbaan en gedeeltelijke
vrachtinactiviteit vorig jaar, zat er opnieuw voor juni een behoorlijke
stijging in de peiling. Niet alleen was de luchthaven in juni vorig jaar
11 dagen voor alle nachtverkeer gesloten, maar vooral...
MK
Airlines werd in juni vorig jaar onder curatele geplaatst. Van
11 tot 26 juni werden daardoor alle MK-vliegtuigen aan de grond
gehouden. Juni telde toen slecht acht MK-vluchten en aan die plotse
lacune werd verholpen door negen B747-vluchten van andere
maatschappijen. Ondanks de 25 B747-vluchten tegenover 17 van vorig jaar,
scoorde de maandtonnage 4,08% lager.
De totale
tonnage voor het 1ste halfjaar scoort een povere 3,91% hoger
dan dezelfde periode van het catastrofejaar 2008 (zie laatste tabel
hieronder).
Onverwachte verschijningen op onze luchthaven zijn nooit ver weg. Het
was al van einde september vorig jaar dat we nog een van die oude
Antonov-12 vrachtbakken te zien kregen. Op 26 juni landde er zo eentje
van 40 jaar oud en niet de eerste de beste. De Antonov-12, UR-CAG,
behoort toe aan het Oekraïnse Meridian Aviation Enterprise of Special
Purpose.
Het
toeval wil dat die “special purpose” maatschappij zeer onlangs ongunstig
in het nieuws kwam voor onbetamelijke activiteiten. Op 18 juni moest één
van haar Antonovs-12 (UR-CAK,
1) op weg naar Malabo, Equatoriaal Guinea, een technische
landing uitvoeren in Kano, Nigeria. Toen bleek dat het vliegtuig 18
kratten wapens en munitie transporteerde, werd het toestel aan de grond
gehouden en de vracht in beslag genomen (2,
3). Beide landen die al lang op gespannen voet leven,
beschuldigen elkaar van rebelse activiteiten.
Het
Meridian-toestel UR-CAG, dat hier amper 8 dagen na het voorval in
Nigeria landde, is een oude bekende op onze luchthaven. Het was hier al
veelvuldig te zien sinds november 2004 met de registratie ER-AXY in
dienst van achtereenvolgens een 4-tal verschillende Moldavische
maatschappijen van onguur allooi. Het vloog ook een tijd lang met het
logo van de tot mei 2005 door de luchthavendirectie gekoesterde Air
Charter Service (ACS), een air broker van al even duister allooi. Alle 5
maatschappijen waren al eens betrokken bij illegale activiteiten,
waarover WILOO uitvoerig rapporteerde (4).
Als uitverkoren erfgenaam van voormelde maatschappijen, was Meridian
zelf al actief op Oostende van december 2007 tot augustus 2008 met
diverse van haar An-12 vliegtuigen.
De
tabellen hierna geven een overzicht van de evolutie over de laatste 4
jaren van het aantal vluchten voor de maand juni per type vliegtuig.
Eigen
vluchten
|
Jun 06 |
Jun
07
|
Jun
08 |
Jun
09
|
A300 |
24 |
27 |
27 |
22 |
DC10/MD11 |
0 |
13 |
12 |
17 |
DC8 |
7 |
2 |
12 |
1 |
B747 |
33 |
51 |
17 |
25 |
IL-76 |
0 |
1 |
0 |
0 |
An124 |
2 |
10 |
2 |
0 |
An12 |
16 |
13 |
1 |
1 |
An26 |
4 |
4 |
1 |
0 |
Ander |
2 |
4 |
0 |
0 |
Totaal |
88 |
125 |
64 |
66 |
Transit
|
Jun 06 |
Jun
07
|
Jun
08 |
Jun
09
|
USA |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
23 |
9 |
3 |
1 |
ACE/DC8 |
0 |
1 |
12 |
2 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
23 |
10 |
15 |
3 |
Totaal
|
Jun 06 |
Jun
07
|
Jun
08 |
Jun
09
|
Eigen |
88 |
125 |
64 |
66 |
Transit |
23 |
10 |
15 |
3 |
Totaal |
111 |
135 |
79 |
69 |
|
De
tabel hieronder geeft een vergelijkend beeld van de tonnages van
juni en van het eerste halfjaar van het lopend jaar tegenover deze
van de drie vorige jaren. Daaruit blijkt dat de vracht voor het
eerste halfjaar 2009 slechts 3,91%
hoger scoort dan het 1ste halfjaar van het catastrofejaar
2008 (inclusief sluiting luchthaven in mei en curatele MK in juni),
32,5% lager dan 2007 en
14% lager dan 2006.
Tonnages juni en tonnages 1ste halfjaar |
Jun 06 |
Jun 07
|
Jun 08 |
Jun
09
|
8.019 |
11.184 |
5.858 |
5.619 |
6 mnd. 06 |
6 mnd. 07 |
6 mnd. 08 |
6 mnd. 09 |
46.581 |
59.472 |
38.552 |
40.059 |
|
Transfer vluchten gedaald tot 5 %
"Air Charter Express" slechts 2 transfervluchten
Is Oostende voorlopig vrij van oorlogstransporten? |