Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

De luchthavendirectie en (publicatie van) cijfers

Op sommige maanden publiceert de luchthavendirectie vrachtcijfers  op andere weer niet, of heel laattijdig of supersnel. Geen touw aan te knopen...
De geëtaleerde tonnagecijfers duiden soms op "kwantumsprongen van de beladingsgraad". Straffe kost.

Omdat we slechte ervaringen hebben met de kwaliteit van andere door de directie gepubliceerde cijfers, denk hierbij aan de talrijke fouten in de QC-rapportage, het jarenlang ongemerkte gat van €300.000 in de boekhouding door gesjoemel, het aanhouden van oninbare parkeergelden als opsmuk van de balansen, enz., publiceren wij graag ook onze eigen schattingen van de tonnages, gebaseerd op jarenlange ervaring.

 

 



 

 

 

 


total crash in 2011?
 

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2010

 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

Vracht juni 2011 luchthaven Oostende

Weer eens een barslechte maand, maar dat wordt monotoon. Wat vooral opvalt deze maand is de barslechte score van EgyptAir en die van de Saudi transitvluchten. Niet dat we daar een traan voor laten. Hopelijk blijven de lawaaierig nachtvluchten voor het corrupte regime in Saoedi-Arabië ooit helemaal weg.

De directie publiceerde ook voor het eerst sinds lang en zonder enige commentaar, (summiere) cijfers over de vrachttonnage van het eerste halfjaar. Wie geschoren wordt zit stil.
Als we cijfertjes mogen geloven is de bezettingsgraad enorm toegenomen. Er gebeuren dus toch nog mirakels in Oostende. Wie of wat zal straks weer heilig verklaard worden?, we kijken er naar uit. Zie verder voor de grafiekjes.

Onze tabelletjes: 
 

Eigen vluchten
 

 

Juni 08

Juni
09

Juni 10

Juni
11

A300

27 22 16 10

DC10/MD11

12 17 33 36

DC8

4 1 14 0

B747

17 25 0 0
IL-76 0 0 0 0

An124

2 0 1 0

An12

1 1 3 0

An26

1 0 0 1
Ander 0 0 0 1
Totaal 64 66 67 48

 

 

 

Transit
 

 

Juni 08

Juni
09

Juni 10

Juni
11

 USA

0

0

0

0

 Saudi/B747

3

1

11

3

 ACE/DC8

12

2

0

0

 VDA/An124

0

0

0

0

 Ander 0 4 0 0

 Totaal

15

7

11

3

 

 

 

Totaal
 

 

Juni 08

Juni
09

Juni 10

Juni
11

 Eigen

64 66 67 48

 Transit

15 7 11 3

 Totaal

79 73 78 51
 

 

 

sprekende grafieken

 

 

 

Evolutie tonnages 1st halfjaar 2007 > 2011:

Interessant is de vergelijkingen te trekken voor het volledig eerste halfjaar, qua tonnage en qua aantal vluchten per type vliegtuig, vanaf het zgn. “wonderjaar” 2007 toen MK Airlines haar toppunt beleefde.

 

2007

2008

2009

2010

2011

In duizend ton

59,5

38,6

40,1

33,5

31,9

Daling tov. '07

~

35,2%

32,6%

43,7%

46,4%

De tonnage in 2011 is bijna gehalveerd tegenover zgn. wonderjaar 2007.

 

 

Vluchten eerste halfjaar niet in transit per type vliegtuig

 

'07

'08

'09

'10

'11

A300

148

132

138

157

136

MD11

75

81

95

129

209

DC8

17

10

7

40

3

B747

263

122

139

85

1

IL-76

2

0

1

2

1

An-124

31

5

2

2

5

An-12

30

3

1

10

9

An-26

31

5

0

2

1

Ander

4

0

1

1

4

Totaal

601

358

384

428

369


We bemerken een spectaculaire daling van de B747-vluchten (MK Airlines) en een stijging van MD11-vluchten (World Airways), die de daling van B747 niet heeft kunnen compenseren.

 

Eerste halfjaar transit vrachtvluchten

 

'07

'08

'09

'10

'11

USA – B747

2

1

0

6

4

Saudi – B747

69

58

32

27

24

ACE – DC8

2

68

37

21

0

VDA-An124

0

0

13

0

1

Ander

0

0

0

4

0

Totaal

73

127

82

58

29


 

 

Tonnages Juni '11
 

WILOO schat de vrachttonnage in Juni '11 op zo'n 4200 ton (bij een voorzichtig geschatte beladingsgraad die 7,5% hoger ligt dan het gemiddelde van de voorgaande jaren), een daling van ongeveer 14% ten opzichte van Juni '10 (4892 ton).

 

 

 

Transitvluchten

6 %

(meestal nachtelijke tankbeurten Saudi Arabian Cargo)


(Meridian Airways

wordt sinds 28 juli '10 aan de grond gehouden in België, en staat sinds 2 september '10 op de EU zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen)
 

Sinds april 2010  ligt "apron 1" er desolaat bij. Twee B-742's van MK staan er al een jaar lang te oxideren in de zilte zeewind. De MK Airlines loods (kostprijs €4 milj.), met veel feestgedruis en beloftes van duizenden jobs ingehuldigd in 2006, staat er nu al weer drie jaar leeg! In de zone van de Rolbaanstraat worden meer en meer terreinen ingepalmd door autobedrijven.

foto's





 

 

 

free web tracker