De luchthavendirectie
en (publicatie van) cijfers
Op sommige maanden publiceert de luchthavendirectie
vrachtcijfers op andere weer niet, of heel laattijdig of supersnel.
Geen touw aan te knopen...
De geëtaleerde tonnagecijfers duiden soms op
"kwantumsprongen van de beladingsgraad". Straffe kost.
Omdat we slechte
ervaringen hebben met de kwaliteit van andere door de directie
gepubliceerde cijfers, denk hierbij aan de talrijke fouten in de QC-rapportage, het jarenlang ongemerkte gat van €300.000 in de
boekhouding door gesjoemel, het aanhouden van oninbare parkeergelden als
opsmuk van de balansen, enz., publiceren wij graag ook onze eigen
schattingen van de tonnages, gebaseerd op jarenlange ervaring.
total crash in 2011?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2010
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht juni 2011 luchthaven Oostende
Weer
eens een barslechte maand, maar dat wordt monotoon. Wat vooral opvalt
deze maand is
de barslechte score van EgyptAir en die van de Saudi transitvluchten.
Niet dat we daar een traan voor laten. Hopelijk blijven de lawaaierig
nachtvluchten voor het corrupte regime in Saoedi-Arabië ooit helemaal
weg.
De
directie publiceerde ook voor het eerst sinds lang en zonder enige
commentaar, (summiere) cijfers over de vrachttonnage van het eerste
halfjaar. Wie geschoren wordt zit stil.
Als we cijfertjes mogen geloven is de bezettingsgraad enorm toegenomen.
Er gebeuren dus toch nog mirakels in Oostende. Wie of wat zal straks
weer heilig verklaard worden?, we kijken er naar uit. Zie verder voor de
grafiekjes.
Onze tabelletjes:
Eigen
vluchten
|
Juni 08 |
Juni
09
|
Juni 10 |
Juni
11
|
A300 |
27 |
22 |
16 |
10 |
DC10/MD11 |
12 |
17 |
33 |
36 |
DC8 |
4 |
1 |
14 |
0 |
B747 |
17 |
25 |
0 |
0 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
2 |
0 |
1 |
0 |
An12 |
1 |
1 |
3 |
0 |
An26 |
1 |
0 |
0 |
1 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
1 |
Totaal |
64 |
66 |
67 |
48 |
Transit
|
Juni 08 |
Juni
09
|
Juni 10 |
Juni
11
|
USA |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
3 |
1 |
11 |
3 |
ACE/DC8 |
12 |
2 |
0 |
0 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
4 |
0 |
0 |
Totaal |
15 |
7 |
11 |
3 |
Totaal
|
Juni
08 |
Juni
09
|
Juni
10 |
Juni
11
|
Eigen |
64 |
66 |
67 |
48 |
Transit |
15 |
7 |
11 |
3 |
Totaal |
79 |
73 |
78 |
51 |
|
|
sprekende grafieken
Evolutie
tonnages 1st halfjaar 2007 > 2011:
Interessant is de vergelijkingen te trekken voor het volledig
eerste halfjaar, qua tonnage en qua aantal vluchten per type
vliegtuig, vanaf het zgn. “wonderjaar” 2007 toen MK Airlines haar
toppunt beleefde.
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011
|
In duizend
ton |
59,5 |
38,6 |
40,1 |
33,5 |
31,9 |
Daling tov.
'07 |
~ |
35,2% |
32,6% |
43,7% |
46,4% |
De tonnage in 2011 is bijna gehalveerd tegenover zgn.
wonderjaar 2007.
Vluchten eerste
halfjaar niet in transit per type vliegtuig
|
'07 |
'08 |
'09 |
'10 |
'11 |
A300 |
148 |
132 |
138 |
157 |
136 |
MD11 |
75 |
81 |
95 |
129 |
209 |
DC8 |
17 |
10 |
7 |
40 |
3 |
B747 |
263 |
122 |
139 |
85 |
1 |
IL-76 |
2 |
0 |
1 |
2 |
1 |
An-124 |
31 |
5 |
2 |
2 |
5 |
An-12 |
30 |
3 |
1 |
10 |
9 |
An-26 |
31 |
5 |
0 |
2 |
1 |
Ander |
4 |
0 |
1 |
1 |
4 |
Totaal |
601 |
358 |
384 |
428 |
369 |
We bemerken een spectaculaire daling van
de B747-vluchten (MK Airlines) en een stijging van MD11-vluchten (World
Airways), die de daling van B747 niet heeft kunnen compenseren.
Eerste
halfjaar transit vrachtvluchten
|
'07 |
'08 |
'09 |
'10 |
'11 |
USA – B747 |
2 |
1 |
0 |
6 |
4 |
Saudi –
B747 |
69 |
58 |
32 |
27 |
24 |
ACE – DC8 |
2 |
68 |
37 |
21 |
0 |
VDA-An124 |
0 |
0 |
13 |
0 |
1 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
4 |
0 |
Totaal |
73 |
127 |
82 |
58 |
29 |
Tonnages Juni '11
WILOO schat de vrachttonnage in Juni '11 op zo'n
4200 ton (bij een voorzichtig geschatte beladingsgraad die 7,5%
hoger ligt dan het gemiddelde van de voorgaande jaren),
een daling van ongeveer 14% ten opzichte van
Juni
'10 (4892 ton).
|
Transitvluchten
6 %
(meestal nachtelijke tankbeurten Saudi Arabian Cargo)
(Meridian Airways
wordt sinds 28 juli '10 aan de grond gehouden in België, en staat sinds
2 september '10 op de EU zwarte lijst van onveilige
luchtvaartmaatschappijen)
Sinds april 2010 ligt "apron 1" er desolaat bij. Twee
B-742's van MK staan er al een jaar lang te oxideren in de
zilte zeewind. De MK Airlines loods (kostprijs €4 milj.), met
veel feestgedruis en beloftes van duizenden jobs ingehuldigd in 2006,
staat er nu al weer drie jaar leeg! In de zone van de
Rolbaanstraat worden meer en meer terreinen ingepalmd door
autobedrijven.
foto's
|